آفتاب

بحران اوکراین برای ناتو "تغییر دهنده بازی" خواهد بود

بحران اوکراین برای ناتو "تغییر دهنده بازی" خواهد بود

صدای آتش‌بار و شلیک گلوله‌های تانک در اطراف باند موقت فرودگاه بالتیک جایی که چتربازان آمریکایی به همراه سربازان لیتوانی مبارزه می‌کنند، به گوش می‌رسد. این جنگ تنها یک مانور است و تنها 150 سرباز آمریکایی در آن شرکت دارند اما پیام این نظامی‌گری کاملاً واضح و مشخص است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، به دنبال نگرانی کشورهای شرق اروپا پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و استقرار 40 هزار نیروی روسی در مرزهای اوکراین، آمریکا و کشورهای عضو ناتو قصد دارند تا به مسکو نشان دهند که کشورهای جماهیر شوروی در منطقه بالتیک زیر چتر امنیتی این ائتلاف قرار دارند.

گروهبان جیمزوی از صد و هفتاد و سومین یگان هوابرد آمریکا در جریان این مانورها در غرب لیتوانی گفت: اگر چیزی اتفاق بیفتد ما آماده‌ایم اما ما به دنبال شروع هیچ مشکل و درگیری نیستیم.

این مسأله با موضع کنونی ناتو هماهنگ است. آمریکا در واکنشی اولیه به مداخله روسیه در اوکراین، 600 سرباز به استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان، کشورهای حوزه بالتیک اعزام کرد تا در مانورهایی برای تقویت حضور ناتو در شرق اروپا شرکت کنند. اما این ائتلاف هیچ تمایلی برای مداخله نظامی در اوکراین ندارد.

‌ بحران اوکراین در بلندمدت تاثیر عمیقی بر روابط اعضای ناتو با روسیه، استراتژی‌اش، چگونگی استقرار، آموزش و تجهیز نیروهایش خواهد گذاشت اما اروپا به هیچ عنوان نمی‌خواهد تا به یک رویارویی به سبک جنگ سرد میان ارتش‌های بزرگ بازگردد.

بحران اوکراین، ناتو را وادار خواهد کرد تا مجدداً بر ماموریت اصلی خود برای دفاع از اعضایش متمرکز شود، آن هم چند سال پس از آنکه از هدف اصلی دور در افغانستان دور شد.

بحران اوکراین که توسط آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو به عنوان "تغییر دهنده بازی" نامیده شده، محور اصلی برنامه این ائتلاف در نشست ماه سپتامبرش در ولز خواهد بود که به مناسبت پایان قریب الوقوع ماموریت نظامی تحت رهبری ناتو در افغانستان برگزار می‌شود.

ناتو در طولانی مدت استقرار دائم نیرو در شرق اروپا را مدنظر خواهد گرفت؛ مسأله‌ای که به مدت 15 سال یعنی از زمان الحاق جمهوری چک، مجارستان و لهستان به این ائتلاف، از آن اجتناب کرده است.

ناتو همچنین باید درباره چگونگی واکنش به تاکتیک‌های غیرقانونی و نامتعارف روسیه در شبه جزیره کریمه تفکر کند.

بحران اوکراین در حال حاضر روابط میان ناتو و روسیه را که در مبارزه علیه تروریسم همکاری می‌کردند، تحت تأثیر گذاشته است. ناتو از ماه گذشته میلادی در پی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه همکاری خود با مسکو را به تعلیق درآورد.

ساموئل چاراپ از موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک گفت: همان طور که ناتو قصد جنگ با روسیه را ندارد، روسیه نیز نمی‌خواهد با ناتو وارد جنگ شود چرا که خطرات آن بر هر دو طرف جهانی و فاجعه آمیز خواهد بود.

انتهای پیام  

کد N288827

وبگردی