آفتاب
بررسی تحولات عراق پس از انتخابات

یک کارشناس ارشد مسائل منطقه: شرایط عراق تساهل و تسامح نمی‌پذیرد

یک کارشناس ارشد مسائل منطقه: شرایط عراق تساهل و تسامح نمی‌پذیرد

یک کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت: انتخابات در عراق و نتایج آن نشان ‌داد که هم‌چنان اکثریت شیعیان در عراق طرفدار ارتباط با ایران هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امیر موسوی که در نشست بررسی تحولات عراق پس از انتخابات که از سوی موسسه دیپلماسی ایرانی برگزار شده بود سخن می‌گفت با اشاره به ابعاد منطقه‌یی تاثیر انتخابات عراق، اظهار کرد: پس از بیداری اسلامی سه پرونده در مواجه با ایران تشکیل شد؛ پرونده‌های عراق، سوریه و بحرین که مشکل جدی برای امنیت ملی ما ایجاد می‌کردند. مهم‌ترین نتیجه آن کم کردن پایگاه مردم ایران در منطقه بود که به دلیل بحث طایفه‌گری و مذهبی‌گری که در منطقه ایجاد کردند این شرایط برای ما ایجاد شد. اما نتایج در عراق برای ما امیدبخش است و کمی شرایط را بهتر کرد.

او افزود: این انتخابات و نتایج آن نشان می‌دهد که هم‌چنان اکثریت شیعیان در عراق طرفدار ارتباط با ایران هستند زیرا نوری مالکی رابطه با ایران را پنهان نمی‌کرد و زمان انتخابات نسبت به روابطش با ایران بی‌پرده صحبت کرد و این موضوع هم‌چنان رای او را افزایش داد.

موسوی گفت: گروه مقتدی صدر علیه روابط مالکی با ایران سنگ تمام گذاشت البته انتخابات نشان داد این گروه جایگاه کم‌تری در بین مردم عراق دارند. در اوایل انقلاب حزب الدعوة ضد موضوع ولایت فقیه عمل می‌کرد و با شرایط حکومتی در ایران مشکل ایدئولوژیکی داشت به همین دلیل در اوایل انقلاب رهبران آن‌ها ایران را ترک کردند اما در چند سال اخیر مسائل تغییر کرده است.

وی اضافه کرد: عمار حکیم نیز علیه نوری مالکی و ایران در این مقطع سنگ تمام گذاشت و برخلاف سیاست پدر و عمویش سیاست دیگری انتخاب کرد و در مواردی با تنش به ایران رسید اما حزب الدعوة به خاطر مقاومت در منطقه کاملا با ایران هماهنگ عمل کرد. نوری مالکی پیش از این نسبت به بشار اسد در سوریه دیدگاه منفی داشت حتی تهمت‌های علنی هم به وی مطرح می‌کرد اما بعد از تحولات سوریه متوجه شد که منافع ملی در گرو ایستادن در خط مقاومت است و شجاعت به خرج داد و نظرش را درباره سوریه عوض کرد و در خط مقاومت باقی ماند.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه ادامه داد: یکی از علل این که عربستان به سمت ایران آمده است موضوع عراق است. از سال 2003 عربستان با عراق به حالت قهر است اما در شرایط کنونی متوجه شده که هم بشار اسد ماندنی است و هم نوری مالکی؛ بنابراین اگر در لبنان هم حزب معتدلی روی کار بیاید شرایط منطقه بسیار مناسب خواهد ماند.

موسوی گفت: نوری مالکی در عراق دستاوردهای استراتژیک داشت درست است که ظاهر رفتارهای او حالت دیکتاتوری پیدا کرده است اما او واقعا شخصی تصمیم‌گیر است. شرایط عراق تساهل و تسامح نمی‌پذیرد زیرا تکفیری‌ها و گروه داعش می‌خواهند عراق را تکه تکه کنند و طرحی برای حکومت‌داری در این کشور ندارند.

او افزود: اگر شرایط در عراق به خوبی پیش رود در بحث صف‌بندی‌ها نباید غرور باعث شود که مشکل ارتباطاتی با گروه‌های عراقی پیدا کنیم. باید در برنامه‌ریزی‌های‌مان کمی با تواضع پیش رویم.

موسوی گفت: تحولات عراق مهم است و احتمالا دوره انتقالی در این کشور حدود یک سال طول خواهد کشید.

وی گفت: نوری مالکی دو چالش مهم پیش‌رو دارد؛ تشکیل دولت که باید با حضور گروه‌های مختلف باشد و موضوع دیگر رابطه او با مرجعیت است. مرجعیت نباید به این شیوه وارد انتخابات در عراق می‌شد البته معتقدم این مساله قابل بازسازی است.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به شرایط کردها در عراق گفت: وضعیت کردها از سنی‌ها و شیعیان در بسیاری از موارد بهتر است. کردستان عملا مستقل شده و دیگر یک اقلیم نیست؛ از جهات اقتصادی نیز درآمد بهتری دارند.

موسوی اضافه کرد: نوری مالکی به هر حال امتیازات ویژه‌ای دارد؛ او نخست‌وزیر است و امکانات ریاست جمهوری بسیار مهم است. هرکسی با او توافق کند می‌تواند در ریاست جمهوری حضور داشته باشد ضمن این که اکثریتی که دولت قانون دارد باعث می‌شود مذاکراتش را با اقتدار انجام دهد.

وی تاکید کرد: شرایط کنونی‌، شرایط حساسی است و ایران قطعا به توافق گروه‌های عراقی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N288660

وبگردی