آفتاب

پلیس چین جنبش ترکستان شرقی را عامل بمب‌گذاری‌ قطار ارومچی اعلام کرد

پلیس چین جنبش ترکستان شرقی را عامل بمب‌گذاری‌ قطار ارومچی اعلام کرد

رسانه‌های دولتی چین برای نخستین بار گروه جدایی‌طلب جنبش ترکستان شرقی را مسئول حمله به ایستگاه قطار در شهر غربی موسوم به اورومچی که ماه گذشته میلادی صورت گرفت و سه کشته بر جای گذاشت، دانستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، رسانه‌های دولتی چین به جزئیات این مسأله اشاره نکردند اما مشخص شد که در جریان این انفجار 79 تن مجروح شدند که تاکنون دولت چین اعلام کرده این حمله در منطقه سینکیانگ که محل سکونت گروه اقلیت اویغور است توسط دو گروه افراط‌ گرای مذهبی صورت گرفته بود.

خبرگزاری شینهوا نیز گزارش داد: حمله آوریل سال جاری میلادی در ایستگاه راه آهن اورومچی که مرکز استان سینکیانگ است با درگیری مردان مسلح با مردم صورت گرفت و طی آن تعدادی کشته و زخمی شدند.

پلیس چین هفت تن را در این رابطه دستگیر کرده اما جزئیات این دستگیری‌ها و بازجویی‌های صورت گرفته تاکنون منتشر نشده است.

بسیاری از اویغورها، استان سینکیانگ را ترکستان شرقی می‌نامند اما دولت چین این گروه جدایی طلب را اغلب مسئول این درگیری‌ها و خشونت‌های صورت گرفته در این منطقه می‌داند که به دنبال استقلال این استان هستند.

سازمان ملل و واشنگتن جنبش ترکستان شرقی را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود پس از جمله 11 سپتامبر 2001 قرار داده است.

ایالات متحده و چین این جنبش را به داشتن روابط با القاعده متهم کرده‌اند.

اما سازمان‌های حقوق بشری اعلام کرده‌اند که شواهد درستی درباره مقصر دانستن این جنبش در حملات صورت گرفته در این استان غربی چین در دست نیست.

سال گذشته میلادی رئیس امنیت ملی چین اعلام کرده بود که معتقد است تصادف یک خودرو در میدان تیان آن من در پکن که در آن پنج تن کشته شدند از جانب این جنبش سازمان‌دهی شده بود.

دولت چین نیز اغلب این جنبش را مقصر اصلی حملات تروریستی و خشونت‌بار می‌داند.

انتهای پیام

کد N288655

وبگردی