آفتاب
بررسی تحولات عراق پس از انتخابات

فرازمند: دولت عراق حاصل اکثریت سیاسی در پارلمان نخواهد بود

فرازمند: دولت عراق حاصل اکثریت سیاسی در پارلمان نخواهد بود

سفیر پیشین ایران در بحرین گفت: انتخابات عراق متاسفانه به گونه‌ای بسته شده که تقویت کننده طایفه‌گری در عراق است و متاسفانه در این کشور در میان مدت و کوتاه مدت اکثریت سیاسی شکل نخواهد گرفت و دولت عراق حاصل اکثریت سیاسی در پارلمان نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد فرازمند که در نشست بررسی تحولات عراق پس از انتخابات که از سوی موسسه دیپلماسی ایرانی برگزار شده بود سخن می‌گفت، اظهار کرد: خوشبختانه ایران به جایگاهی دست یافته که می‌تواند با اعتماد به نفس بگوید در تحولات منطقه طرف مردم قرار دارد و این گونه تحلیل می‌کند که برگزاری انتخابات درجهت منافع مردم و ایران است. این جایگاه مهمی است که باید قدر آن را بدانیم.

او تاکید کرد: اصرار بر این موضع باعث ارتقای جایگاه بین‌المللی و منطقه ایران به صورت عقلانی خواهد شد.

فرازمند ادامه داد: با وجود شرایط تنش‌آمیز و جنگ در عراق حضور حدود 60 درصدی در انتخابات به نوبه خود پیروزی برای مردم عراق است که تصمیم گرفتند در پروسه سیاسی شرکت کنند و طی انتخابات روندهای سیاسی خود را انتخاب کنند که در این باره باید به آن‌ها و دولت برای برگزاری خوب این انتخابات تبریک گفت.

سفیر پیشین ایران در بحرین ادامه داد: انتخابات عراق چالش‌هایی دارد. انتخابات عراق متاسفانه به گونه‌ای بسته شده که تقویت کننده طایفه‌گری در عراق است؛ متاسفانه در این کشور در میان مدت و کوتاه مدت اکثریت سیاسی شکل نخواهد گرفت و دولت عراق حاصل اکثریت سیاسی در پارلمان نخواهد بود.

وی گفت: در این کشور به انداز‌ه‌ای که ائتلاف‌ها و فراکسیون‌هایی که پس از انتخابات شکل می‌گیرند مهم هستند، خود انتخابات اهمیت ندارد. این موضوع حق اعمال حاکمیت مردم عراق را مقداری کاهش می‌دهد؛ باید مردم بتوانند مستقیم‌تر پست‌های اصلی را تعیین کنند.

فرازمند اضافه کرد: با وجود این چالش‌ها در انتخابات عراق و برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در این کشور که درگیر طایفه‌گری و جنگ است و برخی قدرت‌های منطقه‌یی دنبال به هم زدن آرامش و ثبات آن هستند، برگزاری انتخابات می‌تواند کمکی به مسیر رو به توسعه این کشور باشد.

به گزارش ایسنا، در ادامه محمدعلی مقتدی، کارشناس مسائل منطقه‌ نیز با تاکید بر این که ایران باید اقدامات جدی در رابطه با تبلیغاتی که علیه این کشور و دخالت در عراق انجام می‌شود را دنبال کند، اضافه کرد: در عراق تجزیه و تقسیم و ایجاد هرج و مرج و نبود قدرت مرکزی قوی برخلاف منافع ملی ایران است.

وی گفت: تنها سناریویی که به نفع منافع ایران است این است که عراق نباید تجزیه شود و باید یکپارچه بماند. باید حکومت قوی و نیرومندی در عراق ایجاد شود که بتواند همه گروه‌ها را نمایندگی کند.

مقتدی گفت: منافع ما اقتضا می‌کند که حضور و فعالیت خود را صرفا در جامعه تشیع عراق و در جریان حل دعواهای بین گروه‌های صدریون و حزب الدعوة و مجلس اعلاء منحصر نکنیم و برای این که هرچه بهتر بتوانیم ایجاد وفاق کنیم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی با بیان این که به هر حال در فرایند دموکراتیک در عراق شیعیان سهم بالایی در قدرت خواهند داشت، افزود: باید علاوه بر داشتن استراتژی درست برنامه‌ای برای مقابله با تبلیغاتی که علیه ایران می‌شود داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N288654

وبگردی