آفتاب

رویترز: ناتوانی دولت اوکراین، این کشور را به دست روسیه انداخت

رویترز: ناتوانی دولت اوکراین، این کشور را به دست روسیه انداخت

تهران-ایرنا- خبرگزاری رویترز روز یکشنبه در گزارشی نوشت: بی کفایتی دولت موقت اوکراین به ویژه در اولین روزهای روی کار آمدن و تردیدهای اتحادیه اروپا، بهانه کافی را به روسیه برای تحقق اهداف خود در آن کشور داد.

به گزارش این خبرگزاری از کی یف، مجلس اوکراین در ماه فوریه (بهمن/اسفند) و تنها دو روز بعد از سرنگونی ˈویکتور یانوکویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور، حق روس زبان ها را برای استفاده از زبان خود لغو کرد.

حاکمان جدید اوکراین پنج روز بعد بار دیگر این قاون را تغییر داده و بار دیگر استفاده از زبان روسی را در بعضی مدارس، دادگاه ها و دیگر نهادهای دولتی به رسمیت شناختند. رییس جمهوری موقت اوکراین که از بابت آشوب های ناشی از این تصمیم هراس داشت، از امضای طرح مجلس سرباز زد.

اما همین پنج روز برای ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه کافی بود تا زنجیره حوادثی را تدارک ببنید که دولت غربگرای کی یف با تضعیف کرده است و مناطق گسترده ای از این کشور را زیر سلطه بیشتر روسیه آورد؛ در حالیکه غرب نیز در مورد واکنش به این حوادث مردد بود.

در حالیکه پوتین خشونت جدایی طلبان در شرق اوکراین را خودجوش خوانده است، مقامات و سیاستمداران اوکراینی مطلع از شیوه اقدامات مسکو معتقدند مسکو از چند ماه قبل برای این امر برنامه ریزی کرده بود.

به گفته آنها یکی از محورهای کلیدی طرح پوتین تعمیق اختلافات در کشوری بود که از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی برای هویت مستقل خود تلاش کرده است. روسیه برای رسیدن به هدف خود تلاش کرد روابط خود را با تجار و جامعه تجاری اوکراینی، گروه های جوان، کلیسا، سیاستمداران و گروه های خلافکار تقویت کند.

این مقامات به مقاله ای در ژوئن 2013 اشاره می کنند که سندی مشاوره ای در کرملین است و روزنامه ˈدیزرکالو تیژنیاˈ اوکراین ابتدا در اوت سال 2013 منتشر کرد. این سند از نگرانی مسکو به دلیل از دست دادن نفوذ در اوکراین و تمایل این کشور برای تشکیل اتحادیه ای اقتصادی با همسایگانش خبر می دهد.

این سند به نام ˈتدابیر برای ورود اوکراین به روند اتحادیه اقتصادی اوراسیاییˈ در روزنامه یادشده اوکراینی، توسط مقامات روس اقدام تحریک برانگیز سیاستمدارن غربگرای اوکراین خوانده شد.

با وجود این یکی از مقامات امنیتی اوکراین که خواست نامش فاش نشود، محتوای این مقاله را تایید کرد و گفت در زمان مذاکرات در مورد سند و بخش های مرتبط با مقامات اوکراینی با ارتباطات نزدیک با روسیه حاضر بوده است.

این سند نشان می دهد روسیه از اوایل سال 2013 در مورد اوکراین نگران بوده است، حکومت یانوکوویچ به عنوان حکومتی فاسد در داخل و خارج از اوکراین دیده می شد و کرملین از بابت منفور بودن و ناراضی بود زیرا می توانست طرح های پوتین را برای ایجاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا و متحد کردن بخش هایی از اتحاد جماهیر شوروی برهم بزند.

بسیاری از اوکراینی ها باور داشتند وی بازیچه دست کرملین است. مسکو از این بابت نگران بود که نفوذ خود را در اوکراین جدید از دست بدهد اگر یانوکوویچ و حزب او به نام حزب ˈمناطق/ Regionsˈ سرنگون شوند.

در این سند آمده است: این امر تهدید به دست گرفتن قدرت توسط نیروهای مخالف فدراسیون روسیه را تشدید می کند، همچنین در حالیکه حزب مناطق هر جنبش مستقل طرفدار مسکو را سرکوب می کند، سقوط دولت یانوکوویچ مسکو را در موقعیت ˈزمین سوختهˈ بدون وجود سیاستمدار متنفذی قرار می دهد که بتوان به وی تکیه کرد.

سند تاکید دارد: روسیه باید بر ثروتمندان اوکراینی که از مزایای داد وستد با روسیه بهره می برند فشار آورد و در همان حال آشکارا از طرح های پوتین برای تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا انتقاد کند.

یک ماه بعد از انتشار این گزارش، ˈدیمیتری مدودیفˈ نخست وزیر روسیه تصمیم گرفت سهمیه تامین لوله های فولادی را کاهش دهد که دست کم یکی از ثروتمندان اوکراین را تحت تاثیر قرار می داد.

در همان ماه سازمان نظارت بر مشتری های اوکراین واردات شکر از کارخانه ˈروشنˈ متعلق به ˈپترو پوروشنکوˈ ثروتمند اوکراینی را متوقف کرد؛ فردی که اکنون یکی از نامزدهای انتخابات 25 ماه مه (4 خرداد) اوکراین است.

این سازمان دلایل بهداشتی را دلیل ممنوعیت یادشده دانست و گفت ماده سرطان زا در شکلات روشن یافت شده است.

سند منتشره در روزنامه اوکراینی به یک جنبش سیاسی در اوکراین اشاره می کند که می تواند بر افکار عمومی مردم این کشور تاثیر گذارد، این جنبش، حزب ˈانتخابˈ تحت امر ˈویکتور مدودچاکˈ مشاور ˈلئونید کوچماˈ رییس جمهوری پیشین اوکراین است.

مدودچکا در وب سایت خود به نام انتخاب، از نقش آمریکا و اتحادیه اروپا در بحران بعد از برکناری یانوکویچ انتقاد می کند. اما خود را طرفدار روسیه نیز نمی داند.

وی یکی از اهداف جنبش خود را تمرکز زدایی از قدرت مرکزی و بازگشت به ساختار فدرالی می داند در حالیکه وحدت ارضی اوکراین باید حفظ شود. روسیه نیز خواستار فدرالی شدن اوکراین است که بر اساس آن فرمانداران محلی قدرت بیشتری می یابند و احتمالا مسکو نفوذ خود را در شرق صنعتی اوکراین افزایش می دهد.

وی ارتباط نزدیک با روسیه را رد می کند، اما یک مقام امنیتی پیشین اوکراینی که در مذاکرات با کرملین در مورد سیاستمداران کی یف حاضر بوده است گفت: روسیه امیدوار بود مدودچکا بعد از یانوکویچ به منجی کرملین تبدیل شود.

اما اعتراضات مردمی در اوکراین سریع تر زمان پیش بینی شده توسط کرملین آغاز شد و طرح های مسکو تغییر کرد.هزاران اوکراینی در نوامبر 2013 به دلیل عصبانیت یانوکوویچ از امضا نکردن توافق تجاری با اتحادیه اروپا به خیابان ها ریختند. به گفته سیاستمداران اوکراینی و نیروهای امنیتی در این زمان دو مشاور نزدیک پوتین مسئولیت تعقیب حوادث اوکراین را در طرحی به نام ˈپروژه اوکراینˈ به دست گرفتند، هدف از این طرح انتقال پیام به غرب بود که اگر اوکراین بیشتر به اتحادیه اروپا نزدیک شود بسیاری از مناطق و مردم خود را از دست خواهد داد.

ˈولادیسلاو سورکفˈ یکی از مشاوران پوتین ارتباطات با شبه جزیره کریمه را افزایش داد و ˈسرگئی ایوانوفˈ رییس دفتر پوتین نیز عملیات در اوکراین را به عهده گرفت.

در حالیکه منافع روسیه در اوکراین تا حد زیادی محقق شده است، بسیاری از سیاستمداران اوکراینی تردید دارند که روسیه نیازی به مداخله نظامی در ان کشور داشته باشد. هرج و مرج در شرق اوکراین احتمالا بسیاری از اهداف پوتین را محقق کرده باشد.

ˈمیکولا مالوموژˈ رییس بخش امنیت خارجی اوکراین تا سال 2010 می گوید هدف روسیه اکنون انتخابات ریاست جمهوری است و به تعویق انداختن آن است، می خواهد آن را بی اعتبار جلوه دهد.

مالوموژ که یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اوکراین است، ادامه داد : پوتین شبکه ای متعلق به خود در میان نیروهای امنیتی دارد، سازمان های طرفدار روسیه و رژیم قدیم که نفوذ زیادی در سازمان های مافیایی دارند و بر اقتصاد اوکراین کاملا مسلط هستند.

وی معتقد است نیروهای طرفدار روسیه از قبل برای نفوذ بر نامزدهای انتخابات یا لابی با انها برای تاخیر در آن تلاش می کرده اند، با انکه این امر را نمی توان تایید کرد.

این سیاستمدار اوکراینی ادامه داد: اگر رهبری روی کار نیاید که مردم به ان اعتماد و اعتقاد داشته باشند، کسی که بتواند مذاکرات را پیش ببرد، هر فرد دیگری نمی تواند اوکراین را اروپا نزدیک کند.

اروپام**9157 ** 1064
کد N288445

وبگردی