آفتاب

افزایش 45 درصدی استفاده از نگهبان محله در خراسا‌ن رضوی طی سال گذشته

افزایش 45 درصدی استفاده از نگهبان محله در خراسا‌ن رضوی طی سال گذشته

رئیس پلیس پیشگیری فرمانده انتظامی خراسان رضوی از افزایش 45 درصدی استفاده از نگهبان محله در سال 92 نسبت به سال 91 در سطح استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، سرهنگ عباس چالاکی در اولین همایش «هم‌اندیشی موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی تحت پوشش ناجا» که امروز 28 اردیبهشت ماه در مجتمع رفاهی و آموزشی امام سجاد(ع) برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر 2450 نفر نگهبان محله در سطح استان مشغول به فعالیت هستند و هدف افزایش چشمگیر این افراد است.

وی با اشاره به اینکه پلیس استان در برخورد و مقابله با جرایم تاثیرگذار مشکلی ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر دغدغه اصلی پلیس جرائم و سرقت‌های خرد است که هر چه این جرائم خردتر می‌شود، نیاز به مشارکت مردم و نهادها نیز بیشتر احساس می‌شود.

چالاکی با بیان اینکه هیچ‌گاه امکانات پلیس با ماموریت‌های آن متناسب نبوده است، خاطرنشان کرد: موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی به منظور واگذاری بخشی از خدمات انتظامی و مراقبتی بخش خصوصی با هدف پیشگیری از وقوع جرائم به مدیریت افسران ارشد بازنشسته نیروهای مسلح تاسیس شده است.

رئیس پلیس پیشگیری استان از فعالیت‌ 20 موسسه حفاظتی و مراقبتی در خراسان رضوی خبر داد و گفت: 13 موسسه در مشهد و هفت موسسه در شهرستان‌های نیشابور، تربت‌جام، بجستان، گناباد، فریمان، تربت حیدریه و چناران (گلبهار) مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه در برخی از سازمان‌ها از نگهبانان غیر استاندارد استفاده می‌شود، تصریح کرد: مزیت نگهبانان محله در اخذ گواهی عدم سوء‌پیشینه، اخذ تست عدم اعتیاد، گذراندن دوره آموزشی مصوب ناجا، استفاده از لباس فرم و تجهیز به وسایل شخصی مانند شوکر، افشانه، بی‌سیم و باطوم است.

چالاکی بیان کرد: سازمان‌های مختلف می‌توانند نگهبان‌های مورد اعتماد خود را برای گذراندن دوره آموزشی و تجهیز به وسایل لازم به ما معرفی کنند.

وی موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی استان را تنها مرجع مجاز برای صدور مجوز برای استفاده از وسایلی مانند شوکر، افشانه و باطوم توسط افراد عنوان کرد.

رئیس پلیس پیشگیری استان ادامه داد: هر موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی در اولین اقدام نگهبان محله را بیمه کرده و بنابر توافق ناجا با دستگاه قضایی در صورت وقوع حادثه با تایید پلیس این افراد تحت حمایت قضایی قرار خواهند گرفت.

وی از اجرای طرح آزمایشی نگهبان محله در تعدادی از محله‌های جرم‌خیز مشهد به مدت یک ماه خبر داد و گفت: پس از اجرای این طرح امنیت حاکم بر محله کاملا برای مردم محسوس بود و هزینه پرداخت آن برای هر خانواده 1000 تومان تمام شد که این امر نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتر دارد.

در گزینش افراد برای نگهبان محله معیار ظاهری و اخلاقی مورد توجه قرار گیرد

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سردار بهمن امیری‌مقدم، فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی با اشاره به فعالیت بسیار پایین برخی از موسسات مراقبتی اظهار کرد: متاسفانه بودن یا نبودن برخی از این موسسات تفاوتی ندارد و باید تلاش کنند تا سازمان‌های بیشتری را برای استخدام نگهبان محله جذب کنند.

وی بر دقت‌ در گزینش نگهبان محله توسط این موسسات تاکید کرد و گفت: افراد جذب شده باید مورد تایید حفاظت اطلاعات ناجا قرار گیرند.

امیری‌مقدم با اشاره به اینکه نگهبانان محله باید از ظاهری زیبا، رشید،‌ مرتب و ورزیده برخوردار باشند، بیان کرد: از نظر اخلاقی و خانوادگی نیز باید افراد شایسته‌ای باشند.

فرمانده انتظامی استان از اطلاع‌رسانی ضعیف و تبلیغ کم این موسسات گلایه کرد و یادآور شد: نمایندگان موسسات حفاظتی و مراقبتی برای آشنایی بیشتر مردم در تمامی مجالس، جلسات،‌ محلات و سازمان‌ها حضور پیدا کنند.

وی بر لزوم امانت‌داری و نگهداری از تجهیزاتی مانند شوکر، باطون و افشانه توسط نگهبان تاکید کرد و گفت: نگهبانان قانونی کار کنند واین تجهیزات را در اختیار هیچ کس قرار ندهند.

امیری‌مقدم افزود: بانک‌ها به ویژه بانک‌های پلیسی در بحث امنیت هزینه کنند و نسبت بکارگیری این نگهبانان استاندارد اقدام کنند.

انتهای پیام

کد N288326

وبگردی