آفتاب

واشنگتن‌پست: راه سختی برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد

واشنگتن‌پست: راه سختی برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی تحلیلی به اختلافات میان ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت که با توجه به وجود چنین اختلافاتی تعجبی نیست که خوش‌بینی نسبت به مذاکرات بیجا به نظر می‌آید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، واشنگتن پست در ادامه نوشت: مقامات ایرانی در مقایسه با مقامات آمریکایی پیش از شروع دور چهارم مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین پایتخت اتریش لحن خوش‌بینانه‌تری داشتند اما پس از پایان این دور از مذاکرات یک مقام ارشد آمریکایی گفت که مذاکرات سختی داشتند در حالی که یک نماینده ایران گفت که مذاکرات پیشرفت ملموسی نداشته است.

تفاوت میان لحن آغازین میان مقامات این کشورها نشان می‌دهد که این ناهماهنگی می‌تواند به نفع آمریکا و هم‌پیمانانش باشد.

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران که با قول بهبود وضعیت اقتصادی این کشور انتخاب شد اکنون برای به ثمر رساندن این مذاکرات بیش‌تر از باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا احساس فشار می‌کند.

اقتصاد ایران هم‌چنان تحت تاثیر تحریم‌های اقتصادی است و حسن روحانی برای توافق تحت فشار قرار دارد اما باراک اوباما می‌تواند صبر کند. حتی به نظر می‌آید تمدید شش ماهه توافق اولیه میان ایران و گروه 1+5 یکی از خواسته‌های وی باشد.

روزنامه واشنگتن‌پست هم‌چنین نوشت که مذاکرات هفته گذشته میان ایران و گروه 1+5 بدیمن بود.

به نوشته این روزنامه، کشورهای عضو 1+5 خواستار نابودی بخش زیادی از 19 هزار سانتریفیوژ این کشور هستند که تاکنون در دو نیروگاه غنی‌سازی مختلف در ایران نصب شده است.

مقامات ایرانی بارها گفته‌اند که آن‌ها زیربنای کنونی هسته‌ای خود را نابود نمی‌کنند اما می‌خواهند سانتریفیوژهای بیش‌تری را نصب کنند و نسل جدیدی از ماشین‌های پرسرعت‌تر را به کار گیرند.

واشنگتن پست مدعی شد: مساله دیگر مورد اختلاف میان کشورهای مذاکره‌کننده برنامه موشک بالستیک ایران است. مقامات آمریکایی می‌خواهند که این مذاکرات برنامه موشکی ایران را نیز در بر بگیرد اما رهبر جمهوری اسلامی ایران هفته پیش گفته بود که برنامه موشکی کشورش باید ادامه یابد و آن‌ها هیچ محدودیتی را در این زمینه نمی‌پذیرند.

اگر این اختلافات به گونه‌ای حل شود یک توافق نهایی تعیین می‌کند که محدودیت علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران چه میزان به طول خواهد انجامید. در توافق اولیه، تهران اعلام کرد که کنترل‌ها در نهایت پایان خواهد یافت و مذاکره‌کنندگان ایرانی خواستار یک محدوده زمانی سه تا پنج ساله بودند اما مذاکره‌کنندگان آمریکایی خواستار یک دهه و یا حتی بیش‌تر از آن هستند.

به نوشته این روزنامه، هر توافقی که میان این کشورها صورت بگیرد در نهایت کنگره و اسراییل با آن مقابله خواهند کرد. اگر کنگره و اسراییل از آن ناراضی باشند می‌توانند این توافق را نابود کنند.

هم‌چنین با توجه به تندروهای داخل ایران که انتقاداتی به مذاکرات دارند تعجبی نیست که خوش‌بینی نسبت به این مذاکرات بیجا به نظر بیاید.

انتهای پیام

کد N288243

وبگردی