آفتاب

نگرانی مقامات عربستان درباره شکار بی رویه گوشت سوسمار در این کشور

نگرانی مقامات عربستان درباره شکار بی رویه گوشت سوسمار در این کشور

تهران - ایرنا - شکار بی رویه و قاچاق گوشت ˈسوسمارˈ در عربستان موجب به خطر افتادن نسل این جانور خزنده شده و نگرانی مقامات سعودی را به همراه داشته است.

روزنامه انگلیسی زبان ˈگلف نیوزˈ دبی در اشاره به بازداشت اخیر دو نفر از شکارچیان این جانور گزارش داد: خانواده ها و وکلای این دو شکارچی که به دلیل شکار و قاچاق تعداد زیادی سوسمار در عربستان بازداشت شده اند، خواستار آزادی این افراد شدند.

به گفته این افراد، قانونی در عربستان وجود ندارد که به موجب آن کشتار سوسمار ممنوع شده باشد.

آنها گله مند هستند که دستگیری افراد مذکور به گونه ای صورت گرفته که گویی در یک توطئه امنیتی دست داشته اند.

ˈبندر بن سعودˈ رییس کمیسیون حیات وحش عربستان جمعه گذشته خبر دستگیری این افراد را به جرم شکار بی رویه سوسمار تایید کرد.

وی افزود: دستگیری آنها نتیجه پاسخ مثبت به تماس هایی بود که دو هفته قبل در جهت شناسایی و بازداشت شکارچیان سوسمار در عربستان صورت گرفت.

وی اواخر ماه آوریل (اردیبهشت) از شهروندان سعودی خواست تا با دادن اطلاعات به وزارت کشور در جهت برخورد با شکار غیر قانونی سوسمار کمک کنند.

وی این درخواست را چند ساعت پس از آن مطرح کرد که پایگاه های رسانه های اجتماعی تصویری از دو مرد را که با افتخار در کنار وانتی پر از سوسمارهای شکار شده، ایستاده بودند، به نمایش گذاشتند.

طبق گزارش های منتشر شده، وی در گفت و گو با روزنامه اینترنتی ˈسبقˈ عربستان، سوء استفاده و بدرفتاری با حیوانات را مانند حمله به انسان ها از مصادیق ˈتروریسمˈ برشمرده است.

بندر با این استدلال افزود: وزارت کشور مسوول رسیدگی به این پرونده است و کمیته حیات وحش صرفا در یافتن مجرمان با این وزارتخانه همکاری می کند.

وی در اظهاراتش گزارش ها مبنی بر این که کمیسیون مذکور برای به دست آوردن اطلاعاتی که به دستگیری این دو مرد منجر شد، مبلغ 30 هزار ریال سعودی جایزه تعیین کرده بود را رد کرد و گفت: تصاویر منتشر شده درباره شکار انبوه سوسمارها آنقدر تکان دهنده بود که وظیفه خود دیدیم در راستای نجات حیات وحش عربستان با وزارت کشور همکاری کنیم.

طبق گزارش گلف نیوز، شهروندان سعودی خواستار تصویب قوانین سختگیرانه تر علیه کسانی شده اند که این خزندگان را به صورت انبوه شکار می کنند.

یکی از حامیان حیات وحش عربستان نیز معتقد است که نسل ˈسوسمار خاردارˈ که در زبان محلی به آن ˈضبˈ می گویند، در معرض خطر انقراض قرار دارد.

وی به روزنامه سبق گفت: این جانور خزنده طی چند سال گذشته قربانی شکار افراطی شده است و امروز مناطقی وجود دارد که در آنها دیگر از این جانور خبری نیست.

او نیز خواستار اقدام جدی علیه شکارچیان و قاچاقچیان سوسمار در عربستان شد.

اظهار نظرهای کاربران اینترنتی رسانه های اجتماعی نیز عمدتا در حمایت از بازداشت دو قاچاقچی سوسمار در عربستان بود.

به گفته یکی از این کاربران، شکار باید بر اساس نیازهای غذایی صورت گیرد، نه برای خودنمایی.

طبق گزارش شبکه خبری آمریکایی ˈان بی سی نیوزˈ، طول این خزنده فلس دار که عمدتا در مناطق صحرایی خاورمیانه دیده می شود، می تواند تا 70 سانتی متر برسد. بر اساس همین گزارش، اکتشافات باستان شناسی نشان می دهد که استفاده از این جانور به عنوان یک منبع غذایی از دیرباز در میان صحرانشینان عربستان رایج بوده است.

طبق برآوردهای باستان شناسی، سابقه خوردن سوسمار در میان بادیه نشینان عربستان دست کم به دو هزار سال می رسد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ˈرویترزˈ، این جانور هنوز هم در برخی نقاط عربستان، به عنوان منبع غذایی محسوب می شود.

خاورم**9156**1651
کد N288177

وبگردی