آفتاب

گفتم قیافه‌شناس نیستم اما این عکس به آن قیافه نمی‌خورد

گفتم قیافه‌شناس نیستم اما این عکس به آن قیافه نمی‌خورد

رئیس جمهور تاکید کرد: ما باید در دنیای نخبگی و جذب نخبگان سعه صدر داشته و نخبگان باید حضوری پررنگ‌تر داشته باشند.

به گزارش آفتاب به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم تجلیل از استادان، محققان، هنرمندان برجسته و نخبه کشور در سخنانی گفت: کشورهایی که امروز به توسعه‌یافتگی رسیده‌اند، در سایه آن بوده که از علم و دانش دانشمندان و هنرمندان آنها به خوبی و به درستی به درستی استفاده شده است.

وی ادامه داد: نخبه با همان بیانی که گفتند، آن استعداد بالا یا استعداد برتری که در فضا و محیط مناسب پرورش می‌یابد و از استعداد برتر مسیر و راهی را طی می‌کند و به نخبگی دست می‌یابد.

رئیس جمهور اضافه کرد: معمولا در کشورهای پیشرفته نخبه‌ها را از هر ملیت، سرزمین، جغرافیا و قومیتی جذب می‌کنند. نخبگی شناسنامه‌اش نخبگی است نه اینکه متولد کجا و اهل کجاست و از کدام قوم و دیار است.

روحانی در ادامه افزود: شک نکنیم که هر کشوری جاذبه‌اش برای جذب نخبگان بیشتر باشد، این کشور در مسیر تعالی و پیشرفت بیشتر است. بنده می‌خواهم این جمله را با کمال تاسف در محضر شما بزرگان، فرهیختگان و نخبگان عرض کنم که شرایط کشور ما امروز هنوز شرایطی است که نمی‌توانیم همه نخبگان خودمان را به درستی جذب کنیم و استفاده کنیم. بماند که از کشورهای دیگر از منطقه از غرب، شرق به بهانه‌های مختلف همدیگر را کنار می‌گذاریم. با انگ‌های مختلف عده‌ای را منزوی می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: بعضی‌ها گویی نیاز به میکروسکوپ هم ندارند. آنها در فضای دور نیز به تلسکوپ هم نیاز ندارند. نمی‌دانم که چطور در لالوی عکس‌ها و فیلم‌ها یک تصویری را پیدا می‌کنند و می‌گویند که این نخبه نیز شایسته نیست، چون در فلان روز و فلان جمعیت و فلان دیار گویی او هم حضور دارد.

رئیس قوه مجریه در ادامه سخنانش تصریح کرد: یک آقایی که قرار بود مسئولیتی بپذیرد، کسی آمد و عکسی آورد و به بنده گفت که این جمع آن جمع است و این فرد آن فرد است. بنده گفتم که این عکس به قیافه این فرد نمی‌خورد اما او گفت که شما به چند سال پیش برگرد،‌ او قیافه‌اش اینطور بوده است.

روحانی ادامه داد: بنده به او گفتم که تا این مقدار قیافه‌شناس نیستم و این قدر هم که شما دقیق هستید خدا این دقت را به بنده نداده است. چطور همه را کنار می‌زنیم. یکی به دلیل قومیت، یکی به دلیل مذهب، یکی به دلیل اعتقاد سیاسی، یکی به دلیل روش، یکی به دلیل ویژگی‌های اخلاقی. خداوند روحی را به ما داده و قلبی را به ما داده که بیشتر جذب کند تا دفع.

وی اضافه کرد: اشکالی ندارد که اگر فردی هم خدایی ناکرده تخصص لازم را ندارد، اخلاق تخصصی و حرفه‌ای را ندارد، به کشور، نظام و دیارش دلبستگی ندارد و یا خدایی ناکرده علیه کشور و نظامش قدم بر می‌دارد، بسیار خوب او را کنار بگذاریم اما می‌شود به هر بهانه‌ای اندک و با هر دلیلی جزئی نخبه‌ها را کنار بگذاریم؟ مگر دست ما است؟

رئیس جمهور تصریح کرد: نخبه یعنی کسی که این همه وقت و سرمایه برای او صرف شده است تا به این مقام دست یافته است. از پدر او گرفته تا مادرش که آغاز تربیت و علم و پرورش از ناحیه آنها بوده است، تا قبل از آنکه خدای لایزالی که استعداد و هوش را در اختیار او گذاشته و تا دبستان و دبیرستان، استاد، معلم و آزمایشگاه و همه تجربه‌هایی که در این کشور و آن کشور با سرمایه این ملت کسب کرده است، معنی واقعی نخبه است. الان که با زحمت همه این درخت مثمر ثمر شده است و میوه بر شاخ و برگش نشسته است با یک بهانه از تنه می‌بریم یا از ریشه در می‌آوریم؟ این هنر است؟ ما در دنیای نخبگان باید همه نخبه‌های خودمان و همه نخبگانی که در این دنیا به کشور ما، به سرزمین ما علاقه دارند و حاضر به سفر و حضور هستند ولو حضور موقت باشد برای یک سال یا دو سال یا برای زمانی برای همفکری، برای تضارب آرا برای کسب تجربیات او.

روحانی تاکید کرد: ما باید در دنیای نخبگی و جذب نخبگان سعه صدر داشته باشیم. نخبگان باید حضوری پررنگ‌تر داشته باشند. کشورهایی پیشرفت کردند که مجلس آنها، دولت آنها، انجمن‌های تخصصی آنها، نخبگان آنها، بخش خصوصی آنها، همه به یک نحوی به هم اتصال پیدا کرده‌اند.

رئیس قوه مجریه افزود: اگر بنا باشد مجلس راهی را انتخاب کند برای تدوین قانون، دولت راه دیگری را برگزیند برای اداره کشور، انجمن راه دیگری را انتخاب بکند برای مسیر منافع صنفی، نخبه هم کار دیگری را دنبال کند، ما چطور می‌توانیم از فضای نخبگی، از تجربه نخبگی، استفاده و بهره‌برداری کنیم؟

روحانی ادامه داد: امروز دولت در بخش‌های اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی، فرهنگ، هنر، علم، دانش‌، فناوری در زمینه‌های مختلف نیازمند استفاده از فکر نخبگان و بهره‌برداری از آن است. بدانیم اگر ریل‌های مختلفی در این کشور انتخاب کرده‌ایم، یک ریل برای اقتصاد، ریلی به جهت دیگر برای سیاست خارجی، ریلی دیگر در مسیر دیگر برای فرهنگ که این لکوموتیو‌ها و قطارها هیچ‌ گاه به هم نخواهند رسید.
کد N288054

وبگردی