آفتاب
رئیس دانشگاه الزهرا (س):

اساس خانواده بر حکمت و اخلاق استوار شده است

اساس خانواده بر حکمت و اخلاق استوار شده است

رئیس دانشگاه الزهرا(س) گفت: اساس خانواده بر حکمت و اخلاق بنا شده است، بنابراین باید قدر حکمت را بدانیم و از آن بهره ببریم.

به گزارش خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر انسیه خزعلی در همایش بررسی چالش‌های خانواده ایرانی، افزود: کشورهای مختلف دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که علوم به تنهایی نمی‌تواند موجب مهارت و حکمت شود. بنابراین باید به کاربرد حکمت در زندگی توجه کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: خانواده و اهمیت آن از زمان یونان و ایران باستان مطرح و اصطلاحی مانند تدبیر منزل وجود داشته است. در واقع در صورت شکل گیری صحیح نهاد خانواده نهاد اجتماعی را می‌توان به راحتی برنامه ریزی و مدیریت کرد.

به گزارش ایسنا در بخش دیگری از این نشست دکتر خدیجه سفیری دبیر علمی همایش چالش‌های خانواده ایرانی نیز اظهار کرد:‌خانواده برای جامعه جهانی از اهمیت زیادی برخوردار است. مشکلات خانواده ایرانی امروزه در چند بعد مطرح می‌شود که نخستین آن رفع نیازهای اولیه انسانی در خانواده است. این نیازها مبنایی برای ادامه زندگی است ولی فقط در نیازهای مادی خلاصه نمی‌شود. هرچند که دولت باید به رفع این نیازها نیز توجه کند.

وی مدیریت خانواده را یکی دیگر از مشکلات خانواده‌های امروزی دانست و اظهار کرد: در این حوزه نیز تحقیقات نشان می‌دهد که هرم قدرت به تدریج در حال افقی شدن است. یکی دیگر از چالش‌های حوزه خانواده روابط درون آن بین زوجین و بین والدین و فرزندان است.

دبیر علمی همایش چالش‌های خانواده ایرانی افزود: بعد فرهنگی و تربیتی خانواده نیز در حال حاضر با چالش‌هایی همراه است. با تغییرات جهانی و دسترسی آسان به رسانه‌های مختلف،‌ تغییرات عمده‌ای در هویت فرهنگی شاهد هستیم که بخش زیادی از آن از سوی خانواده به وجود آمده است. در گذشته خانواده یکی از عوامل جامعه پذیری بود؛ اما در حال حاضر سایر عوامل جامعه پذیری نقش پررنگ تری پیدا کرده است.

سفیری تصریح کرد: رسانه‌ها تاثیر زیادی در انتقال فرهنگ مسلط دارند و خانواده توانایی مبارزه با آن را ندارد. امروزه نقش مهم انتقال فرهنگ از طریق خانواده تضعیف شده یا از بین رفته است و این وضعیت موجب ایجاد بحرانی در جامعه می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه خانواده و فرهنگ، لازم است خانواده دوباره به گونه‌ای مطلوب نقش انتقال فرهنگ را ایفا کند.

انتهای پیام

کد N287991

وبگردی