آفتاب
معاون نظارت و هماهنگی معاون اول رئیس جمهوری:

روستاها قلب اقتصاد مقاومتی کشور هستند

روستاها قلب اقتصاد مقاومتی کشور هستند

تهران - ایرنا - معاون نظارت و هماهنگی معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه روستاها قلب اقتصاد مقاومتی کشور هستند و باید به آنها به دید اقتصادی نگریسته شود و نه محرومیت، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم سازی اقتصاد که باید از روستاها شروع شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رضا ویسه روز یکشنبه در دومین گردهمایی مدیران کل دفاتر امور روستایی استاندارهای سراسر کشور افزود: روستاها محروم نیستند بلکه مرکز اقتصاد مقاومتی هستند.

وی ادامه داد: اگر با این نگاه به مزیت ها ، امکانات و توانمندی های روستاها نگاه شود، آنگاه روستاها به مرکزی برای فعالیت های اقتصادی تبدیل خواهند شد.

معاون معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه دفتر مناطق محروم به مرکز توسعه روستایی تغییر نام یافته است، ادامه داد: باید کمک کنیم که روستاها نقش خود را در اقتصاد مقاومتی به خوبی ایفا کنند.

ویسه اضافه کرد: این فکر در جایی عملیاتی خواهد شد که همه مسئولان استانی و دهیاری ها فکر و مدیریت خود را بر روی وضعیت های نسبی روستاها و بارور کردن آنها متمرکز کنند که در این صورت روستاها مهاجرپذیر خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری منشا اشتغال و اشتغال هم منشا زندگی است، اظهار داشت: باید به فکر توسعه سرمایه گذاری ها در روستاها باشیم.

معاون نظارت و هماهنگی معاون اول رئیس جمهوری بر ضرورت سرکشی به روستاها تاکید کرد و گفت: این که در ستادها بنشینیم و بخواهیم به روستاها کمک کنیم عملیاتی نخواهد بود بایستی به روستاها رفت و از آنجا با کمک روستایی ها برای رشد ، توسعه و سرمایه گذاری اقتصاد روستاها تصمیم گیری و اجرا کرد.

ویسه با تاکید بر این که باید با ایجاد یک تغییر نگرش در روستاها به روستایی کمک کنیم و از کشاندن روستاییان به شهرها برای پیگیری گرفتن یک مجوز اجتناب ورزیم ، گفت: اگر این کار انجام نشود ، روستایی را خسته و ناامید کرده و کار قبلی آنها را هم ضعیف می کنیم.

وی با یادآوری ماموریت و وظیفه جهاد سازندگی که در روستاها مستقر شده بود تا به اقتصاد روستا کمک کند ، افزود: بعد از تبدیل شدن به جهاد کشاورزی به جای آن که همکاران کشاورزی جهادی شوند ، جهادی ها کارمند شدند و ماهیت جهاد در روستاها از بین رفت.

ویسه با تاکید بر این که کارگروه توسعه روستایی برای ایجاد شغل روستاها باید کمک کند ، یادآور شد: در حال حاضر این کارگاه ها به ضد توسعه روستایی تبدیل شده اند چرا که در آنها عملا برای گرفتن مجوز مانع تراشی می شود.

معاون معاون اول رئیس جمهوری بر تصمیم دولت در حمایت از توسعه روستاها تاکید کرد و گفت: دولت با آغوش باز همه پیشنهادهای کارشناسی شده را در چهارچوب اقتصاد و توسعه روستا می پذیرد.

وی به ساخت و سازها در روستاها اشاره کرد و افزود: اگر این زیرساخت ها منجر به مهاجرت روستایی ها شود ، فایده ای ندارد و فقط منابع را تلف کرده ایم. هزینه ها باید منجر به تولید ، اشتغال و تحول در روستاها شود.

ویسه پیشنهاد داد به جای فکر کردن به زیرساخت ها ، به رشد و کیفیت تولید و سرمایه گذاری جدید برای آن و همچنین ارزش افزوده فکر کنیم. طبیعی است اگر روستایی درآمد کافی داشته باشد ، خودش زیرساخت ها را فراهم می کند.

معاون نظارت و هماهنگی معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: باید به تولید در روستاها تمرکز کرد و این تولید می تواند در بخش های کشاورزی ، صنایع دستی ، توریسم ، خدمات و هر کاری که متناسب با مزیت های نسبی روستاها باشد ، انجام شود.

وی همچنین تصریح کرد: انتظار نداشته باشید که دولت در همه بخش ها صددرصد سرمایه گذاری کند بلکه مشارکت بخش های خصوصی ضروری است.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به رویکرد جدید دولت ، به زودی شاهد تحول اساسی در سطح روستاها باشیم.

سیام (3) ** 1429 ** د . الف ** 1418
کد N287972

وبگردی