آفتاب

تابش: به بازدیدهای فرهنگی و تاریخی درون استانی اهتمام بیشتری شود

تابش: به بازدیدهای فرهنگی و تاریخی درون استانی اهتمام بیشتری شود

نماینده مردم اردکان در بازدید از اداره کل میراث فرهنگی استان یزد و طی جلسه ای با حضور مدیران این مجموعه و مسئولان شهرستان اردکان با بیان اینکه امروزه گردشگری برای مقاصد اقتصادی، پرکردن اوقات فراغت، تبادل فرهنگ و نظایر آن انجام می شود، گفت: ما باید راهبردی برای توسعه گردشگردی تدوین کنیم و توجه داشته باشیم که سرمایه گذار به هر بخشی وارد شود، فرهنگ و سیاست منطبق با منافع خود را ترویج خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، "محمدرضا تابش" با تاکید بر اینکه باید با تکیه بر فرهنگ غنی خویش این تاثیر منفی را خنثی و با بکارگرفتن ابزارهای فرهنگی و تبلیغاتی موثر و آداب و رسوم ملی، فرهنگ و منش خویش را تبلیغ و ترویج کنیم، اضافه کرد: نگاه اقتصادی به صنعت توریسم، بهبود وضعیت حمل و نقل، سرعت عرصه خدمات به جهانگردان، تبلیغات و بازاریابی موثر، شناساندن جاذبه های فرهنگی و تاریخی کشورمان به مردم دنیا با استفاده از ابزار تبلیغاتی مدرن و موثر، آموزش نیروی انسانی کارآزموده و متخصص، تمرکز دادن به بخش توریسم در کشور، ورود موثرتر بخش خصوصی به این عرصه، ارائه خدمات الکترونیکی از طریق اینترنت با سرعت قابل قبول از جمله برنامه هایی است که می تواند به توسعه صنعت گردشگری در کشور بینجامد.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت:علیرغم ظرفیت های بسیار زیاد جذب گردشگر در کشور، طبق اعلام دو سال قبل مجمع جهانی اقتصاد، ایران به لحاظ شاخص رقابت پذیری در صنعت توریسم از میان 139 کشور ،رتبه 114 را دارد. این در حالی است که ترکیه در رتبه 50 قرار دارد و برای جذب سالیانه 20 میلیون توریست در حال برنامه ریزی است.چین اعلام کرده سالیانه 50 میلیون جهانگرد از این کشور بازدید کرده و در خاور میانه 70 درصد درآمد حاصل از گردشگران را کشور های امارات، مصر و عربستان جذب می کنند.

نماینده مردم اردکان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه می توان از ظرفیت های مشترک استان های یزد، اصفهان، کرمان برای رونق گردشگری استفاده کرد، گفت: بسیاری از صنایع دستی که برخی از آنها منحصر به فرد است در شرف نابودی است، که لازم است نسبت به احیای آنها و حمایت از هنرمندان خلاق و کم توقع یزدی اقدامات عاجلی صورت پذیرد و بر رونق دادن به بازدید های فرهنگی و تاریخی درون استانی اهتمام بیشتری شود.

تابش همچنین با اشاره به ویژگی های بافت تاریخی اردکان گفت: این بافت ارزشمند و پویا، به لحاظ مولفه ها و ویژگی هایی که دارد از این ظرفیت برخوردار است که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار گیرد که با همت مسئولان شهرستان و استان و عنایت مسئولان میراث فرهنگی کشور می تواند این مهم را عملی سازد.

وی ادامه داد: اردکان به عنوان بزرگترین شهرستان استان از نظر وسعت و با جاذبه های فراوان تاریخی، طبیعی و معنوی باقیمانده از دوران تمدن اسلامی و همچنین زیارتگاه های جهانی زرتشیان، از جمله چک چک، می تواند سهم بسزایی را در توسعه و تحول گردشگری استان ایفا نماید.همچنین با مجموعه رباط ها، کاروانسراها، آب انبارها، قلعه ها، مساجد و بناهای قدیمی دارد می توان با مرمت و شناسایی و ساماندهی و معرفی آنها جاذبه های فراوانی برای گردشگران ایرانی و خارجی فراهم کرد.

تابش تصریح کرد: با توجه به ایجاد پایگاه پژوهشی و ارتقاء نمایندگی میراث فرهنگی به اداره ، انتظار داریم کادر فنی و تخصصی، همچنین امکانات مورد نیاز تامین گردد.

نماینده مردم اردکان با اشاره به وضعیت مجموعه پردیسان و بی توجهی و بی مهری به آن پس از گذشت 15 سال از آغاز عملیات اجرایی گفت: توافقی قبلا شده بود تا طرح و برنامه از طرف میراث فرهنگی استان و شهرستان آماده و از طرف شهرداری ها ، بخشداری ها و دهیاری ها منابع لازم تامین شود که ضروری است هرچه زودتر با پیگیری فرماندار در سایه استراتژی و راهبرد توسعه گردشگری شهرستان به مرحله اجرا درآید.

تابش در ادامه به برخی از مسائل و نیازهای شهرستان از جمله تامین نیروی انسانی،مصالح مورد نیاز برای مرمت های اضطرای،توجه به صنایع دستی ،ایجاد موزه مرکزی متناسب با قدمت تاریخی و شأن فرهنگی اردکان و غیره اشاره و خواستار پیگیری مدیرکل میراث استان شد.

انتهای پیام

کد N287954

وبگردی