آفتاب
روحانی در مراسم تجلیل از نخبگان:

کشور با شعار و گفتار درمانی درست نمی شود/ نخبگان را منزوی نکنیم

کشور با شعار و گفتار درمانی درست نمی شود/ نخبگان را منزوی نکنیم

رئیس جمهور با بیان اینکه در برخورد با نخبگان باید سعه صدر داشته باشیم افزود: به بهانه های مختلف همدیگر را کنار می زنیم و با انگ های مختلف عده ای را منزوی می کنیم در حالی که همه کشورهایی که به توسعه یافتگی رسیده اند در سایه علم و دانش و استفاده مناسب از عالمان هنرمندان و نخبگان بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی در مراسم تجلیل از استادان، محققان و هنرمندان برجسته و نخبه کشور که صبح امروز در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به تعریف نخبگی گفت: نخبگی افتخار هر انسانی است که این عنوان شامل او شود. البته نخبگی آغازی دارد ولی حتماً پایانی برایش متصور نیست.

وی با بیان نخبه هر روز و هر لحظه می تواند نخبه تر شود و تاثیر گذار باشد افزود: عالم و نخبه ای که بتواند در جامعه خود تاثیرگذار باشد جامعه را به سوی تکامل رهنمون می سازد.

رئیس جمهور افزود: هدف از نخبگی در سطح ملی تولید قدرت ملی و ثروت ملی است. قدرت ملی و ثروت ملی دو روی سکه هستند و بی تردید برای آن که به توسعه و توسعه یافتگی برسیم نیاز به علم، دانش، تجربه و اکتشاف داریم.

وی در ادامه با ابراز تاسف از این که شرایط جامعه ما به گونه ای است که هنوز نمی توانیم نخبگان را به خوبی جذب و از آنان استفاده کنیم گفت: ما به بهانه های مختلف همدیگر را کنار می گذاریم و با انگ های مختلف عده ای را منزوی می کنیم.

روحانی افزود: بعضی ها گویی نیاز به میکروسکوپ و حتی در فضای دور نیاز به تلسکوپ هم ندارند و یک عکسی پیدا می کنند گویا این نخبه شایسته نیست و چون در فلان جا و فلان دیار حضور داشته است.

وی تاکید کرد: چطور همه را کنار می زنیم، یکی به دلیل قومیت، یکی به دلیل مذهب، یکی به دلیل اعتقادات سیاسی، یکی به دلیل روش و یکی دیگر به دلیل ویژگی های اخلاقی. خداوند روح و قلبی را به ما داده که بیشتر جذب کند تا دفع.

رئیس جمهور گفت: اشکال ندارد یک فردی هم اگر اخلاق تخصصی و حرفه ای ندارد، به کشورش دلبستگی ندارد و یا علیه کشور و نظامش قدم بر می دارد او را کنار بگذاریم اما می شود به هر بهانه اندک و دلایل جزئی نخبه ها را کنار بگذاریم؟ مگر دست ما است؟

وی با بیان اینکه برای نخبه وقت و سرمایه صرف شده است که به این درجه دست یابد گفت: از پدر و مادرش گرفته تا قبل از آن خدای لایزالی که استعداد و هوش در اختیارش گذاشته تا سرمایه های یک جامعه صرف شده تا یک فرد به نخبگی برسد و حالا که درخت مثمرثمر شده است با یک بهانه از همه ببریم، آیا این هنر است؟

روحانی با بیان اینکه باید در جذب نخبگی و نخبگان سعه صدر داشته باشیم گفت: نخبگان باید حضوری پررنگ تر داشته باشند.

وی تصریح کرد: کشورهایی پیشرفت کردند که مجلس آنها، دولت آنها، انجمن های تخصصی آنها، نخبگان آنها و بخش خصوصی آنها همه به نحوی با هم متصل بودند.

رئیس جمهور گفت: اگر دولت یک راهی را برود، انجمن راه دیگر و نخبه هم راه دیگری برای خود برگزیند چطور می توان از فضای نخبگی استفاده و بهره برداری کرد.

وی با بین اینکه پیشرفت ها اصول ثابتی دارند گفت: همان راهی که ژاپن با آن پیشرفت کرده، آلمان هم پیشرفت کرده است و با همان را کره جنوبی و دیگر کشورهای توسعه یافته پیشرفت کردند بنابراین همه پیشرفت ها اصول ثابتی دارند، البته اصول متغیری هم به خاطر فرهنگ و دیگر شرایط ممکن است تاثیرگذار باشد.

روحانی با تاکید بر این که ما باید از اصول ثابت برای دست یافتن به توسعه استفاده کنیم گفت: ما برای اینکه پیشرفته شویم باید در اولویت ها هم نظر شویم.

وی افزود: اگر جامعه چند شقه شود و هر کس یک اولویت تعریف کند به هدف نمی رسیم.

رئیس جمهور با بیان این که ما باید در اولویت ها با هم اتفاق نظر داشته باشیم گفت: حداقل همه باهم در نرخ رشد کشور اتفاق نظر کنیم و بگوییم که باید امسال نرخ رشد در کشور 5 درصد باشد و یا اینکه رکود شکسته و رونق آزاد شود و برای رسیدن به این اولویت ها نیز با هم متحد شویم و به لوازم آن پایدار بمانیم.

وی با اشاره به اینکه کشور با شعار درمانی و گفتار درمانی درست نمی شود اظهار داشت: نمی شود آدم یک شعار دهد و یا تیتر بدهد، کشور نیاز به عمل، برنامه، تحرک و وحدت دارد و در این وحدت و اتحاد لااقل باید در چند مساله به عنوان اولویت اتفاق نظر کنیم.

 ادامه دارد....

کد N287875

وبگردی