آفتاب
مخالفان دوفوریت طرح دائمی شدن بند 16 قانون بودجه 92 کل کشور:

دائمی شدن بند16 قانون بودجه 92 نظام پولی را فلج می‌کند

دائمی شدن بند16 قانون بودجه 92 نظام پولی را فلج می‌کند

بخش قابل توجهی از بدهکاران بانکی وام‌های چند ده یا چند صد میلیارد تومانی می‌گیرند و آن را نمی‌پذیرند که مجلس نیز به دلیل مشکلات واحدهای تولیدی با آن‌ها همراهی کرد اما برای سال ۹۳ دولت به مجلس کمک کرد تا این قانون را یک سال تمدید نکنیم تا بدهی این افراد تعیین تکلیف شود.

مخالفان دوفوریت طرح دائمی شدن بند 16 قانون بودجه 92 کل کشور معتقدند تصویب  دو فوریت طرح مذکور نظام پولی کشور را  فلج می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، مخالفان دو فوریت طرح دائمی شدن بند ۱۶ قانون بودجه ۹۲ کل کشور به اظهارنظر پرداختند.

الیاس نادران به عنوان یکی از مخالفان این طرح، بخش قابل توجهی از بدهکاران بزرگ سیستم بانکی را معضل اساسی نظام بانکی کشور دانست که بدهی خود را نمی‌پردازد و در نتیجه سیستم بانکی با انباشت بدهی‌های معوقه که بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان روی نظام پولی کشور بارگذاشته است روبرو هستند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر ادامه داد: بخش قابل توجهی از بدهکاران بانکی وام‌های چند ده یا چند صد میلیارد تومانی می‌گیرند و آن را نمی‌پذیرند که مجلس نیز به دلیل مشکلات واحدهای تولیدی با آن‌ها همراهی کرد اما برای سال ۹۳ دولت به مجلس کمک کرد تا این قانون را یک سال تمدید نکنیم تا بدهی این افراد تعیین تکلیف شود.

نادران خاطرنشان کرد: با تصویب این دو فوریت به افرادی که معوقه در پرداخت وام‌هایشان دارند نوعی جایزه می‌دهیم و می‌خواهیم با تصویب آن بدهی این افراد را ۵ سال دیگر تقسیط کنیم و باز اگر این بدهی‌ها پرداخت نشد آن را به مدت ۵ سال دیگر تمدید می‌کنیم که این کار دور باطلی است که سیستم بانکی را از منجلاب بیرون نمی‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه با تصویب این دو فوریت نظام پولی کشور را فلج می‌کنیم گفت: سیستم بانکی حتی امکان وام دهی برای وام‌های چند میلیونی ازدواج را هم ندارد و اینگونه برداشت می‌شود که یک عده افراد دانه درشت که پول‌های کلانی به سیستم بانکی بدهکارند حال جایزه‌ای ۵ ساله برای پرداخت معوقه آن‌ها در نظر خواهیم گرفت.

ایرج ندیمی یکی دیگر از مخالفان این طرح نیز طی سخنانی: با تصویب این دو فوریت ما اختیار را به وی می‌دهیم که می‌تواند از فرصت‌ها استفاده کند اما دیگران نمی‌توانند؛ ما باید به نظامات دیگری بیاندیشیم به گونه‌ای که مشخص شود چرا در اصل بدهی ایجاد می‌شود و گردش نقدینگی‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان همچنین در پایان با تاکید بر اینکه این استمهال‌های مجدد حمایت از سرمایه گذاری محسوب نمی‌شود و کارآفرینان را تنبل می‌کند و برای اشتغال و تولید نیز نفعی ندارد از نمایندگان خواست تا به این طرح رای منفی دهند.

کد N287753

وبگردی