آفتاب

تأکید بر چندصدایی و خاطره از سیمین بهبهانی در شعر فجر

تأکید بر چندصدایی و خاطره از سیمین بهبهانی در شعر فجر

در مراسم آغازین هفتمین جشنواره شعر فجر گفته شد اجازه دادن به چندصدایی بزرگ¬ترین خدمت به ادبیات انقلاب است.

افشین علاء که در این‌باره سخن گفت همچنین به ذکر خاطراتی از سیمین بهبهانی و پیام او برای درگذشت قیصر امین‌پور پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم افتتاحییه جشنواره شعر فجر که روز شنبه، بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه، در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، گفت: هر ملتی تاریخ و پیشینه طولانی‌تر داشته باشد، شعرش جان‌مایه‌دارتر است. شعر در زبان فارسی جایگاهی ویژه داشته و دارد و هیچ دوره‌ای از تاریخ این کشور فارغ از شعر و شاعری نزیسته است.

او افزود: شعر در ایران زبان مفاهمه و گفت‌وگوست. با شعر می‌توانیم از دردهای جهانی و آرمان‌های فردای خود سخن بگوییم. زبان شعر زبان فردای ملت ایران است. امیدواریم که شعر رسانه‌ای برای گفت‌وگو در داخل و تکثر فرهنگی و تفاهم با جهان باشد.

در بخش دیگری از این مراسم، افشین علاء که مجری برنامه از او خواسته بود قبل از شعرخوانی، ماجرای نامه اخیر سیمین بهبهانی را شرح دهد، گفت: قبل از انقلاب، استاد گرمارودی، طاهره صفارزاده، اوستا و چند نام دیگر در کنار شاعران صاحب‌نام دهه 40 بودند که برخلاف شعرهای رایج آن زمان، اشعار آیینی و انقلابی می‌سرودند. آن زمان این بزرگان در اقلیت بودند، اما ملت ایران گفتمان دینی امام (ره) را پذیرفت و بعد از این‌که این گفتمان پیروز شد و به ثمر رسید، شاعرانی که در اقلیت بودند به اکثریت رسیدند. اگر ما نیز امروز بخواهیم صداهایی را که در اقلیت هستند، نادیده بگیریم مثل همان اکثریت قبل از انقلاب هستیم که اقلیت را برنمی‌تابیدند. امروز اگر اقلیت مجالی برای بروز و ظهور نداشته باشند، به مخالفانی تبدیل می‌شوند که این مخالفت هیچ مبنایی ندارد. اجازه دادن به چندصدایی بزرگ¬ترین خدمت به ادبیات انقلاب است.

این شاعر در ادامه با اشاره به نوشته کوتاهی از سیمین بهبهانی پس از درگذشت زنده‌یاد قیصر امین‌پور اظهار کرد: زمانی که قیصر چهره در نقاب خاک کشید، سیمین بهبهانی پیام کوتاهی نوشتند. دیگران خرده گرفتند که قیصر مذهبی بود چرا این‌قدر به او پر و بال می دهید. ایشان گفتند که قیصر امین‌پور پیش من آراسته بود و با مذهبی بودن در نظر من آراسته‌تر نیز می‌شود. ایشان بانویی است که غزل معروفشان «دوباره می‌سازمت وطن» به شعر ملی ما پهلو می‌زند.

علاء در ادامه با اشاره به نامه سیمین بهبهانی به وی پس از شنیدن شعر «در سوگ مادر» و توجه او به غزلش برای حضرت زهرا (س) و حضرت ام البنین عنوان کرد: ایشان گفتند هیچ‌کس مثل امام حسین (ع) در من تأثیرگذار نبوده است.

در این مراسم همچنین علی موسوی گرمارودی به بیان خاطره‌ای از سال 1351 درباره حضورش در مراسم شعرخوانی در جمع انقلابی‌های قزوین پرداخت.

مشفق کاشانی، محمدعلی بهمنی، خسرو احتشامی، بهزاد زرین‌پور، حشمت منصوری، فاضل نظری، راتی ساکسینا، شاعر هندوستانی، علی الشلاه، شاعر عراقی، و برکت حوت، شاعر بلوچ، از شاعرانی بودند که در مراسم افتتاحییه جشنواره شعر فجر شعرخوانی کردند. قادر طراوت‌پور، یوسف سعیدنیا، شاهرخ تندرو صالح و موسی بیدج هم از دیگر افراد حاضر در این مراسم بودند.

اجرای موسیقی خراسانی، اجرای گروه موسیقی مقامی و رقص محلی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

انتهای پیام

کد N287747

وبگردی