آفتاب

مقام ارشد سازمان ملل: اوکراین به نقطه بی بازگشت نزدیک می‌شود

مقام ارشد سازمان ملل: اوکراین به نقطه بی بازگشت نزدیک می‌شود

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد گفته است که در میان افزایش تنشها بین نیروهای امنیتی و جدایی طلبان طرفدار روسیه، اوکراین به "نقطه عدم بازگشت" نزدیک می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ایوان سیمونویچ، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است که بحران کنونی اوکراین با شرایط جنگ داخلی در یوگوسلاوی سابق در دهه ١٩٩٠ شباهت زیادی دارد.

گزارشهای رسیده از شرق اوکراین حاکی از آن است که درگیری میان نیروهای دولتی و جدایی طلبان روس تبار ادامه داشته‌اند. این درگیریها در هفته‌های اخیر دهها نفر کشته بر جای گذاشته‌اند.

جدایی طلبان ساختمانهای اداری دولتی در جنوب و جنوب شرق اوکراین را تسخیر کرده و از آن کشور اعلام جدایی کرده اند.

دیروز (شنبه) جدایی طلبان در منطقه دونتسک در شرق اوکراین آلکساندر بورودای را به عنوان نخست وزیر "جمهوری مردمی دونتسک" تعیین کردند.

بورودای گفته است که جمهوری مردمی دونتسک درخواست عضویت در فدراسیون روسیه را خواهد داد.

سیمونویچ درخصوص بحران اوکراین گفته است "من واقعا نگرانم که اگر اقدام مناسب و فوری انجام نگیرد، آن کشور به نقطه عدم بازگشت نزدیک خواهد شد."

قرار است انتخابات سراسری ریاست جمهوری در روز یکشنبه آینده (٢٥ مه) در اوکراین برگزار شود اما سیمونویچ اذعان دارد که برگزاری انتخابات "بسیار مشکل" خواهد بود.

دولت مرکزی اوکراین از گفتگو با شورشیان جدایی طلب خودداری می‌کند و جدایی طلبان هم می‌گویند که آنها تا زمانی که دولت مرکزی به "اشغال" شرق آن کشور پایان ندهد با دولت وارد مذاکره نخواهند شد.

انتهای پیام

کد N287739

وبگردی