آفتاب
معاون آموزشی وزیر بهداشت:

تربیت داروساز باید متناسب با نیازهای کشور باشد

تربیت داروساز باید متناسب با نیازهای کشور باشد

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه وضعیت کیفی آموزش داروسازی به نسبت سایر علوم پزشکی در کشور مناسب است، گفت: با توجه به اینکه داروسازان در حوزه علوم پزشکی نزدیک‌ترین بخش به پزشکان هستند می‌توانند در دوره گذار کشور نقش مهمی را ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر امیرمحسن ضیایی در نشست شورای آموزش داروسازی و تخصصی با اشاره به اینکه کشور در حال گذار از جامعه صنعتی به دانش‌مدار است، اظهار کرد:‌ داروسازان هم از نظر صنعت و هم اقتصادی می‌توانند در این دوران تاثیر زیادی را در تولید و مصرف داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی که در حوزه آموزش علوم پزشکی تربیت می‌شود باید متناسب با نیازهای جامعه باشد، خاطرنشان کرد: باید برآیند شود که آیا سیر تربیت داروساز در کشور متناسب با نیاز حال حاضر و آینده در این زمینه است یا خیر؟

ضیایی افزود: در حال حاضر در بسیاری از کشورها مقطع لیسانس داروسازی تربیت می‌شود. باید دراین زمینه توجه شود که با وجود دوره طولانی تحصیلی داروسازان و هزینه‌هایی که تربیت این افراد در برمی‌گیرد، آیا نمی‌توان در مدت کوتاه‌تری این افراد را با مهارت‌های مورد نیاز تربیت کرد.

ضیایی با اشاره به اینکه تربیت نیروی انسانی علوم پزشکی باید متناسب با نیازها و برنامه‌های بالادستی انجام شود، اظهار کرد: طبق برنامه‌های کشوری درعلوم پزشکی رشته و مقاطع مورد نیاز تا سال 1404 احصا شده است و برنامه چشم‌انداز و نقشه جامع کشور با توجه به بیماری‌های سال‌های آینده نیز درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های انجام شده نظام آموزش علوم پزشکی تا سال 1404 نیازمند حدود 300 یا 400 رشته و مقطع است، خاطرنشان کرد:‌ برخی از این رشته‌ها مربوط به داروسازی است که توسعه هدفمند رشته‌های داروسازی لازم است در شورای آموزش داروسازی و تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در کنار توسعه کمی هدفمند لازم است به ارتقای کیفی آموزش علوم پزشکی نیز توجه شود، خاطرنشان کرد: لازم است برای کنترل توسعه کمی تنها رشته‌های مورد نیاز حمایت مالی شود و در زمینه داروسازی نیز از ایجاد مداوم دانشکده‌های داروسازی جلوگیری شده و در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه بهبود ارائه خدمات فاز اول، اجرای طرح تحول نظام سلامت است، تصریح کرد: از دید مردم بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها نخستین عرصه‌هایی است که در زمینه تحول نظام سلامت با آن مواجه می‌شوند.

ضیایی با تاکید بر اینکه مدیریت منابع مالی در زمینه بهبود ارائه خدمات دارای اهمیت زیادی است، گفت: رسیدن به اهدافی چون بهبود ارائه خدمات درمانی از اهداف کوتاه‌مدت طرح تحول نظام سلامت است.

تصمیم معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای توقف آموزش رایگان

وی با تاکید براینکه در سال‌های گذشته منابع مالی آموزش علوم پزشکی کاهش یافته است، تصریح کرد: افزایش منابع در وزارت بهداشت بیشتر به بخش‌های درمانی اختصاص داده شده است و معاونت آموزشی در سال جدید تصمیم دارد که دیگر آموزش مجانی در زمینه علوم پزشکی ارائه ندهد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تنها آموزش‌هایی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی ارائه می‌شود که منابع آن از پیش تامین شده باشد، گفت: در این راستا معاونت آموزشی تصمیم دارد قیمت تمام شده ارائه خدمات آموزشی به هر دانشجو را تعیین کرده و سپس طبق این قیمت تمام شده سیاست‌گذاری کند و در رشته‌ها و مقاطعی که هزینه‌های آن از سوی وزارت بهداشت و دولت تامین نشود ارائه آموزش متوقف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه توسعه کیفی آموزش علوم پزشکی در سال‌های اخیربا افت شدیدی مواجه بوده است، خاطرنشان کرد: یکی از ماموریت‌های شورای آموزش داروسازی و تخصصی پیداکردن راهکارهایی برای توسعه کیفی آموزش‌های داروسازی است همچنین باید در این زمینه به بهبود جایگاه اخلاق حرفه‌ای نیز در زمینه‌های پزشکی توجه شود.

ضیایی آسیب‌شناسی نظام ادغام آموزش و درمان را از دیگر چالش‌های نظام آموزش علوم پزشکی دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر وظیفه ارائه خدمات درمانی نیز بر دوش دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته است و به دلیل فوریت ارائه این خدمات، آموزش تا حدی مورد غفلت قرار داده شده است.

وی ادامه داد: باید در این زمینه توجه داشت که نیروی انسانی در زمینه خدمات پزشکی امروز محصول آموزش سال‌های گذشته است و اگر به آموزش علوم پزشکی به عنوان یک سرمایه توجه شود لازم است منابع بیشتری به این بخش اختصاص داده شود.

ضیایی نظارت همچنین بر نحوه فعالیت بخش غیردولتی در زمینه آموزش علوم پزشکی، ایجاد تفاوت بین مدرک دانش‌آموختگی فارغ‌التحصیلان و مجوز کاراشاره کرد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین با اشاره به اینکه ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی از دیگر موضوعات مورد چالش آموزش علوم پزشکی است، گفت: معاونت آموزشی برای حل این چالش تصمیم دارد تا ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه‌ها را برآورد کرده و سپس به میزان 15 درصد کمتر، این ظرفیت را به سازمان سنجش اعلام کند تا تعداد دانشجویی که پذیرش می‌شود متناسب با امکانات دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد.

نامتناسب‌بودن ترکیب جنسیتی، توزیع نامناسب نیروی انسانی در کشور و جذب ظرفیت بومی و افزایش ارتباطات بین‌المللی از دیگر نکاتی بود که ضیایی در پایان این نشست به آن اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N287713

وبگردی