آفتاب

وزیر خارجه ترکیه خواستار تسریع در روند مذاکرات وحدت قبرس شد

وزیر خارجه ترکیه خواستار تسریع در روند مذاکرات وحدت قبرس شد

آنکارا - ایرنا - ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیر خاررجه ترکیه، خواستار تسریع در روند گفت و گوهای وحدت دو بخش ترک و یونانی نشین جزیره قبرس شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه، داوداوغلو که برای سفر یک روزه به بخش ترک نشین قبرس سفر کرده است ، پس از دیدار با ˈدرویش اراوغلوˈ رهبر این بخش این مطلب را عنوان کرد.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به از سرگیری مذاکرات وحدت بین بخش های ترک و یونانی نشین قبرس افزود: روند مذاکرات باید سرعت پیدا کند تا بحران در این کشور پس از نیم قرن به پایان برسد.

وی با اشاره به سفر ˈجو بایدنˈ معاون رییس جمهوری آمریکا به جزیره قبرس افزود: این سفر یک گام مهم از سوی جامعه بین الملل برای یافتن راه حلی برای وحدت بین دو بخش ترک و یونانی نشین جزیره قبرس است.

رهبر بخش ترک نشین قبرس نیز در دیدار با داود اوغلو گفت: ما خواستار یافتن راه حلی برای وحدت دو بخش جزیره هستیم ، اگر بخش یونانی نشین تمایل وحدت داشته باشد، ما آماده مذاکره هستیم .

گفت وگوهای مقامات دو بخش ترک و یونانی نشین قبرس پس از نزدیک به دو سال به تازگی آغاز شده است.

جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا پس از گذشت 52 سال از سفر یک مقام عالیرتبه آمریکایی به قبرس ، اول ماه مه جاری ( 31 اردیبهشت ماه ) از دو بخش ترک و یونانی نشین این جزیره دیدار می کند.

دیدار بایدن از جزیره قبرس همزمان با ابراز امیدواری رهبران دو بخش ترک و یونانی نشین این جزیره در مورد احتمال وحدت ، صورت خواهد گرفت.

دومین موضوع مهم مورد بحث بایدن با مسوولان دو بخش ترک و یونانی نشین قبرس، مساله ذخایر گاز طبیعی در آبهای دریای مدیترانه در نزدیکی سواحل جزیره قبرس خواهد بود.

آخرین بار در سال 1962 میلادی معاون رییس جمهوری وقت آمریکا از جزیره قبرس دیدار کرده بود.

جزیره قبرس با مداخله نظامی ترکیه در سال 1974 میلادی به دو بخش ترک نشین و یونانی نشین تقسیم شد.

بخش یونانی نشین در سازمان ملل نماینده دارد و عضو اتحادیه اروپا است ، ولی بخش ترک نشین به غیر از ترکیه از سوی دیگر کشورها به رسمیت شناخته نشده است.

در سالهای گذشته بیش از یکصد دور مذاکره برای وحدت میان رهبران دو بخش صورت گرفته که نتیجه ای حاصل نشده است.

خاورم ** 230**1651
کد N287466

وبگردی