آفتاب

چرا ظریف هنوز به نامه ی سعود فیصل پاسخ نداده است؟

چرا ظریف هنوز به نامه ی سعود فیصل پاسخ نداده است؟

شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در نامه ای دست نویس از همتای ایرانی اش، محمد جواد ظریف برای سفر به ریاض دعوت کرده بود .

شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در نامه ای دست نویس از همتای ایرانی اش، محمد جواد ظریف برای سفر به ریاض دعوت کرده بود .

انتخاب به نقل از روزنامه النهار لبنان نوشت: شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در نامه ای دست نویس از همتای ایرانی اش، محمد جواد ظریف برای سفر به ریاض دعوت کرده بود. فیصل علت دعوت خود را وجود تمایل برای برقراری تعامل مجدد بیان کرد . اما به گفته وی، تا کنون ظریف به نامه او پاسخ نداده است .

یک منبع دیپلماتیک عرب در پاسخ به پرسش روزنامه النهار درباره علت درنگ ظریف در پاسخ به نامه همتای عربستانی خود که از ارسال آن هشت روز بیشتر نمی گذرد گفت که او می خواهد مذاکرات روشن، جدی و نتیجه بخش صورت گیرد .

این مسئله باعث شد وزیر امور خارجه عربستان جلسه فوق العاده وزاری امور خارجه اتحادیه عرب را که قرار بود در تاریخ دوازدهم این ماه(پریروز) برگزار شود لغو کند . قرار بود در این جلسه تحولات سیاسی در سوریه بررسی شود تا موضعی شدیدی علیه نظام این کشور اتخاذ شود واز نامزدی رئیس جمهور بشار اسد و کسانی که از انتخاب دوباره او به عنوان رئیس جمهور این کشور حمایت می کنند شدیدا انتقاد شود .

منبع گفته شده آگاهی خود را از جریان تماس های پشت پرده پنهان نکرد . این تماس ها به واسطه یکی از وزاری امور خارجه کشورهای حاشیه خلیج [فارس] صورت می گیرد که روابط خوبی با عربستان و ایران دارد.

او گفت دستور کار این مذاکرات قریب الوقوع که در ریاض برگزار می شود هنوز نهایی نشده است . او اشاره کرد ایران از ماه ها پیش، خواستار بهبود روابط با عربستان شده بود .

این منبع یادآوری کرد که ظریف یادشده در ماه دسامبر 2013 به چهار کشور حاشیه خلیج [فارس] سفر کرد ه بود . اولین سفر او به کویت در تاریخ 1/12/2013 و دومی به امارات در 24/1/2014 بود. او سپس به قطر و پادشاهی عمان سفر کرد . ظریف در اجلاس داووس سویس برای رفتن به عربستان اظهار آمادگی کرد . عربستان نیز از آنچه دخالت های تهران در عراق، یمن و بحرین می نامد خرسند نیست . تمامی کشورهای یادشده همسایه عربستان هستند. عربستان از نتایج توافق مرحله ای ایران و قدرت بزرگ، یعنی کشورهای عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان آسوده خاطر نیست . بر اساس این توافق، برنامه هسته ای ایران در مقابل کاهش تحریم های تهران متوقف می شود.

منبع یاد شده ضمن برشمردن اختلافات عربستان و ایران گفت که تنش میان دو کشور از سال 1979 میلادی یعنی زمان ظهور انقلاب اسلامی در تهران آغاز شده است اما با شروع درگیری ها میان بشار و مخالفان سوری و حمایت تهران از نظام سوریه در حالی که عربستان از مخالفان حمایت می کرد این تنش افزایش یافت .

به گفته همان منبع، خود فیصل آشکارا بیان داشت تا به این لحظه پاسخ مستقیمی از ظریف دریافت نکرده است. او در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با دبیر کل اتحادیه عرب در مراسم افتتاحییه اولین دوره اجلاس همکاری های اقتصادی اتحادیه عرب با کشورهای آسیای مرکزی و آذربایجان که عربستان میزبان آن بود این سخن را اظهار داشت . این اجلاس یک روزه، دو روز پیش توسط فیصل افتتاح شد.

این منبع در پایان گفت سفر ظریف به عربستان، چند روز پس از مذاکرات وین انجام خواهد شد . تهران علاقه مند به بازگرداندن فضای مثبت میان دو کشور است. انتخابات ریاست جمهوری لبنان در دستور کار مذاکرات فیصل- ظریف خواهد بود . لازم به ذکر است که جبران باسیل، وزیر امور خارجه و مهاجران به طور مفصل با فیصل راه های انتخاب موفقیت آمیز رئیس جمهور جدید در مهلت مشخص شده در قانون اساسی را بررسی کردند . بحث و بررسی ها امروز چهارشنبه با دیوید هیل ،سفیر آمریکا در کاخ بسترس ادامه می یابد.
کد N287462

وبگردی