آفتاب
پژوهشگر دانشگاه نیویورک:

ایران دست بالاتر را در مذاکرات دارد

ایران دست بالاتر را در مذاکرات دارد

تهران - ایرنا - پژوهشگر دانشگاه شهر نیویورک با اشاره به پایان نشست اخیر ایران و 1+5 در وین بدون حصول توافق برای نگارش پیش نویس نهایی، گفت: انتظار نبود شش ماهه بتوانند همه مشکلات خود را حل کنند، اما اگر آنها را بازیگر منطقی بدانیم، شرایط طرفین تغییراتی کرده است و ایران دست بالاتر را دارد.

سعید قاسمی نژاد در این زمینه افزود: زمانی که مذاکرات آغاز شد، ایران و بشار اسد در سوریه مشکلات زیادی داشتند، اما اکنون تهران دست بالا را دارد و رییس جمهوری سوریه تقریبا مطمئن است که دوباره رییس جمهور خواهد شد.

پژوهشگر دانشگاه سیتی نیویورک در گفت وگو با بی بی سی اظهارکرد: نکته دوم این است که در آغاز مذاکرات، وضع اقتصادی ایران به شدت وخیم و درآستانه ورشکستگی بود و و دسترسی بسیار محدودی به ارز داشت، اما اکنون این مشکل را تا حدودی حل کرده است.

قاسمی ادامه داد: ایران توانسته خود را از پرتگاه دور کند و سطح فروش نفت خود را به شدت افزایش دهد.

وی گفت: نکته سوم این که رابطه آمریکا و روسیه در آغاز مذاکرات عادی بود، اما اکنون شرایطی بسیار بحرانی را سپری می کند که می تواند به بخش هایی از حکومت در ایران کمک کند تا به این نتیجه برسند در شرایط کنونی امتیاز بیشتری بخواهند.

قاسمی اضافه کرد: نکته چهارم این است که خود اوباما هم در عرصه سیاست های داخلی و هم سیاست خارجی مشکلات زیادی دارد و کنگره آمریکا بر سر مساله بنغازی در لیبی نظاره گر عملکرد او خواهد بود و در روزهای آینده این موضوع به مساله ای داغ بدل می شود، زیرا برچسب شکست را بر سیاست خارجی آمریکا می زند.

پژوهشگر دانشگاه سیتی نیویورک گفت: اوباما در وضعیت ضعیفی قرار دارد و نیاز دارد به نتیجه ای (در مذاکرات با ایران) برسد بنابراین اگر بشنویم تهران خواسته های بیشتری داشته، غیر منطقی نخواهد بود.

قاسمی نژاد با طرح این فرضیه که ایران برنامه هسته ای خود را در حدی می خواهد که در صورت ضرورت، قابلیت حرکت به سمت نظامی را داشته باشد، افزود که با توجه به ضعف دولت اوباما در عرصه داخلی و خارجی، این دولت بیشترین امتیاز را به تهران خواهد داد و خواسته ایران در این مذاکرات حذف تحریم ها همزمان با برخورداری از برنامه هسته ای است.

ایرانم**1021**536**اول 1516
کد N287267

وبگردی