آفتاب

خشم رهبران شرق اوکراین از مذاکره با دولت کی‌یف

خشم رهبران شرق اوکراین از مذاکره با دولت کی‌یف

قانونگذاران و مقام‌های شرق اوکراین با انتقاد از دولت نوپای کی‌یف، آن‌ها را به نادیده گرفتن حقوق این مناطق متهم کرده‌اند.

قانونگذاران و مقام‌های شرق اوکراین با انتقاد از دولت نوپای کی‌یف، آن‌ها را به نادیده گرفتن حقوق این مناطق متهم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتقاد این مقام‌ها پس از دور دوم مذاکرات به میانجی‌گری اروپا مطرح شد که بدترین بحران از زمان فروپاشی شوروی در سال 1991 است.

دولت موقت اوکراین در ماه فوریه و پس از عزل ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری سابق اوکراین روی کار آمده است. مسکو و بسیاری از رهبران شرق اوکراین، دولت جدید حامی غرب را به نقض حقوق مردم روس زبان شرق اوکراین متهم می‌کنند.

روز شنبه سیاستمدارانی از شرق اوکراین اعلام کردند که اکثر مردم این مناطق، امید خود را به دولت کی‌یف از دست داده‌اند. آنها همچنین اعلام کردند که رفراندوم استقلال اخیر دو شهر شرقی اوکراین بیانگر خواست مردم است.

دور دوم مذاکرات برای حل بحران اوکراین در مناطق شرقی ساعت‌ها پس از شنیده شدن صدای تیراندازی‌ها در شهر اسلوویانسک ادامه پیدا کرد که با دستاورد چندانی همراه نبود.

جدایی‌طلبان مناطق دونتسک و لوهانسک هفته پیش رفراندوم استقلال برگزار کردند و اعلام کردند که اکثر مردم رای به جدایی از دولت مرکزی داده‌اند؛ اقدامی که با استقبال کرملین و خشم رهبران غرب رو به رو شد.

دور دوم مذاکرات صلح که در خارکف برگزار شد، بر روی شبه‌نظامیانی که کی‌یف آن‌ها را تروریست می‌داند، متمرکز نبود. با این حال مخالفان می‌گویند که تنها تمایل دارند تا درباره خروج نیروهای اوکراینی و به رسمیت شناخته شدن استقلال این مناطق گفت‌وگو کنند.

والری هولنکو، رئیس دولت منطقه‌ای لوهانسک گفت: این رفراندوم هیچ تبعات حقوقی‌ای در پی ندارد اما بیانگر خواست مردم است که نمی‌تواند نادیده گرفته شود. مردم صادقانه در رفراندوم شرکت کردند. این در واقع یک رای‌گیری اعتراضی بود.

انتهای پیام

کد N287101

وبگردی