آفتاب
تحولات آفریقا/

79 کشته دربنغازی وآماده باش ارتش الجزایردرمرز با لیبی/صادق المهدی بازداشت شد

79 کشته دربنغازی وآماده باش ارتش الجزایردرمرز با لیبی/صادق المهدی بازداشت شد

ارتش الجزایر در پی دریافت اطلاعاتی مبنی بر آماده شدن گروههای وابسته به القاعده برای حمله به این کشور و ادامه ناآرامی ها در لیبی در مرزهای مشترک به حال آماده باش درآمد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع الجزایر از استقرار 40 هزار نظامی در مرزهای مشترک با لیبی پس از اطلاعاتی مبنی بر آماده شدن گروههای وابسته به القاعده برای انجام حمله به ارتش الجزایر در مرزها به حال آماده باش درآمدند.

یک منبع امنیتی الجزایری گفت ارتش در مرزهای مشترک به حال آماده باش درآمده است و از زمانی که سفارت الجزایر در طرابلس لیبی تخلیه شد، تعداد چهل هزار نظامی در این مناطق مستقر شده اند.

وی افزود این اقدام پس از آن صورت گرفت که گزارشهای امنیتی درباره احتمال حمله گروههای به اصطلاح سلفی جهادی مرتبط با القاعده به نیروهای الجزایری مستقر در مرزهای مشترک با لیبی هشدار داده است.

وزارت خارجه الجزایر روز جمعه گذشته از بستن سفارت و کنسولگری خود در لیبی پس از دریافت خبرهایی درباره شکست تلاش برای ربودن سفیرش در طرابلس خبر داد.

لیبی و الجزایر هزار کیلومتر مرز مشترک دارند و هزاران سرباز با پشتیبانی نیروی هوایی برای جلوگیری از نفوذ گروههای به اصطلاح جهادی و منع قاچاق سلاح از طریق مرزها فعالیت می کنند.

زخمی شدن 15 پلیس در درگیریهای جنوب الجزایر

خبرگزاری الجزایر از زخمی شدن 15 پلیس از جمله دو افسر در درگیری با گروههایی از جوانان در محله ثنیه المخزون در ایالت جردایه در جنوب الجزایر خبر داد.

تعلیق مذاکرات میان دو طرف درگیر در سودان جنوبی

از سوی دیگر خبرگزاری د.پ.آ، از تعلیق مذاکرات میان دو طرف درگیر در سودان جنوبی خبر داد.

یک منبع نزدیک به میانجیگری شورای دولتی توسعه کشورهای شرق آسیا اعلام کرد مذاکرات میان دولت سودان جنوبی  شورشیان تا 29 می به تاخیر افتاد. این منبع شکست مذاکرات را به سبب اختلافات در کمیته های سیاسی و امنیتی طرفین دانست.

افزایش تلفات درگیریهای مسلحانه در بنغازی به 79 کشته و 141 زخمی

یک مسئول در وزارت بهداشت لیبی از افزایش آمار تلفات درگیریهای مسلحانه در شرق لیبی میان افراد مسلح طرفدار خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته و گروههای اسلامگرا به 79 کشته و 141 زخمی خبر داد.

متهم شدن حفتر به تلاش برای کودتا در لیبی

خبر دیگر مقامات لیبی، خلیفه حفتر سرلشگر بازنشسته ارتش را به تلاش برای کودتا متهم کردند.

مقامات لیبی با محکوم کردن حملات شبه نظامیان وابسته به حفتر به مراکز اسلامگرایان تندرو در بنغازی، آن را تلاشی برای کودتا توصیف کردند.

دولت و کنگره ملی و ارتش لیبی در بیانیه مشترک اعلام کردند حملاتی که حفتر به کسانی که آنها را گروههای تروریستی می خواند، انجام می دهد،تحرکاتی غیر قانونی و تلاشی برای کودتا از سوی حفتر است.

بازداشت صادق المهدی در سودان

منابع خبری در سودان اعلام کردند نیروهای امنیتی، صادق المهدی رهبر حزب الامه را از منزلش در ملازمین در ساعت 21 شب گذشته به وقت محلی در پی سخنرانی در منطقه الولی الحلاوین در ایالت الجزیره بازداشت کردند.

روزنامه الراکوبه با بیان این خبر نوشت المهدی در سخنان انتقادآمیز خود در منطقه الحلاوین اعلام کرده بود حزب متبوعش، آنچه را وی انقلاب آرام خواند، آغاز کرده است.

کد N287011

وبگردی