آفتاب

بازداشت رهبر مخالفان در سودان

بازداشت رهبر مخالفان در سودان

مسئولان سودان، رهبر مخالفان این کشور را در پی سخنرانی که در آن از عملکرد نیروهای امنیتی انتقاد کرده بود، بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه روسیه الیوم، دفتر "صادق المهدی"، رهبر مخالفان سودان اعلام کرد که صادق المهدی، رهبر حزب الامة سودان بعد از متهم شدن از سوی دادستان مبنی بر ایراد سخنرانی‌هایی که موجب افزایش خشونت در منطقه دارفور علیه نیروهای سودانی شده است در خارطوم بازداشت شد.

محمد زکی، معاون شخصی صادق المهدی و مدیر دفترش گفت: افسران امنیتی المهدی را بدون هیچ دلیلی در حالی که قرار بود در کنفرانس ملی با دولت عمر البشیر و دیگر رهبران مخالف شرکت کند، بازداشت کردند.

صادق المهدی، آخرین نخست‌وزیر منتخب سودان و رهبر حزب الامة از برجسته‌ترین احزاب مخالف عمر حسن البشیر است که در کودتایی در سال 1989 حکومت المهدی را ساقط کرد.

در این راستا حزب الامة سودان از طرفداران خود خواسته است در اعتراض به بازداشت صادق المهدی تظاهرات کنند.

حزب الامة سودان در بیانیه‌ای ضمن اعلام مخالفت خود با بازداشت صادق المهدی اعلام کرد که نیروهای امنیتی در جهت ایجاد تشنج و ناامنی دست به این کار زدند و به این ترتیب مسئولان نظام از تلاش‌ها برای آغاز گفتمان ملی عقب‌نشینی و به خانه اول بازگشتند.

حزب الامة تاکید کرد: مواضعی که رهبر این حزب در قبال دولت و مشخصا سازمان اطلاعات داشته یک نظر بوده و بازداشت صادق المهدی غیرقانونی است.

در این بیانیه حزب الامة توقف مذاکره با حزب کنگره ملی را اعلام کرد و افزود: تمامی پایگاه‌های وابسته به حزب در سراسر سودان در حال آماده‌باش هستند.

بازداشت صادق المهدی به رغم اینکه پنجشنبه در برابر دادستانی امنیت کشور در خصوص شکایت سازمان امنیت و اطلاعات حضور داشت، انجام گرفت.

صادق المهدی، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی را متهم کرده بود که در جهت خدشه‌دار کردن وجهه نیروهای نظامی و تهدید صلح عمومی عمل می‌کنند و دست به اقدامات نامناسبی در برخی مناطق دارفور، کردفان جنوبی و شمالی می‌زنند.

انتهای پیام

کد N286968

وبگردی