آفتاب
آیت‌الله نوری همدانی:

هیچ شغلی از طلبگی پربرکت‌تر و پر فضیلت‌تر نیست

هیچ شغلی از طلبگی پربرکت‌تر و پر فضیلت‌تر نیست

آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید شیعیان، گفت: هیچ شغلی مانند طلبگی پرفضیلت‌تر و پربرکت‌تر در عالم وجود ندارد؛ چراکه رضایت خدا و اهل‌بیت(ع) در کسب معارف اسلامی و رساندن آن به مردم است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از حوزه، این مرجع تقلید روز شنبه در دیدار جمعی از طلاب مدرسه عالی خاتم الاوصیاء(عج) قم، افزود: روایات زیادی در مدح طالب علم وارد شده است، به این صورت که خداوند طالب علم را دوست دارد و چنین شخصی مانند کسی است که روزها را روزه گرفته و شب ها را به عبادت گذرانده است.

وی در تبیین شرایط یک طلبه موفق، گفت: طلبگی توفیق بزرگی است که خداوند نصیب ما کرده، اما باید به لوازمات آن نیز ملتزم باشیم که از آن جمله می‌توان به اخلاص و کسب علم اشاره کرد.

وی ادامه داد: کسی بدون اخلاص به جایی نمی‌رسد و طلبه در درجه اول تنها باید برای کسب رضایت الهی و نزدیک شدن به امام زمان(عج) درس بخواند، نه به خاطر رسیدن به مقام‌های دنیوی.

این مرجع تقلید همت بلند را دومین شرط موفقیت یک طلبه دانست و افزود: در کار طلبگی و تحصیل علم باید همت بلند داشت؛ چراکه پیمودن راه شیخ طوسی‌ها و شیخ مفیدها نیازمند همت بلند و دوری از تنبلی و سستی است، چون انسان تنبل و سست هیچ‌گاه در کارهای خود موفق نمی‌شود.

وی، آگاهی به زمان و مقابله با دشمنان اسلام را از دیگر شاخصه های یک طلبه موفق برشمرد و افزود: طلبه نباید تنها به علوم حوزوی اکتفا کند، بلکه باید مانند انبیاء در مقابل دشمنان اسلام و قرآن که امروزه امریکا،‌ اسرائیل و انگلیس هستند، به پا خیزد و با آن‌ها مقابله کند.

وی در ادامه سخنان خود با تبیین اهمیت تاسیس مدارس دینی و شرایط تحصیل طلاب علوم دینی، گفت: تاسیس حوزه علمیه کار آسانی نیست بلکه نیازمند تدبیر و مدیریت است و علمای بزرگی چون آیت‌الله حائری حوزه علمیه تاسیس کرده‌اند.

نوری همدانی افزود:‌ آیت الله حائری یزدی مرد بزرگی بود که در دوره خفقان رضاخان که تصمیم به نابودی اسلام، علما و حوزه‌های علمیه گرفته بود، توانست با درک صحیح، مدیریت و اخلاص، حوزه علمیه قم را تاسیس کند که امثال امام خمینی(ره) از این حوزه برخاستند.

وی با اشاره به بعضی از خصوصیات اخلاقی مرحوم آیت الله حائری یزدی، تاکید کرد: تواضع، ساده‌زیستی، مردم‌داری و عقل و درایت کافی از جمله خصوصیات ایشان بود و به همه ما نشان داد اگر به جایی رسیدیم حتما به فکر مردم و تربیت دینی آنان باشیم.

وی افزود: در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه، گزارشی از برنامه ها و فعالیت های مدرسه عالی خاتم الاوصیاء(عج) ارائه داد.

انتهای پیام

کد N286614

وبگردی