آفتاب

تحلیلگر پاکستانی: چشم انداز مذاکرات هسته ای ایران روشن است

تحلیلگر پاکستانی: چشم انداز مذاکرات هسته ای ایران روشن است

اسلام آباد - ایرنا - تحلیلگر و کارشناس امور سیاسی پاکستان معتقد است چشم انداز مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 روشن و موفق است و غربی ها باید با لغو تحریم های غیرقانونی علیه ایران، راه به نتیجه رسیدن این گفت و گوها را هموارتر کنند.

ˈرحیم الله یوسف زییˈ شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد افزود: غربی ها باید بدانند که لغو تحریم های غیرقانونی علیه ایران کمک قابل توجهی به روند مذاکرات و نتیجه بخش بودن آن می کند.

وی گفت: تردید بی مورد و ادعای بی اساس قدرت های جهان درخصوص ماهیت فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران توجیه قانونی ندارد زیرا دولت جمهوری اسلامی یک کشور مسوول و متعهد بوده و همواره در زمینه برنامه های هسته ای خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده است.

سردبیر روزنامه انگلیسی زبان ˈنیوزˈ شهر ˈپیشاورˈ در شمال غرب پاکستان تاکید کرد: گفت وگوهای اخیر میان ایران و گروه 1+5 روند مثبت و پیشرفت هایی داشت و نباید نسبت به این گفت وگوها ابراز نگرانی کرد زیرا دو طرف سخنان خود را صریح اعلام کردند.

وی با تاکید بر اینکه تداوم گفت وگوهای متقابل تنها راه رفع اختلافات و مسائل است ؛ افزود: تهران و گروه 1+5 تلاش دارند تا بطور مشترک در خصوص نوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران به توافق برسند.

رحیم الله یوسف زیی با ابراز امیدواری نسبت به نتایج مطلوب گفت وگوهای آتی میان ایران و گروه 1+5 گفت: گروه 1+5 به ویژه طرف های غربی مذاکره کننده باید به درخواست های ایران توجه کرده و امتیازاتی ارائه دهند تا تهران نیز بتواند در فضای همکاری و همگرایی بیشتر به پیش برود.

وی گفت: ایران در زمینه فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود همواره در تعامل و همکاری های سازنده و ارزشمند با غرب بوده و اکنون نوبت غربی ها است که با لغو ممنوعیت های اقتصادی و سایر تحریم ها علیه ایران ؛ به رویکرد مثبت ایران پاسخ مناسب دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی پاکستان افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها به جامعه جهانی اطمینان داده که توسعه برنامه های هسته ای فقط با هدف استفاده در مقاصد صلح آمیز انجام می شود بنابراین غربی ها نیز باید درک کنند که سیاست های دوگانه آنان در قبال تهران نتیجه ای ندارد.

رحیم الله یوسف زیی هشدار داد: هرگونه دخالت و یا طرح های پنهانی غرب در قبال ایران عواقب منفی در گفت وگوهای آتی دارد اما جهان غرب بدون اتخاذ رویکرد تخاصمی، باید ضمن اذعان به حق هسته ای مردم ایران ؛ گام های موثرتری جهت حل و فصل فوری و مسالمت آمیز این موضوع بردارد.

آساق ** 1095**1723**1392
کد N286541

وبگردی