آفتاب
رییس دادگستری کرمان:

در دادرسی کیفری اطفال به گونه‌ای عمل کنیم که کودک به جامعه برگردد

در دادرسی کیفری اطفال به گونه‌ای عمل کنیم که کودک به جامعه برگردد

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: قاضی باید در رسیدگی به جرایم اطفال دستش باز باشد و اگر بگوییم این کار را انجام دهد یا این کار را انجام ندهد، این محدود کردن قاضی در رسیدگی به جرایم اطفال است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کویر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی توکلی صبح امروز در کارگاه دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان اظهار کرد: قاضی محکمه اطفال باید قضاوتش بر اساس شرایط کودکانه، متفاوت از قضاوت درباره بزرگسالان و عاری از خشونت، بداخلاقی و بد خلقی باشد.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای اجتماعی باید برای قبل و بعد از آسیب اجتماعی کودکان و نوجوانان، برنامه‌ها، روش‌ها و شیوه‌هایی را داشته باشند که در حوزه پیشگیری بیشتر کار شود.

وی با اشاره به این مطلب که کودکان و نوجوانان از آسیب پذیرترین گروه‌های اجتماعی جامعه هستند، عنوان کرد: این افراد به دلیل سن و سال خود ممکن است آسیب های روانی، رفتاری و شخصیتی متوجه آنها شود و این ما هستیم که باید از بروز این آسیب‌ها جلوگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کودکان و نوجوانان نیاز به مراقبت و مساعدت دارند، افزود: مراقبت را والدین و خانواده از آنها انجام می دهند و باید بی تفاوتی را کنار گذاشته و حساسیت لازم را در تربیت فرزند و جلوگیری از آسیب پذیری آنها را انجام دهند و اگر والدین بی تفاوت شوند، کودک و نوجوان آسیب دیده و مرتکب جرم می شود و در اینجا نیاز به مساعدت پیدا می کند که در قالب آیین دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان شکل می گیرد.

توکلی ادامه داد: در آیین دادرسی کیفری اطفال باید به گونه‌ای عمل کنیم که نه تنها کودک از حیز انتفاع نیفتد بلکه بتواند به مرور به بطن جامعه برگردد.

وی تصریح کرد: قانونگذار با استفاده از تجربیات دیگر کشورها قانون آیین دادرسی ویژه اطفال را تدوین کرده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: اگرچه در کشور ما سن مسئولیت کیفری، بلوغ شرعی است، اما باید شرایطی که کودک و نوجوان در آن مرتکب جرم شده را مورد توجه قرار داد؛ زیرا این شرایط برای کودکان و نوجوانانی که مرتکب جرم شده‌اند، متفاوت از شرایطی است که افراد بزرگتر مرتکب جرم شده است.

وی تاکید کرد: در رسیدگی به جرایم ارتکابی کودکان به دلیل روحیه حساس تر و انعطاف پذیری بیشتر آنها باید با شیوه خاص اقدام شود.

انتهای پیام

کد N286415

وبگردی