آفتاب

تلاش اپوزیسیون تایلند برای تعیین نخست‌وزیر جدید/آغاز راهپیمایی‌ها از دوشنبه

تلاش اپوزیسیون تایلند برای تعیین نخست‌وزیر جدید/آغاز راهپیمایی‌ها از دوشنبه

معترضان ضد دولت تایلند در حالی به دنبال برگزاری راهپیمایی‌های گسترده در چند روز آتی برای انتصاب یک نخست‌وزیر جدید هستند که رهبر این مخالفان گفته اگر کشمکش شش ماهه برای زدن ضربه نهایی در انتخاب یک نخست‌وزیر به جایی نرسد، 27 مه 2014 خود را تسلیم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سوتپ تائوگسوبان، رهبر مخالفان تایلند امروز (شنبه) در جریان دیدار با حامیانش گفت: زمان آن فرا رسیده تا آنچه را که مدت طولانی برایش صرف کردیم، به دست آوریم. تلاش‌های ما باید به پایان برسد و نتیجه بگیریم؛ خواه پایانی خوش داشته باشد یا نه. این مساله به حضور گسترده مردم در کشور و همچنین مقام‌های دولتی بستگی دارد.

تایلند از نوامبر گذشته میلادی با تظاهرات اعتراضی گسترده مواجه بوده است. یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر پیشین تایلند مجبور شد تا در هفتم مه 2014 از سمتش کناره گیری کند. وی از سوی دادگاه قانون اساسی تایلند به همراه 9 تن دیگر از وزرای کابینه به سوءاستفاده از قدرت متهم شده است.

مابقی اعضای کابینه، نیواتهامرونگ بونسونگپایسان، وزیر بازرگانی تایلند را جانشین شیناواترا قرار دادند اما معترضان ضد دولت بانکوک تحت رهبری سوتپ تائوگسوبان اعلام کردند که خواستار برکناری و تغییر تمام کابینه هستند. سوتپ تائوگسوبان در جریان این نشست گفت که راهپیمایی های گسترده روز دوشنبه آغاز می‌شود.

پیش از آن نیز وی با مقام‌های کمپانی دولتی و کارمندان بازنشسته مدنی روز یکشنبه برای ارائه برنامه‌هایی برای یک دولت جدید دیدار کرده و از آن‌ها می‌خواهد تا روز پنج‌شنبه با کارمندان ارشد مدنی دیدار و گفت‌وگو کنند.

تایلند از دسامبر 2013 و زمانی که یینگلاک شیناواترا، مجلس عوام پارلمان را منحل کرد، چنین مجلسی ندارد. مجلس علیای سنا نیز که نیمی از اعضای آن با رهبر مخالف دولت مرتبط هستند، تلاش می‌کنند تا بن بست‌های موجود را از میان بردارند.

روز جمعه و پس از یک نشست با حضور گروه کوچکی از سناتورها، رئیس جدید سنا اعلام کرد که سناتورها خواهان انتخاب یک نخست وزیر موقت هستند اما می‌خواهند در ابتدای امر با احزاب سیاسی صحبت کنند و روز دوشنبه این کار را می‌کنند.

سوتپ خواستار یک اقدام بسیار سریع بوده و هم‌اکنون به دنبال اعمال فشار بر سنا برای پیشبرد سریع اقدامات است. وی در ماه‌های اخیر ضرب‌الاجل‌ها و اولتیماتوم‌های زیادی برای کناره گیری دولت یینگلاک در نظر گرفته است که البته آنچنان که باید تاثیرگذار نبودند.

وزیر بازرگانی تایلند که هم‌اکنون زمام امور دولت موقت را در اختیار دارد، اختیار زیادی نداشته و رئیس سنا می‌گوید که یک نخست وزیر با قدرت کامل نیاز است تا کشور را از بحران اقتصادی و سیاسی خارج کند.

انتهای پیام

کد N286326

وبگردی