آفتاب
عضو کمیسیون امینت ملی مجلس در گفت و گو با ایرنا:

اقدام تیم مذاکره کننده هسته ای تحسین برانگیزاست/ منتقدان به حامیان بپیوندند

اقدام تیم مذاکره کننده هسته ای تحسین برانگیزاست/ منتقدان به حامیان بپیوندند

تهران-ایرنا- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان اینکه اقدام تیم مذاکره کننده در مذاکرات وین 4 در خور تحسین است، گفت: منتقدین تیم مذاکره کننده با مشاهده ایستادگی و قاطعیت تیم در دفاع از حقوق ملت باید از این پس حمایت بیشتری داشته باشند.

«احمد شوهانی » روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره مذاکرات ایران و 1+5 در وین (وین 4) اظهار داشت: مذاکرات هسته ای کار بسیار سنگین و پیچیده ای است که قابل پیش بینی بود که این مذاکرات طول می کشد و منتقدان هم خود سنگینی و بزرگی کار را می دانند.

وی اضافه کرد: در نتیجه اشتباهات گذشته، تحریم های ظالمانه ای علیه کشورمان وضع شده و اکنون کشورهای غربی و شورای امنیت خیلی سماجت می کنند که امتیاز بیشتری از ما بگیرند و از این رو، اقدام تیم مذاکره کننده در خور تحسین است که کوتاه نیامدند و از حقوق هسته ای ملت قاطعانه دفاع کردند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه استفاده از تعابیری همچون شکست و بن بست در مذاکرات را قبول ندارم، خاطرنشان کرد: استفاده از این تعابیر به نفع کشور ما نیست و کشورهای غربی بیشتر از ما مایل هستند این مذاکرات به نتیجه برسد تا بتوانند در داخل کشورهای خود از این مذاکرات بهره برداری کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورت زیاده خواهی طرف غربی و طرح مسایل جدید در فرایند مذاکرات، تیم مذاکره کننده کشورمان قطعا روی خطوط قرمز ایستادگی خواهد کرد.

شوهانی خاطرنشان کرد: کسانی که تیم مذاکره کننده را به عقب نشینی و کوتاه آمدن از حقوق ملت متهم می کردند، الان باید متوجه باشند که اینها حاضر نشدند یک قدم از حقوق ملت عقب نشینی کنند و این جای تحسین دارد.

وی با بیان اینکه مذاکرات تاکنون خوب پیش رفته است، اظهار داشت: نگارش متن توافق جامع و استفاده از کلمات و واژه ها با حساسیت دنبال می شود و قابل پیش بینی است که این امر فرایندی زمان بر باشد اما مذاکرات ادامه می یابد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تاکنون در تاریخ کشور، مذاکراتی با این گستردگی، حجم و حساسیت وجود نداشته است و طرف ما 6 کشور هستند و ظرافت کار بالا است.

شوهانی اضافه کرد: حساسیت افکار عمومی در داخل کشورهای دو طرف حتی بر سر واژه ها و کلمات نیز بسیار بالا بوده و کاملا قابل پیش بینی است که چنین فرایندی زمان بر باشد.

وی با بیان اینکه مذاکرات در مراحل بعدی به تیجه می رسد، گفت: غربی ها به ویژه آمریکایی ها بیشتر از ما از وضعیت موجود ضرر می کنند و از این رو علاقه مند هستند موضوع هسته ای حل و فصل شود.

نمایده مردم ایلام در مجلس با یادآوری بهره گیری طرف مقابل از دیپلماسی مشارکتی اظهار داشت: هر چند کشورهای زیادی از جمله کشورهای غیر متعهد از ما حمایت می کنند ولی این حمایت ها نوعا دارای ضمانت اجرا نیست در حالی که در تیم مذاکره کننده 1+5 غیر از چین و روسیه مابقی کشورها در نقطه مقابل ما قرار دارند و مبارزه سنگینی در جریان است و در این شرایط نباید تیم مذاکره کننده را تضعیف کنیم.

شوهانی با تاکید بر لزوم رعایت خطوط قرمز و حفظ منافع ملی یادآور شد: استفاده از تعابیری همچون شکست و بن بست نیز به لحاظ روانی به نفع جامعه ما نیست.

وی حضور حقوقدان های برجسته در تیم مذاکراه کننده را از نقاط قوت تیم مذاکره کننده هسته ای عنوان کرد و گفت: در نگارش متون حقوقی نیازمند بهره گیری از تجارب و تخصص حقوقدانان بسیار حرفه ای و متبحر هستیم و حضور این افراد در تیم مذاکره کننده نشان دهنده این است که تیم با چه حساسیتی کار را دنبال می کند و در صورت نیاز از افراد بیشتری هم استفاده می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد:همانطور که منتقدین به نام منافع ملی از تیم مذاکره کننده انتقاد می کنند باید بدانند که امروز حمایت از تیم مذاکره کننده که مورد حمایت و اعتماد رهبری هستند نیز، جزو خطوط قرمز است.

شوهانی یادآور شد:همه مکلف به حمایت از تیم مذاکره کننده هستیم و منتقدین هم باید حمایت بیشتری از این تیم داشته باشند.



*** حضور تیم مذاکره کننده قبلی در مجلس درست نیست

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برگزاری مناظره بین تیم های فعلی و قبلی مذاکره کننده هسته ای در مجلس گفت: اگر قرار باشد حضور نمایندگان فعلی و قبلی به منظور تقابل باشد به نظر من به هیچ عنوان نمی توان از آن انتظار ثمربخشی داشت.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس می تواند تیم فعلی را دعوت و در یک جلسه غیر علنی با حضور آنها مباحث را مطرح کند اما حضور تیم مذاکره کننده قبلی در مجلس کار درستی نیست چرا که تیم هسته ای قبلی در حال حاضر مسوولیتی ندارند و اگر نقدی دارند، جای آن در دانشگاه و رسانه هاست.

وی خاطرنشان کرد: چرا در جریان مذاکرات تیم هسته ای قبلی چنین مسائلی مطرح نبود و شاهد چنین درخواست هایی از سوی برخی نمایندگان نبودیم و اگر درخواستی هم بود حاضر به پاسخ گویی به مجلس نبودند؟

نماینده مردم ایلام در مجلس افزود: اکنون که پرونده هسته ای به صورت شفاف پیش می رود، طرح چنین مسائلی عجیب است و به نظر می رسد هر قدر مسائل شفاف تر می شود، نقدها به تیم هسته ای بیشتر می شود.

شوهانی انتقاد را حق همه دانست اما تاکید کرد: مجلس باید در تعامل و پشتیبانی از دولت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تلاش کند چرا که بحث منافع ملی در میان است.

سیام(4)**2021**ج.م**1572
کد N286193

وبگردی