آفتاب

با توجه به پیشرفت اندک در مذاکرات وین، آیا مردم باید نگران شکست مذاکرات هسته ای باشند؟

  با توجه به پیشرفت اندک در مذاکرات وین، آیا مردم باید نگران شکست مذاکرات هسته ای باشند؟

علی خرم نماینده سابق ایران در سازمان ملل در گفتگو با «انتخاب» می گوید: اینکه خانم اشتون و دکتر ظریف کنفرانس مطبوعاتی نداشنند جای تعجب ندارد، چراکه هنوز به توافق دست پیدا نکرده اند، اینکه آقای عراقچی می گوید پیشرفتی حاصل نشده بازهم جای تعجب ندارد، چراکه هنوز ابتدای مذاکرات است، اینکه العربیه به دروغ می گوید مذاکرات شکست خورده است، بیشتر جنبه ی تبلیغاتی داشته و به منظور تحت فشار قرار دادن مذاکرات بوده است.

 

علی خرم نماینده سابق ایران در سازمان ملل در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی «انتخاب» عدم پیشرفت در مذاکرات هسته ای وین را طبیعی عنوان کرده و توصیه می کند که مردم نگران نباشند.

این دیپلمات سابق ایران گفت: افرادی که به این قبیل مذاکرات آشنا هستند و مذاکرات سایر کشورها بایکدیگر را از نزدیک دنبال کرده اند، می دانند که در چنین مذاکراتی هیچ عجله ای وجود ندارد و طولانی شدن، متعدد شدن و پستی و بلندی ها جز ذات این قبیل مذاکرات است و از این نظر جای تعجبی نباید باشد.

وی افزود: بنده پیش از این پیش بینی کرده بودم که با شروع مذاکرات، ممکن است به جلسات متعدد بیشتری نیاز باشد تا اینکه بر روی تمام موضوعات توافق صورت بگیرد.

این مقام سابق ایران با بیان اینکه عدم پیشرفت در مذاکرات روز گذشته نگران کننده نیست، گفت: اگر به «برنامه اقدام مشترک» توجه کنید، در آن عنوان شده که قرار است برنامه جامع مورد توافق طرفین واقع شود و برنامه جامع چندین بار خم مورد رایزنی طرفین قرار گرفته بود و این بار قرار بر این بود نگارش آن آغاز شود.

وی اضافه کرد: محتوایی ترین و دشوار ترین بخش «برنامه اقدام مشترک» همین اجلاس اول بود، لذا طبیعی است که این دور از مذاکرات با مذاکرات پیش از آن تفاوت داشته باشد، چراکه طرفین به دنبال پایان دادن به پرونده هسته ای ایران هستند و خاتمه دادن به این پرونده، راه سخت و درازی را در پیش دارد.

سفیر سابق ایران در لیبی و چین گفت: اینکه خانم اشتون و دکتر ظریف کنفرانس مطبوعاتی نداشنند جای تعجب ندارد، چراکه هنوز به توافق دست پیدا نکرده اند، اینکه آقای عراقچی می گوید پیشرفتی حاصل نشده بازهم جای تعجب ندارد، چراکه هنوز ابتدای مذاکرات است، اینکه العربیه به دروغ می گوید مذاکرات شکست خورده است، بیشتر جنبه ی تبلیغاتی داشته و به منظور تحت فشار قرار دادن مذاکرات بوده است و نشان دهنده ی ناخرسندی صاحبان این شبکه از تفاهم ژنو است.

وی تصریح کرد: اگر مسائل مذکور را در جای خود مورد بررسی قرار دهیم، در می یابیم که هیچکدام غیر طبیعی نیست و برای هرکدام دلایلی وجود دارد.

خرم بیان داشت: از نظر بنده جای نگرانی وجود ندارد، این بار مذاکره کنندگان ایران و غرب به وین رفتند و گفتگو کردند و اکنون به پایتخت ها باز می گردند تا موضوعات را مطرح کرده و با پختگی دور بعدی گفتگوها را آغاز کنند.

علی خرم گفت: من به مذاکرات امیدوارم هستم، چراکه ایران و گروه 1+5 به این نتیجه رسیده اند که پرونده هسته ای را از راه مسالمت امیز و از طرق دیپلماتیک حل کنند، بنابراین طرفین ملزم به آن هستند که این راه را ادامه داده و به آن پایان دهند.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل به «انتخاب» گفت: در مذاکراتی که در حال انجام است، بحث اینکه یک کشوری در موضع ضعف یا قدرت است، مطرح نیست، چون همه ی طرفین ماجرا یعنی 7 کشور مایلند که این مسئله هرچه سریعتر و زودتر و به شکل مسالمت آمیز به پایان برسد.

وی افزود: با این حال، ممکن است هر کشوری در درون خود بویژه ایران و آمریکا با افرادی تندرو مواجه باشند که بخواهند جلوی پیشرفت مذاکرات را بگیرند و با کارشکنی های خود شک و شبهه ایجاد کرده و تیم های مذاکره کننده خود را از ادامه راه باز دارند.

سفیر سابق ایران در چین و لیبی اضافه کرد: تندروهای آمریکا در کنگره و خارج از آن و همچنین لابی اسرائیل به شکل ملموسی در حال کارشکنی هستند، اما دولت امریکا تا اینجا محکم و سخت ایستاده و متعهد به انجام «برنامه اقدام مشترک» است، از این نظر منعکس کردن نگاه های داخلی در آمریکا در مذاکرات به معنای آن نیست که دولت اوباما متعهد به ادامه ی راه نیست، چراکه این دولت نیاز به حل مسئله و پایان مذاکرات دارد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد انتخابات کنگره آمریکا و تاثیر آن بر مذاکرات هسته ای گفت: قطعا رئیس جمهور امریکا به عنوان بالاترین مقام این کشور نگاهی به انتخابات خواهد داشت و به نوعی باید نظر تندروها را در مذاکرات مطرح کند تا در انتخابات در تنگنا قرار نگیرد. این مسئله قابل فهم است و ایران هم نبایستی اعتماد به نفس خود را از دست دهد و باید بداند بخشی از مسائل و مطالباتی که امریکا مطرح می کند صرفا برای مصرف داخلی است.

دیپلمات سابق ایران در پاسخ به سئوال دیگری در مورد احتمال بازی ایران با کارت روسیه و بازی مسکو با کارت تهران در مذاکرات هسته ای گفت: تا زمانیکه علائمی در مذاکرات ظاهر نشده، سخن گفتن از این مسائل شاید مضر باشد، در حال حاضر هیچ نشانه ای در این خصوص وجود ندارد و 1+5 به صورت یک گروه در حال انجام کار است و ایران نیز به تعهدات خود پایبند است.

علی خرم گفت: مردم نباید نگران مذاکرات هسته ای باشند و مذاکره کنندگان هم باید متعهد به حقوق حقه ی مردم ایران که براساس منافع، مصالح و امنیت ملی است، باشند. از سوی دیگر، گروه 1+5 هم باید واقع گرا باشد.

وی افزود: آنچه از آن به عنوان تصمیم سخت و دشوار یاد می شود، مسئله ای است که دو طرف باید در مورد آن تصمیم گیری کنند، اگر 1+5 تصور کند، تصمیم سخت فقط مخصوص ایران است اشتباه می کند زیرا هر دو می خواهند تشنجی در کار نباشد و با مذاکره مسئله را حل کنند.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل در پاسخ به سئوالی در مورد سخنان یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر برخورد با مذاکره کنندگان هسته ای گفت: در کشور قوانین و مقرارتی وجود دارد و هرکسی سر جای خود قرار دارد، یک نماینده، یک وزیر و هرکس دیگری سمت خاص خود را دارد و باید مطابق با محدوده ی اختیاراتش سخن بگوید.

وی افزود: این سخنان بیشتر جنبه ی تهدید دارد و قطعا مضر است چراکه نشان از نپختگی دارد. کسی که به مذاکرات بین المللی آشنا باشد، بخوبی می دانند که این طور نیست که یک مذاکره کننده وارد سالنی بشود و از آن بیرون بیاید و مذاکرات تمام شود. در حقیقت، این قبیل مذاکرات سالها طول می کشد و ما اولین اجلاس را برگزار کردیم.

دیپلمات سابق ایران اضافه کرد: اگر افرادی دلسوز هستند، باید با درک شرایط چنین مذاکراتی در صحنه بین المللی، سخنان سنجیده تری بزنند.

وی با اشاره به «دلواپسان» توافق هسته ای به «انتخاب» گفت: این آقایان حرف های جناحی خود را می زنند و همان هایی هستند که در دولت نهم و دهم حاضر نبودند به مجلس توضیحی دهند. اینها اکنون برنامه های که بیشتر جنبه ی «شو» دارد، اجرا می کنند و سعی بر این دارند که مردم را ترسانده و شک و شبهه در دل آنان ایجاد کنند.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل گفت: اگر این آقایان راست می گویند، چرا در دوره ی خودشان توضیحی ندادند که حالا سینه چاک شده و نگران مذاکرات هستند. این افراد نمی گذاشتند کسی در مورد مذاکرات حرفی بزند.
کد N286148

وبگردی