آفتاب

درخواست فعالان دموکراسی‌خواه میانمار برای تصویب متمم قانون اساسی

درخواست فعالان دموکراسی‌خواه میانمار برای تصویب متمم قانون اساسی

‌فعالان دموکراسی خواه امروز (شنبه) به رهبر مخالفان میانمار پیوسته و خواستار تصویب متمم‌های قانون اساسی پیش از انتخابات پارلمانی سال آتی میلادی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، هزاران تن از حامیان دموکراسی و رهبران گروه‌های برجسته فعالان دانشجویی از جمله "جامعه نسل صلح و آزادی 88" در یک راهمپیمایی که در شهر یانگون برگزار شد، شرکت کردند.

آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان میانمار گفت: قانون اساسی کنونی باید اصلاح شود تا به اصول دموکراتیک برای انتخاباتی آزاد وعادلانه دست یابد.

‌ در حال حاضر در قانون اساسی آمده است، این منشور بدون رای موافق بیش از 75 درصد از اعضای پارلمان نمی‌تواند تغییر کند. از آنجایی که ارتش 25 کرسی در پارلمان دارد می‌تواند به راحتی هر اقدامی را وتو کرده و آنگ سان سوچی را از رئیس جمهور شدن باز دارد چرا که پسران وی از اتباع انگلیس محسوب می‌شوند.

ماده‌ای در قانون اساسی می‌گوید، هر کسی که همسر یا فرزندانش اتباع خارجی باشد نمی‌تواند رئیس جمهور یا معاون رئیس‌جمهور شود.

آنگ سان سوچی به منظور بدست آوردن حمایت عمومی و متقاعد کردن ارتش و دولت میانمار برای متمم قانون اساسی راهپیمایی‌های گوناگون برگزار کرده است.

برخی دیگر از بندهای قانون نیز برای اصلاح تحت بررسی قرار دارند و برخی گفته‌اند، متمم قانون اساسی باعث افزایش خودمختاری در مناطقی می‌شود که تحت کنترل اقلیت‌های قومی قرار دارد.

حزب "لیگ ملی برای دموکراسی" تحت رهبری آنگ سان سوچی انتخابات 2010 میلادی را تحریم کرد اما پس از اجرای اصلاحات توانست در انتخابات میان دوره‌ای سال 2012 میلادی پیروز شود و یک کرسی در مجلس عوام به دست آورد.

انتهای پیام

کد N286141

وبگردی