آفتاب

برگزاری نشست«امام علی(ع) صدای عدالت انسانی» در دانشگاه کابل

برگزاری نشست«امام علی(ع) صدای عدالت انسانی» در دانشگاه کابل

نشستی با عنوان «امام علی(ع) صدای عدالت انسانی» با همکاری اتاق ایرانشناسی دانشگاه کابل در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به مناسبت 13 رجب المرجب سالروز ولادت باسعادت مولود کعبه مولی الموحدین علی(ع)، نشست تخصصی با موضوع «امام علی(ع) صدای عدالت انسانی» با حضور نزدیک به 100 تن از دانشجویان، استادان و شخصیت‌های ادبی و فرهنگی در اتاق ایرانشناسی دانشگاه مرکزی کابل برگزار شد.

در این نشست سخنرانان و دانشجویان مقالات تخصصی خود پیرامون حقوق بشر از نگاه مولی علی(ع) را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.

سخنرانان در مورد نخستین بخش ماده اول حقوق بشر که می‌گوید: «تمام افراد بشر آزاد بدنیا می‌آیند و باید آزاد بمانند»، بیان کردند: امام علی(ع) این سخن گرانقدر را در 1500 سال پیش مطرح نموده‌اند،‌ آنجا که می‌فرماید: «بنده دیگری مباش که خداوند تو را آزاد آفریده است». این گفتار امام، با نخستین بخش ماده اعلامیه حقوق بشر، از نقطه نظر روح و نص و هدف، یکسان است.

همچنین دانشجویان در مقالات خود با اشاره به کتاب پنج جلدی جرج جرداق نویسنده بزرگ مسیحی پیرامون جایگاه و شایستگی حضرت علی(ع)‌ افزودند: همانطور که این نویسنده برجسته در کتاب خود آورده است ما در هر زمان نیازمند به علی(ع) با آن عقلش، با آن قلبش، با آن زبانش و با آن ذوالفقارش می‌باشیم، ما نیز این جمله جرج جرداق را از اعماق قلبمان تکرار می‌کنیم که ای کاش خداوند رحمی بر بشریت می‌کرد و در هر عصر و زمانی علی(ع) با آن ویژگی‌ها و خصلت‌ها و فضیلت‌ها برای هدایت بشریت و نجات آنان از بند بی عدالتی‌ها و این همه رنج و ظلم می‌فرستاد.

در خلال این نشست تخصصی چند تن از دانشجویان نیز اشعاری را که خود برای شخصیت مولی علی(ع) سروده بودند را قرائت کرده که با استقبال گرم و تشویق حضار همراه شد.

انتهای پیام

کد N286061

وبگردی