آفتاب

دولت توافقی فلسطینی‌ها اوایل ماه آتی میلادی اعلام می‌شود

دولت توافقی فلسطینی‌ها اوایل ماه آتی میلادی اعلام می‌شود

دبیر شورای انقلابی جنبش فتح با پیش‌بینی اینکه دولت توافق ملی فلسطینی‌ها اوایل ماه آتی میلادی اعلام و معرفی شود، اظهار کرد که دو جنبش فتح و حماس درخصوص تعداد وزرای دولت آتی بحث و گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت عرب 48، امین مقبول، دبیر شورای انقلابی جنبش فتح در سخنانی عنوان داشت: من بر این باور هستم که دولت توافق ملی فلسطینی‌ها در اوایل ماه آتی میلادی معرفی می‌شود.

پیشتر عزام الاحمد مسئول پرونده آشتی در فتح وارد نوار غزه شد تا مذاکراتی را با حماس در خصوص تشکیل دولت توافق ملی داشته باشد.

مقبول همچنین تصریح کرد: در خصوص تعداد وزیران و افرادی که تصدی پست وزارتخانه‌ها را بر عهده خواهند داشت، بحث و مذاکره شده است و این توافق حاصل شده تا رایزنی‌ها از سر گرفته شود و این امر پس از آن است که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان رایزنی‌ها و توافق قرار می‌گیرد.

این مقام فلسطینی افزود: باید اصلاحات نهایی در خصوص توافق‌ها صورت بگیرد تا در وهله نخست راهکار قانونگذاری آن مشخص شود و ریاست تشکیلات خودگردان دستوری را در خصوص تشکیل دولت صادر کند.

وی در خصوص انتخابات عنوان داشت: همانطور که در بیانیه دوحه و توافقنامه قاهره توافق شده است دو دستور برای تشکیل دولت و برگزاری انتخابات وجود دارد که باید در یک زمان صادر شود. دستور انتخابات زمان برگزاری پس از شش ماه را مشخص می‌کند.

وی در خصوص شورای قانونگذاری نیز تصریح کرد: توافقی در قاهره شده است که براساس آن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین یک هفته پس از فعالیت دولت از شورای قانون‌گذاری می‌خواهد تا ظرف دو هفته نشستی را برگزار کند و در نتیجه نشست شورای قانون‌گذاری تقریبا پس از یک ماه از آغاز فعالیت دولت برگزار خواهد شد و این همان چیزی است که در خصوص آن توافق صورت گرفته است.

امین مقبول اظهار کرد: دولت آتی مشروعیت خود را با توافق کسب می‌کند و در نتیجه دولت با توافق تشکیل می‌شود.

پیشتر اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در سخنانی اظهار کرده بود در صورتی که ساختار دولت آتی فلسطین به شورای قانون‌گذاری جهت تصویب عرضه نشود این دولت قانونی نخواهد بود.

اما مقبول عنوان داشت: در توافقنامه‌ای که در قاهره امضا شده است ذکر نشده که دولت مشروعیت خود را از شورای قانون‌گذاری کسب می‌کند چرا که این دولت یک دولت توافق ملی است و دولتی است که گروه‌ها در خصوص آن با هم توافق می‌کنند.

حماس و هیاتی از سازمان آزادی بخش فلسطین در 23 ماه گذشته میلادی توافقنامه‌ای را در خصوص اجرای توافق آشتی امضا شده در قاهره و بیانیه دوحه امضا کردند که براساس آن تلاش می‌شود دودستگی میان گروه‌های فلسطینی که از حدود 7 سال قبل به طول انجامیده است، پایان یابد.

انتهای پیام

کد N286013

وبگردی