آفتاب

شیخ حمد سکوت را شکست

شیخ حمد سکوت را شکست

تسنیم نوشت:

نخست‌وزیر قطر پس از برکناری بلاخره سکوت را شکست و از تغییر قدرت در این کشور و تحولات و مواضع منطقه ای این کشور گفت و در عین حال به وجود اختلاف بین خود و خاندان حاکم اذعان کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم؛ شبکه آمریکایی پی  بی اس اخیرا گفت‌وگوی جنجالی را با شیخ حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر سابق قطر انجام داده است. وی که سال های متمادی طراح سیاست خارجی قطر و وزیر خارجه این کشور هم بود، در این گفتگو اسرار زیادی را از تحولات منطقه عربی و داخلی قطر و بویژه در مورد برکناری امیر قطر از قدرت در این کشور فاش کرد.
وی در این گفتگو تاکید کرد که برکناری امیر سابق قطر از قدرت طرحی بود که از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود. امیر سابق قطر فرزند خود را به عنوان ولیعهد تعیین کرده بود تا زمانی که تجربه وی به حد لازم برسد، در این جایگاه قرار گیرد. البته این تغییر کودتایی از سوی پسر حساب نمی‌شد. علاوه بر اینها امیر سابق از اوضاع سلامتی خوبی برخوردار بود و دلیلی برای کناره گیری از قدرت به این علت نبود. همچنین در زمان قدرت امیر سابق ، وی بسیاری از پرونده های مهم را به پسرش واگذار می کرد و برخی اختیارات را نیز در حاکمیت به وی داده بود.
هنگامی که  از نخست وزیر قطر در مورد اینکه آیا توطئه ای که از آن حرف می زند، ابعاد خارجی دارد سوال شد، پاسخ داد که نظریه توطئه همواره بخشی از فرهنگ منطقه به شمار می رود، این عادی است که چیزهایی که در منطقه به آن احاطه نداریم، را بخشی از یک توطئه بدانیم، انتقال قدرت از پدر به پسر یک روند عادی و طبیعی بود.
این مقام سابق قطری به وجود اختلافات بین خود و دیگر مقامات قطری و خانواده حاکم اذعان کرده و گفت که شرکت کنندگان در حاکمیت قبل از اینکه تصمیمات مهم گرفته شود، نظرات خود را به صورت آزاد بیان می کردند. این که اختلافات علنی بین مقامات ارشد یک کشور در منطقه خلیج فارس به بیرون درز کند، روندی عادی نیست و یک دیدگاه وجود دارد که از ارشد ترین مقام کشور صادر می شود.
بن جاسم از نکته های جالب در حاکمیت و ثروت در منطقه نیز خبر داده و گفت که در ابتدا کسانی که به مناصبی می رسند، احساس خوشبختی می کنند، اما بعد از  مدت کوتاهی این روند به یک سربار تبدیل می شود و حفظ این سمت نیز بسیار سخت می شود. حفظ مقام ارشد در کشور نیز برای انسان‌های عاقل ممکن نیست!!
شیخ حمد در مورد فعالیت های کنونی خود گفت که مشغول تجارت و سرمایه گذاری است و فعالیت های اقتصادی را قبل از فعالیت های سیاسی نیز داشته است. وی گفت که پدرش تاجر بوده و از دوره قبل از اکتشاف نفت در قطر از ملاکان بزرگ بوده است. اما وی در زمان قدرت سیاسی فعالیت های اقتصادی خود را در داخل یا خارج از قطر متوقف کرده و الان می‌تواند به صورت بهتر این روند را دنبال کند، چرا که زمان کافی را قبل از اتخاذ تصمیمات مهم برای تفکر دارد.
وی از پاسخ دادن به سوالی در مورد حجم ثروت خود امتناع کرده و گفت که ثروتش به اندازه ثروت هر شهروند قطری است، البته انکار نمی کند که از ثروتمندان است.
نخست وزیر سابق با اشاره به اختلافات قطر با عربستان، به تفاوت رویکردهای دوحه  با ریاض اشاره کرد و در عین حال گفت که تعامل با دولت‌های بزرگی نظیر ایران و عربستان باید از مبانی اصلی سیاست خارجی قطر باشد. وی اختلافات کنونی را انکار نکرد و خواستار حل مشکلات از طریق گفت‌وگو شد.
وی در مورد  تعامل دولت قطر با اسلامگرایان گفت که اسلامگراها نقش موثری در منطقه عربی از عراق گرفته تا مغرب عربی دارند و آنها قدرت سیاسی مهمی هستند که نباید نادیده گرفته شوند. اگر عربستان به صراحت از السیسی حمایت می کند، قطر نیز با قدرت از اخوان حمایت می کند. در این میان چه کسی حق دارد که درست یا غلط بودن مسیر هر کدام از این کشورها را تعیین کند؟
وی افزود: ما اخوانی ها را به قدرت نیاوردیم، ملت مصر آنها را انتخاب کردند، قطر در دوره حاکمیت نظامی طنطاوی نیز از ملت مصر حمایت می کرد و عصام شرف نخست وزیر اسبق مصر نیز به دوحه سفر کرد. در این سفر قطر مقرر کرد که بسته کمک هایی را به ملت مصر بدهد، یعنی قطر قبل از روی کار آمدن اخوانی ها در مصر به ملت این کشور کمک کرد.
وی افزود: ملت لیبی نیز اخوانی‌ها را انتخاب کردند، اما برادران ما در خلیج  فارس با ما در این زمینه اختلاف نظر دارند و آنها نیز حق دارند.
حمد بن جاسم در مورد عبدالفتاح السیسی نامزد ریاست جمهوری مصر نیز گفت که انتظار می‌رود وی انتخاب شود و در آن زمان مشروعیت خواهد داشت. اما اگر میلیون‌ها نفر تظاهرات کنند و خواستار برکناری وی از عرصه سیاسی شوند، اوضاع جدید نیز تا مادامی که گزینه ملت مصر باشد، به رسمیت شناخته خواهد شد.

این مقام سابق قطری اعتراف کرد که این کشور از دموکراسی کامل برخوردار نیست، البته تغییرات زیادی در این کشور رخ می‌دهد و ممکن است روابط بین مردم و خاندان حاکم تغییر پیدا کند، البته به هر حال قطر از تغییرات حاصل شده در منطقه دور نخواهد بود، بویژه اینکه کل خاورمیانه بعد از به آتش کشیده شدن محمد بوعزیزی شهروند تونسی دچار تغییر شد.

وی در پاسخ به اتهامات مطرح شده علیه قطر در زمینه دخالت در امور داخلی لیبی قبل از برکناری رژیم قذافی در این کشور گفت که قطر با غرب در براندازی دولت قذافی شریک بود و به تنهایی از انقلاب مردمی لیبی حمایت نمی کرد. بنابراین نمی توان این کشور را سرزنش کرد. این غرب است که هیچ اراده ای برای رسیدن به راه حل عادلانه برای حل مشکلات و تهدیدات منطقه ندارد.
بن جاسم خواستار همگرایی بیشتر اعضای شورای همکاری های خلیج فارس شده و گفت که حتی می توان وحدت اقتصادی و سیاسی را بین کشورها ایجاد کرد. وی البته اذعان کرد که عربستان بزرگترین قدرت عربی در منطقه خلیج فارس است.

وی در مورد اینکه آیا شیخ تمیم تغییراتی را در سیاست خارجه قطر ایجاد کرده یا نه، گفت که طبعا تغییرات زیادی صورت گرفته و من به عنوان یک شهروند می‌توانم از این تغییرات ملموس حرف بزنم. امیر قدرت 100 درصدی در راستای تحقق منافع قطر دارد.
این مسئول سابق قطری در مورد علت اصلی اختلافات قطر با دیگر کشورهای عربی گفت که قطر آرمان‌هایی دارد، البته این کشور حجم و اندازه خود را می‌داند، اما کشورهای عربی بزرگ به نقش خود عمل نمی‌کنند. وی ابراز امیدواری کرد که مصر بعد از انتخابات در شرایط بهتری قرار گیرد.

49261

کد N285872

وبگردی