آفتاب

عدم پشیمانی چین از استقرار در سکوی نفتی و هشدار آمریکا در افزایش تنش‌ها با ویتنام

عدم پشیمانی چین از استقرار در سکوی نفتی و هشدار آمریکا در افزایش تنش‌ها با ویتنام

دولت چین در حالی از اقداماتش در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی اظهار پشیمانی نمی‌کند که واشنگتن نسبت به این رویکرد نگران است و نسبت به افزایش تنش‌ها میان پکن و ویتنام که یک طرف این درگیری است، هشدار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، روزنامه چینی گلوبال تایمز در مطلبی از لفاظی‌هایی در حمایت از اقدامات غیرصلح آمیز دولت پکن علیه ویتنام و فیلیپین استفاده کرده و می‌نویسد: مناقشات در دریای چین جنوبی باید در یک روند صلح آمیز حل و فصل شود اما این بدان معنا نیست که چین نمی‌تواند از اقدامات غیرصلح آمیز در مواجهه با اقدامات تحریک آمیز از جانب ویتنام و فیلیپین بهره ببرد. بسیاری بر این عقیده‌اند که جنگ اجباری برخی از کشورها را درباره تمایلات صلح آمیز و صادقانه چین متقاعد می‌کند.

در همین راستا تظاهرات ضد چینی در هانوی، پایتخت ویتنام و برخی از مناطق همجوار باعث کشته شدن دو کارگر چینی و زخمی شدن بیش از 100 تن دیگر شده است.

بیل هیتون، نویسنده کتاب "ویتنام: اژدهای خیزان" می‌گوید: پکن که مدعی مالکیت اکثریت آب‌های دریای چین جنوبی است به نظر در واکنش به استقرار در سکوی نفتی اشتباه محاسبه کرده و باعث خشم مردم ویتنام شده چرا که موضع سرسختی را در قبال دولت هانوی به خود گرفته و باعث شده تا مساله تهدید چین در جنوب شرق آسیا بار دیگر مطرح و منطقه بیش از گذشته پذیرای توجه آمریکا به آسیا شود.

جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز روز پنجشنبه بر نگرانی این کشور درباره اقدامات یکجانبه چین در آب های مورد مناقشه با ویتنام در نشستی با ژنرال ارشد چینی در کاخ سفید تاکید کرد.

اما ژنرال فانگ فنگوی، رئیس ستاد مشترک ارتش چین در پاسخ به صحبت‌های جو بایدن گفت، چین به انجام عملیات در این سکوی نفتی ادامه می‌دهد. ما مشکل آفرین نیستیم اما از مشکل هم هراسی نداریم.

دو جزیره واقع در دریای چین جنوبی که مدت‌هاست مورد مناقشه چین و ویتنام هستند در سال 1974 تا 1988 شاهد درگیری و جنگ خشونت بار بودند و این منطقه مرزی دریایی از 1979 شاهد کشته شدن ده‌ها هزار تن بوده است.

کارشناسان نیز بر این باورند که خشم کارگران احتمالا باعث بروز ناآرامی می‌شود.

انتهای پیام

کد N285805

وبگردی