آفتاب

همکاری‌های ایران با "مودی"در گفت‌وگو با سفیر ایران در هند

همکاری‌های ایران با "مودی"در گفت‌وگو با سفیر ایران در هند

سفیر ایران در هند گفت: نخست‌وزیر حزب منتخب، سابقه بسیار قوی در حوزه اقتصادی دارد و شیوه عملکرد وی در گجرات نشان می‌دهد فردی تصمیم‌گیر و جدید در حوزه‌های اقتصادی است و این موضوع دقیقا چیزی است که ایران و هند برای توسعه روابط به آن نیاز دارند.

غلامرضا انصاری، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه حزب بهاراتیا جاناتا، با قاطعیت و رای بالایی در این انتخابات پیروز شد و دولت پرقدرت آن می‌تواند تاثیرات بزرگی را در هند ایجاد کند، اظهار کرد: میزان مشارکت مردم در انتخابات نخست‌وزیری در هند بالا و قابل توجه بود که این حضور و مشارکت در دهه‌های اخیر در هند بی‌سابقه بوده است و این دولت پرقدرت در مرکز قادر خواهد بود تصمیمات بزرگی را اتخاذ کند.

وی درباره رابطه و رویکرد حزب پیروز در انتخابات نخست‌وزیری هند گفت: سابقه این حزب نشان می‌دهد که در تمام دوره‌هایی که در قدرت بوده، روابط خوبی با ایران داشته است. در ارتباطاتی که پیش از برگزاری انتخابات با آنها داشتیم تاکیدشان این بود که باید رابطه گسترده‌تر و عمیق‌تری بین دو کشور ایجاد شود و تحولات منطقه‌ ما به طور طبیعی ایران و هند را به سرعت و شدت به هم نزدیک می‌کند.

انصاری اضافه کرد: هند به عنوان یک بازار بسیار بزرگ، تعهداتی در قبال ملتش دارد و به شدت به منابع انرژی نیازمند هست و با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگترین و مطمئن ترین تولید کنندگان انرژی به خصوص در زمینه نفت و گاز در دنیا است، به طور طبیعی دو کشور می توانند آینده ای فعال و پویا را در روابط به ویژه در رشد سرمایه گذاری ها شاهد باشند.

سفیر ایران در دهلی نو با اشاره به همکاری دو کشور در زمینه افغانستان اضافه کرد: موقعیت راهبردی دو کشور در آینده این الزام را ایجاد می کند که رابطه گسترده‌تری بین مقام های دو کشور برقرار شود و با انجام رفت وآمدهای سطح بالا دیدگاه ها در مسایل منطقه‌ای و بین المللی نزدیکتر شوند. برای ثبات و امنیت در افغانستان ایران و هند با یکدیگر همکاری‌هایی دارند. افغانستان برای ما کشور مهمی است و در حوزه بالادستی و پایین‌دستی ارتباطات خوبی بین ایران و هند به وجود خواهد آمد.

سفیر ایران در هند ادامه داد: با روی کار آمدن دولت جدید در هند پروژه‌هایی که بین دو کشور مورد بحث و گفت‌وگو بوده است و بخشی از کارهای اجرایی آن نیز آغاز شده سرعت بسیار جدی خواهد یافت. نخست‌وزیر حزب منتخب، سابقه بسیار قوی در حوزه اقتصادی دارد و شیوه عملکرد وی در گجرات نشان می‌دهد فردی تصمیم‌گیر و جدید در حوزه‌های اقتصادی است و این موضوع دقیقا چیزی است که ایران و هند برای توسعه روابط به آن نیاز دارند.

انصاری با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای بین دو کشور ادامه داد: همکاری در حوزه بندر چابهار به خوبی در حال انجام است و امیدواریم در هفته‌های آینده مقدمات امضای تفاهم‌نامه آن بین ایران و هند امضاء شود. مذاکرات آن در تهران در جریان است، ادامه مذاکرات هیات هندی را سفارتخانه این کشور دنبال می‌کند پس از نهایی شدن مباحث هیاتی عالی رتبه‌تر به تهران سفر می‌کند و امیدواریم هرچه سریعتر نهایی شود.

وی افزود: پروژه بسیار بزرگ دیگری که در دست اقدام داریم تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه ترانزیت بین ایران، هند و افغانستان است که امیدواریم به سرعت مذاکرات مربوط به آن آغاز شود. همچنین بحث مربوط به همکاری‌های مربوط به ریل و راه آهن است که درباره آن مذاکرات خوبی انجام شده و امیدواریم در هفته‌های آینده در کانال اجرایی بهتری قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N285800

وبگردی