آفتاب

وزیر خارجه اوکراین خواستار تشدید تحریم های غرب علیه روسیه شد

وزیر خارجه اوکراین خواستار تشدید تحریم های غرب علیه روسیه شد

تهران- ایرنا- ˈآندری دشچیتسیاˈ وزیر امور خارجه اوکراین، گفت: غرب باید تحریم های بیشتری را علیه روسیه اعمال کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از برلین، در گفت و گو با روزنامه آلمانی ˈدی ولتˈ گفت: غرب باید تحریم های بیشتری را علیه بخش های اقتصادی روسیه از جمله بانکداری این کشور اعمال کرده و تصمیم گیرندگان روس را هدف قرار دهد.

وی افزود: همچنین اعمال تدابیر تنبیهی جدید علیه روسیه پیش از اینکه مسکو خرابی های بیشتری در شرق اوکراین به بار آورد، لازم است.

دشچیتسیا خاطرنشان کرد: سیاستمداران آلمانی باید بدانند روسیه در ˈلوهانسکˈ یا ˈدونتسکˈ متوقف نخواهد شد و اگر آنها نمی خواهند در جرم روسیه برای بی ثباتی منطقه مسئول شناخته شوند باید علیه روسیه سختگیرانه تر عمل کنند.

بر اساس این گزارش، آلمان روابط تجاری گسترده ای با روسیه دارد و صاحبان صنایع آلمانی رایزنی ها با ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان را برای ممانعت از تشدید تحریم ها علیه اقتصاد روسیه افزایش داده اند.

دشچیتسیا افزود: پوتین قصد ندارد به صورت علنی به اوکراین حمله کند، زیرا از تبعات آن مانند تحریم های بیشتر هراس دارد و در عوض تروریست به داخل اوکراین می فرستد تا منطقه را ناامن کرده و در نهایت شرق اوکراین را تحت کنترل خود درآورد.

وی یادآور شد: بیشتر تسلیحات مورد استفاده جدایی طلبان مانند مسلسل های آنها ساخت روسیه است، از زرادخانه های این کشور می آید و در جای دیگری یافت نمی شود.

وی یادآور شد: محافظان مرزی قاچاقچیانی را دستگیر کرده اند که می خواستند تسلیحاتی را به داخل اوکراین قاچاق کنند.

علاوه بر این، ما مکالمات تلفنی زیادی را بین رهبران جدایی طلبان و عناصر روسیه ردیابی کرده ایم که ثابت می کند آنها از روسیه دستور می گیرند.

دشچیتسیا تصریح کرد: کی یف از این بابت هراس دارد که شهروندان در شرق اوکراین نتوانند در انتخابات ریاست جمهوری 25 ماه مه (4 خرداد) شرکت کنند زیرا ˈتروریست هاˈ آنها را تهدید می کنند.

وی ادامه داد: اوکراین در مورد قیمت گاز با روسیه مذاکره نمی کند و آماده است قیمت بازار یعنی 300 دلار در ازای یکهزار متر مکعب گاز را بپردازد.

وزیر امور خارجه اوکراین افزود: اوکراین با لهستان، اسلوواکی و مجارستان در مورد خرید گاز مذاکره نمی کند و پروژه های ارتقای انرژی خود را عملیاتی می کند تا کمتر به شرکت ملی ˈگازپرومˈ روسیه شرکت ملی گاز روسیه متکی باشد.

روسیه هشدار داده است اگر کی یف پیشاپیش و تا دوم ژوئن (12 خرداد) پیش قسط بهای گاز انتقالی به اوکراین را نپردازد، در ماه ژوئن گازی به این کشور نخواهد فروخت.

اوکراین که از آذر ماه سال گذشته صحنه اعتراضات مردمی و برکناری دولت تحت حمایت مسکو بوده است، با تنش های زیادی از جمله جدایی شبه جزیره کریمه از کی یف، پیوستن آن به مسکو و فعالیت های جدایی طلبان طرفدار روسیه در شهرهای شرق این کشور روبرو شده است.

همه پرسی از نزدیک به 6 میلیون و 500 هزار نفر مردم ساکن استان های ˈدونتسکˈ و ˈلوهانسکˈ در شرق اوکراین و رای مثبت 89 درصدی آنها برای جدایی از دولت کی یف، اتحادیه اروپا و آمریکا را به موضع گیری سختگیرانه ای علیه آن واداشت.

اتحادیه اروپا و آمریکا نتیجه این همه پرسی را غیرقانونی دانسته و مسکو را به دلیل اختلال در وحدت ارضی اوکراین به تحریم ها و تدابیر تنبیهی بیشتر تهدید کرده اند.

اروپام**9157** 1337
کد N285637

وبگردی