آفتاب
دبیر اتحادیه‌ی کاغذ و مقوا:

مقوا کاهش قیمت داشته اما کاغذ ثابت مانده است

مقوا کاهش قیمت داشته اما کاغذ ثابت مانده است

انتظار می‌رود قیمت کاغذ با پایان فصل مدارس کاهش چشمگیر داشته باشد اما قیمت مقوا با شروع ماه رمضان و رونق کار شیرینی‌فروشی‌ها کمی افزایش دارد.

احمد شریفیان(دبیر اتحادیه‌ی کاغذ و مقوای تهران) ضمن ابراز امیدواری از اوضاع بازار کاغذ در چندماه آینده گفت: با پایان فصل مدارس امید می‌رود میزان عرضه و تقاضا به توازن برسد و از التهاب بازار کم شود و حتی کمی هم قیمت‌ها پایین بیاید. من شخصا خوشبین هستم و احساس کلی‌ام این است که همه چیز خوب می‌شود.

دبیر اتحادیه‌ی کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در همین یک ماه گذشته قیمت مقوا 10 تا 15 درصد کاهش قیمت داشته. کاغذ هم که اواخر فروردین اوضاع بحرانی داشت به ثبات رسیده و حتی کاغذ 80 گرمی هم کمی کاهش قیمت داشته است.

شریفیان درباره‌ی دلیل این افت قیمت‌ها گفت: مهمترین دلیل این مسئله کم شدن تقاضا است چون در این مدت سیاست‌گذاری خاصی نشده. بازار کاغذ به شدت به میزان تقاضا وابسته است و به هر میزان تقاضا کم شود از قیمت‌ها هم کاسته می‌شود. مثلا انتظار می‌رود قیمت کاغذ با پایان فصل مدارس کاهش چشمگیر داشته باشد و از طرفی هم قیمت مقوا با شروع ماه رمضان و رونق کار شیرینی فروشی‌ها کمی افزایش داشته باشد.

وی در پاسخ به اقدامات اتحادیه‌ی کاغذ و مقوا برای کنترل بازار کاغذ و مقوا گفت: اتحادیه در مسئله قیمت‌گذاری هیچ دخالتی ندارد. این مسئله کاملا در دست دولت است. اتحادیه فقط می تواند نظارت کند و به شکایت‌ها رسیدگی کند اما نمی‌تواند روی قیمت‌گذاری تاثیرگذار باشد. بیشترین سهم کنترل قیمت در دست دولت است.

شریفیان در ادامه گفت: دولت هر چقدر تصدی‌گری خودش را در این مسئله کاهش دهد؛ اوضاع بهتر می‌شود. در واقع بازار کاغذ مثل آتش زیرخاکستر است که هرچقدر دولت با آن کمتر بازی کند التهاب بازار کم‌تر می‌شود. البته نقش مدیریتی دولت را نمی‌توان انکار کرد و باید نظارت دقیق خودش را داشته باشد و هرجا ببیند قیمت‌ها زیاد می‌شود با اعمال سیاست‌های کلی قیمت‌ها را بشکند اما قیمت‌گذاری را باید به صنف‌ها واگذار کند.

شریفیان در پایان گفت: الآن خوشبختانه اوضاع بازار کاغذ و مقوا خوب است. قیمت مقوا از 2900 تومان فروردین به 2600 تومان رسیده و قیمت کاغذ 80 گرمی هم از 93هزار تومان در فروردین به 86 هزارتومان رسیده. قیمت کاغذ 70 گرمی هم در این یک ماه روی 70 هزار تومان ثابت مانده است. که اینها همه خوشحال کننده است.

کد N285543

وبگردی