آفتاب

گفتگوی تلفنی اوباما با اولاند درباره اوکراین/ضربه اقتصادی مسکو به واشنگتن

گفتگوی تلفنی اوباما با اولاند درباره اوکراین/ضربه اقتصادی مسکو به واشنگتن

گفتگوی تلفنی اوباما با اولاند درباره اوکراین، تاکید بر تحریمهای بیشتر روسیه و تصمیم مسکو برای خارج کردن پولهای خود از آمریکا از جمله خبرهای مرتبط با ناآرامی های اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانوستی، جان کری در دیدار با همتایان آلمانی، فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی خود در واشنگتن ضمن تاکید بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در 25 مه (چهارم خرداد) مذاکرات اخیر دولت موقت کی‌ یف با نمایندگان اتحادیه امنیت و همکاری اروپا را "مذاکرات وحدت ملی" خواند.

این در حالی است که دولت روسیه ضمن بیهوده خواندن برگزاری انتخابات در شرایط کنونی تاکید کرده است که نتایج این انتخابات را به رسمیت نمی شناسد.

جان کری همچنین خواستار ادامه مذاکرات دولت موقت کی‌ یف با نمایندگان اتحادیه امنیت و همکاری اروپا شد.

خبر دیگر اینکه باراک اوباما رئیس‌ جمهوری آمریکا با فرانسوا اولاند همتای فرانسوی درباره تحولات اوکراین گفتگوی تلفنی کرد و درباره تحریمهای بیشتر مسکو در صورت ادامه ناآرامی ها در شرق اوکراین هشدار داد.

کاخ سفید گزارش داد که اوباما درباره نیجریه و عملیات شناسایی و نجات دهها دختر ربوده‌ شده در نیجریه با اولاند گفتگوی تلفنی کرد.

رسانه های روسی همچنین از تصمیم مسکو برای خارج کردن پولهای خود از آمریکا و کاهش جدی میزان اوراق بهادار ایالات متحده نزد این کشور به میزان 126.2 میلیارد دلار همزمان با افزایش تنشهای غرب و روسیه درباره بحران اوکراین خبر دادند.

از سوی دیگر همزمان با تشدید تنش در مناسبات مسکو و غرب بر سر اوکراین، ناوگان دریای سیاه روسیه 30 فروند کشتی جنگی جدید را تا سال 2020 دریافت کرده و زیرساخت های خود را در شهر بندری سواستوپول در منطقه کریمه تا سال 2020  تقویت می کند.

در همین حال دریاسالار ویکتور چیرکوف فرمانده نیروی دریای روسیه گفت ناوگان دریای سیاه روسیه چندین کشتی، زیردریایی و ناوهای جدید را در شش سال آتی دریافت می کند.

با وجود آنکه روسیه هدف از تقویت ناوگان دریای سیاه را نوسازی تجهیزات خود معرفی کرده است، کارشناسان افزایش تنش در مناسبات مسکو با کشورهای غربی و اقدام ناتو برای تقویت حضور خود در منطقه بالتیک و کشورهای شرق اروپا را عامل مهم این اقدام خواندند.

 
کد N285460

وبگردی