آفتاب
یک مقام قضایی:

ضعف مدیریت کارکنان را به سوی تخلفات و جرایم سوق می‌دهد

ضعف مدیریت کارکنان را به سوی تخلفات و جرایم سوق می‌دهد

رییس کل دادگستری گلستان با بیان اینکه نبض اداره کشور در گرو سلامت نظام اداری است، گفت: سلامت اداری و ارتقای آن یک رکن مهم در اعتمادسازی جامعه است و معتقدیم که باید همه تلاش‌ها در راستای تضمین و افزایش آن انجام شود.

رییس کل دادگستری گلستان با بیان اینکه نبض اداره کشور در گرو سلامت نظام اداری است، گفت: سلامت اداری و ارتقای آن یک رکن مهم در اعتمادسازی جامعه است و معتقدیم که باید همه تلاش‌ها در راستای تضمین و افزایش آن انجام شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد فاضلیان با بیان اینکه قانونگذار مجازات‌های مناسبی برای کسانی که سلامت اداری را خدشه‌دار می‌کنند در نظر گرفته است، اظهار کرد: کسانی که به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کنند و برخلاف اصول قانونی، اخلاقی و انسانی با زیاده‌خواهی، سلامت سیستم اداری را زیر سئوال می‌برند، قابل بخشش نیستند و نمی‌توان انتظار داشت که حکومت در برابر آنان، موضع بخشش داشته باشد.

وی با تاکید بر کمرنگ کردن عامل انسانی در حوزه نظارتی، اولین و اصلی‌ترین دلیل وقوع اختلاس را شیوه‌های نظارتی کهنه و فرسوده عنوان کرد و گفت: باید با حرکت به سمت سیستمی کردن نظارت، اجازه دهیم سیستم به صورت خودکار و اتوماتیک، تمامی رفتارها را بدون هیچگونه ملاحظه‌ای کنترل کند.

فاضلیان با بیان اینکه آنچه در موضوع اختلاس بیش از برخورد قضایی اهمیت دارد، پیشگیری است، افزود: ریشه‌یابی علل و عوامل بروز اختلاس به منظور پیشگیری از این جرم، مهم و اساسی است.

وی با بیان اینکه ضعف مدیریتی از دیگر عواملی است که کارکنان را به سوی تخلفات اداری و جرایمی مانند اختلاس سوق می‌دهد، اظهار کرد: مدیران توانمند، متخصص و کارآمد می‌توانند با استفاده از روش‌های مدیریتی در جهت ارتقای سلامت ادارات و سازمان‌ها موثر باشند.

فاضلیان با بیان اینکه کوتاه بودن عمر مدیریت‌ها نیز می‌تواند یکی از دلایل اختلاس و فسادهای اداری باشد، افزود: مدیری که به دلیل دوران محدود مدیریتی خود مکلف شود تنها برنامه های کوتاه مدت داشته باشد، مطمئنا از مباحث زیربنایی و اساسی دور خواهد ماند و نمی‌تواند به اهداف عالی سازمانی، جامه عمل بپوشاند.

وی با تاکید بر اینکه باید به یک مدیر اجازه داد تا خلاقیت، نبوغ و توانمندی‌های خود را به منصه ظهور بگذارد، تصریح کرد: مدیری که عمر کوتاه کاریِ چهار یا پنج ساله‌ای دارد، سعی می‌کند به کارهای زودبازده دست بزند و تلاشی برای تقویت زیرساخت ها نمی‌کند که این شیوه کاری، لطمه‌های اساسی را به سازمان و در مجموع کشور خواهد زد.

رییس کل دادگستری گلستان، توجه به نیازمندی‌های حداقلی کارکنان را یکی از عوامل پیشگیری از ناهنجاری‌ها از جمله جرم اختلاس و فساد اداری عنوان کرد.

وی همچنین با بیان اینکه اختلاس جزء ده جرم اول استان نیست و نگرانی چندانی در این باره نداریم، افزود: پرونده هایی در حوزه اختلاس در استان داریم که تعداد آنها اندک است، اما معتقدیم وجود حتی یک پرونده در بخش اختلاس هم در استان زیاد است.

به گفته فاضلیان، مجموعه دستگاه اداری ما کلیت سالمی دارد و بخش هایی که دچار صدمه شده اند بخش جزئی از کل نظام اداری هستند.

وی به نقش موثر رسانه ها در پیشگیری از وقوع جرایم نیز اشاره کرد و گفت: آنچه ما در حوزه مطبوعات می خواهیم، آزادی مسئولانه است تا وقتی وارد بحثی می شوند، با توجه به مصالح و فارغ از نگاه‌های حزبی، سیاسی و جناحی، منافع عام را در نظر بگیرند.

انتهای پیام

کد N285312

وبگردی