آفتاب

مخترعان ایرانی نسل پنجم دستگاه همودیالیز را ساختند

مخترعان ایرانی نسل پنجم دستگاه همودیالیز را ساختند

مخترعان کشور در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران نسل پنجم دستگاه همودیالیز را با برخورداری از استانداردهای 2013 و 2014 متداول جهان ساختند.

برآوردهای غیررسمی نشان می دهد دیالیز سالانه 700 میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می کند.

مجری پروژه ساخت دستگاه همودیالیز سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا به سابقه تولید اولین دستگاه همودیالیز در این سازمان در سال 1373 اشاره کرد و گفت: طی سالهای گذشته سعی کردیم این دستگاه را ارتقا دهیم و اکنون به دانش فنی ساخت نسل پنجم دستگاه همودیالیز دست یافته ایم.

منوچهر اقبال افزود: نمونه پژوهشی دستگاه همودیالیز نسل پنجم ساخته شده است و در آینده، دانش فنی آن به بخش های خصوصی متقاضی و واجد شرایط منتقل خواهد شد.

وی با بیان اینکه 80 درصد قطعات موردنیاز برای ساخت دستگاه جدید همودیالیز از داخل کشور تامین می شود، گفت: هزینه ساخت این دستگاه نسبت به نمونه های مشابه خارجی، 40 درصد ارزانتر تمام می شود.

عضو گروه مهندسی پزشکی پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات ادامه داد: به دلیل تحریم های بین المللی طی سالهای گذشته، استفاده از دستگاه های همودیالیز خارجی با مشکلات زیادی در زمینه تهیه قطعات یدکی و خدمات پس از فروش همراه بوده و علاوه بر این هزینه زیادی هم دارد.

به گفته اقبال، بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور اکنون به هزار و 800 دستگاه همودیالیز احتیاج دارند که با توجه به افزایش روزافزون آمار بیماران دیابتی و فرسوده شدن دستگاه های قبلی، نیاز به تامین این دستگاه همواره رو به افزایش است.

همودیالیز رایج ترین روش برای درمان نارسایی پیشرفته و دائمی کلیه به شمار می آید.

در فرآیند همودیالیز، خون از بدن بیمار مبتلا به نارسایی کلیه خارج می شود و پس از تصفیه شدن در دستگاه دیالیز به بدن بازگردانده می شود.
کد N284795

وبگردی