آفتاب

الازهر و وحشت از نام علی(ع)

الازهر و وحشت از نام علی(ع)

اخیرا رسانه های عربی گزارش دادند که دانشگاه الازهر و وزارت اوقاف مصر شیخ" فرج الله الشاذلی" قاری برجسته قرآن ویکی از اساتید دانشکده اصول الدین الازهر را به دلیل تلاوت اذان به سبک شیعیان در یکی از مساجد کوفه عراق از کار برکنار کرده است.

شیخ فرج الله الشاذلی اخیرا به دعوت برخی علمای نجف به این شهر سفر کرده بود ودر مسجد کوفه به سبک شیعیان اذان گفته واین اذان از رادیو نجف پخش شده .

پس از باز گشت شیخ فرج الله الشاذلی به قاهره مسولان الازهر،وزارت اوقاف وسندیکای قاریان قرآن نشست مشترک فوق العاده ای تشکیل می دهند وشیخ الشاذلی را به دلیل ارتکاب این جرم بزرگ! از دانشگاه الازهر اخراج و وی را از قرائت قرآن در اماکن رسمی ممنوع ساختند.

هر چند شیخ الشاذلی رسما عذر خواهی کرد اما از آنجائی که بردن نام مبارک مولای متقیان در اذان از نظر الازهر "ذنب لایغفر" تلقی می شود لذا عذر خواهی شیخ الشاذلی مورد قبول قرار نگرفت.
این امر نشان میدهد که الازهر به جولانگاه وهابی های سلفی که تنها هدف آنها تخریب وحدت اسلامی است تبدیل شده در حالی که بنیانگزاران الازهر هدفی جز ایجاد وحدت بین مسلمین جهان نداشتند.

این مکان علمی ودینی یکهزار سال پیش توسط فاطمیون که درآن زمان بر مصر حاکمیت داشتند تاسیس شد وهدف آنان تقریب مذاهب اسلامی وفراهم ساختن زمینه وحدت اسلامی بود.
در طول این مدت بویژه از اوایل قرن 17 میلادی که انگلیسی ها به اهمیت جایگاه علمی ودینی الازهر پی بردند ،سعی کردند در میان مشایخ الازهر شکاف ایجاد کنند.

اختلافات از آن زمان بین مشایخ وابسته به 3 مذهب شافعی،حنفی و مالکی پر رنگتر شد زیرا شافعی ها پذیرش بیشتری نسبت به سایر مذاهب زیر مجموعه اسلامی از جمله مذهب تشیع داشتند.
مشایخ الازهر در آن زمان مانند شیخ عبدالله الشبراوی ،محمد سالم الحفنی ،احمد الدمنهوری، شیخ محمود شلتوت ،محمد الخضرو حسن احمد عبدالجواد تلاش کردند تا الازهر را به کانون تعامل مذاهب اسلامی تبدیل کنند.
اختلاف دیدگاه در باره سیاستهای کلان الازهر در طول 2 قرن گذشته بارها انتخاب شیخ الازهر را با مشکل مواجه ساخت .

در نتیجه در پاره ای موارد ارتباط حوزه علمیه نجف به عنوان کانون تشیع و الازهربه عنوان کانون اهل سنت معتدل برای مدتی قطع شد.
اوج همکاری دو کانون بزرگ اسلامی یعنی حوزه های علمیه نجف وقم وجامعه الازهر در زمان شیخ محمود شلتوت " 1958-1963 " شکل گرفت که درآن زمان مرجع بزرگ شیعیان وقت آیت الله العظمی بروجردی ارتباط نزدیکی با شیخ شلتوت بر قرار کردند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی وتاثیر خارق العاده این انقلاب بر منطقه ،وهابیت عربستان سریعا وارد عمل شد وعوامل خود را در جامعه الازهر نفوذ داد.

روزنامه الوطن مصر در فوریه سال 2013 همزمان با سفر رئیس جمهوری وقت ایران به قاهره برای شرکت در نشست سران سازمان همکاریهای اسلامی گزارش مشروحی به نقل از مراکز پژوهشی آمریکا در مورد نفوذ وهابیت در مصر منتشر
کرد.

در این گزارش تاکید شده که عربستان سعودی از سال 1980 سالانه نزدیک به دو میلیارد دلار کمک مالی در اختیار الازهر قرار داده واین کمکهای مالی موجب شده تا وهابیون عربستان سیاتهای تفرقه آمیز خودرا برالازهر تحمیل کنند.
فضای ضد شیعی ومقابله با مکتب اهل البیت علیهم السلام در طول 3 دهه گذشته به طرز بی سابقه ای در مصر گسترش یافت که نتیجه آن ترور دردناک شیخ "حسن شحاته" رهبر شیعیان مصر بود.

با این که این قتل دردناک رهبر شیعیان مصر در روز روشن صورت گرفت اما هیچ دادگاهی در مصر قاتلان شیخ شحاته را تحت تعقیب قرار نداد .

اعتقاد شیعیان مصر این است که قتل دردناک شیخ حسن شحاته پس از شکست فضاحت بار مصر از اسرائیل در جنگ ژوئن 1967 لکه ننگی در تاریخ مصر تلقی می شود.
بهمین دلیل الازهر ،وزارت اوقاف ومراکز دینی مصر حساسیت فوق العاده ای نسبت به مذهب تشیع از خود نشان می دهند وحضور شیعیان در مصر را برای امنیت ملی این کشورخطرناک می دانند !.

سوال اینجاست که اگر الازهرکه خود را قلعه نفوذ نا پذیر اهل تسنن جهان می داند چرا از تشیع اینقدر وحشت دارد تا جائی که این حساسیت هیچگاه در مورد نفوذ صهیونیستها در مصر وجود ندارد.
بر اساس گزارش های موجود سالانه 160 هزار یهودی به عنوان گردشگر وارد مصر می شوند وشمار زیادی از جوانان مصری برای بهبود وضعیت زندگی خود ناچار می شوند همسر یهودی اختیارکنند.

هزاران جوان مصری هر هفته در شهر اسکندریه مراسم خاص شیطان پرستی را در برابر چشم مشایخ الازهر بر گزار می کنند زیرا شیطان پرستی در مصر بشدت رواج پیدا کرده.
اما اگر یک شیعه به عنوان گردشگر وارد فرودگاه قاهره شود ماموران امنیتی ساعتها از او بازجوئی می کنند زیرا ممکن است این شیعی علیه الازهر کودتا کند!

این اقدامات نشان میدهد که تشیع در روح ،وجدان وضمیر ملتهای اسلامی ریشه دوانده اما پترودلارهای عربستان ورسانه های گسترده این کشور جریان سازی های گسترده ای علیه این مذهب انسانی می کنند.
مذهبی که جوانان آن در جنوب لبنان در جنگ 33 روزه اشک ژنرال های صهیونیستی را درآوردند وبرای نخستین باردر طول جنگهای اعراب واسرائیل ، ارتش این رژیم را شکست دادند.

این در حالی است که درجنگ ژوئن 1967 ژنرال های دو ستاره ارتش مصر از ترس سربازان ارتش رژیم صهیونیستی خود را زیر خروارها ماسه در العریش وصحرای سینا پنهان کرده بودند،واین است تفاوتها .
لذا اخراج یک قاری برجسته قرآن از دانشگاه الازهربه جرم گفتن " اشهد ان علیا ولی الله" یکی از مشکلات بزرگ جهان اسلام است که همچنان از وجود برخی رهبران سطحی نگر ووابسته به پترودلارهای عربستان رنج می برد.

 

کد N284544

وبگردی