آفتاب

جدیدترین اطلاعات از مذاکرات هسته‌ای

جدیدترین اطلاعات از مذاکرات هسته‌ای

زیر پوست شهر آرام و سرد وین خبرهای داغ و مهمی جریان دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از آریا، این بار برخلاف مذاکرات ژنو هیچ خبری به طبقات پایینی هتل درز نمی‌کند تا خبرنگاران نتوانند به تهران و سراسر دنیا مخابره کنند که اینجا در اتریش چه خبر است.
خروجی‌های رسانه‌های مهم خبری حالا ساعت‌هاست که منتظر حتی یک خبر از محتوای جلسات فشرده و سنگین تیم محمدجواد ظریف و گروه 1+5 هستند.
آنچه به خبرنگاران به صورت رسمی گفته می‌شود در حد اخبار یک‌خطی شروع و پایان مذاکرات است. این یعنی اینکه دو طرف توافق کرده‌اند که تا نهایی شدن مسائل، پرونده مهر محرمانه را روی خود داشته باشد.
اخبار ضد و نقیض اینجا زیاد است. یکی می‌گوید مذاکرات شکست خورده، دیگری از پیشرفت خوب آن سخن به میان می‌آورد و هیچ کدام از این روایت‌ها برچسب رسمی و قابل اعتنا ندارند.
مذاکرات محمدجواد ظریف و کاترین اشتون دیروز آنچنان طولانی شد که در هیچ کدام از ادوار قبلی مذاکرات سابقه نداشت. حالا این دو مقام ارشد، کار را به معاونینشان واگذار کرده‌اند تا آنها به مذاکره با یکدیگر بپردازند. این می‌تواند دو معنا داشته باشد؛ یا اینکه آنها چانه‌زنی بیشتر بر سر بده‌بستان‌های هسته‌ای را به اشمیت و عراقچی و سایر معاونین سپرده‌اند یا اینکه این چند مذاکره‌کننده را به بحث در موارد دیگری گمارده‌اند تا خود به مشورت با مقامات بالاتر پرداخته و برای ادامه و نحوه مذاکرات بعدی به تصمیم برسند.
در این میان اما برخی اخبار اینجا سینه به سینه نقل می‌شود؛ اخباری که اگر چه رسمی نیست اما منابع خوبی ضمیمه خود دارد. آنچه که برخی رسانه‌های غربی روایت کرده‌اند یعنی بحث بر سر تعداد سانتریفیوژها صحت دارد اما می‌گویند تکمیل‌تر آن این است که «ایران می‌گوید ما نیازهای اساسی‌مان برای میزان غنی‌سازی مشخص است پس تعداد سانتریفیوژها و نیز درصد غنی‌سازی نیز بر اساس همین نیاز قابل تعیین است، طرف مقابل اما می‌گوید ما نیازهای شما و پس از آن تعداد سانتریفیوژها را تعیین خواهیم کرد».
اما خبر دیگری که اینجا نقل می‌شود این است که یکی از مباحث اصلی، ماجرای رفع تحریم‌هاست. تکمیل‌تر آن را این‌گونه مطرح می‌کنند که «طرف مقابل می‌گوید تحریم‌ها به صورت پله‌ای و گام به گام با اقدامات اعتمادساز ایران برداشته خواهد شد، ایران اما می‌گوید توافق را در صورت رفع کامل تحریم‌ها امضا خواهد کرد».
آفتاب حالا اینجا درست وسط آسمان ایستاده است، هر چند زیر ابرهای تیره‌ای قرار گرفته که نور آن را کمتر از همیشه کرده است. همه چیز از پایان آرام این دور از مذاکرات حکایت دارد؛ آرامشی که شاید زیر پوست خود خبرهای مهمی به همراه داشته باشد؛ اخباری که گویا قرار است محمدجواد ظریف پیک آن باشد برای تهران.
به یک معنا وین امروز و فردا محل تصیم‌گیری نخواهد بود و پایتخت‌های هفت کشور مذاکره‌کننده در انتظار دور جدیدی از مذاکرات محرمانه داخلی هستند.
باید ببینیم که با پایان مذاکرات امروز آیا محمدجواد ظریف به خلبان سیه‌جانی که کاپیتان هواپیمای چارتر تیم ایرانی است فرمان آباده‌باش برای پرواز به سمت تهران را صادر خواهد کرد یا خیر.
انتهای پیام

کد N284475

وبگردی