آفتاب

باهنر: زمان خط و نشان کشیدن مجلس و دولت برای یکدیگر نیست/مذاکره‌کنندگان ما، کاربلد هستند

باهنر: زمان خط و نشان کشیدن مجلس و دولت برای یکدیگر نیست/مذاکره‌کنندگان ما، کاربلد هستند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره دیپلماسی دولت یازدهم، با بیان این‌که "دولت کار خود را با قدرت آغاز کرده است"، گفت:‌ ما در بحث دیپلماسی باید توجه داشته باشیم که ضمن حمایت از تیم هسته‌ای، باید مراقبت هم داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدرضا باهنر در مجمع عمومی سالانه حزب اسلامی ایران زمین، با بیان این‌که "نظام مردم‌سالاری دینی با عظمت و شکوهی که توسط امام خمینی (ره) پایه‌گذاری شد و با رهبری‌های زیرکانه و دوراندیشانه مقام معظم رهبری استمرار یافت، امروز به الگویی نوین برای جهان و دنیای آینده تبدیل شده است"، اظهار کرد: زمانی برای دشمنان سخت بود که بتوانند برای خود این موضوع را هضم کنند که جمهوریت واسلامیت چگونه می تواند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و به الگویی برای کشورها تبدیل شوند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به بحث بیداری اسلامی در سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: مقوله بیداری اسلامی که چند سال اخیر اتفاق افتاد منافع بسیار خوبی داشته است که حداقل یکی از این منافع این است که تعدادی از مستکبران وابسته از قدرت پایین کشیده شده‌اند.

باهنر افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر منشوری را اعلام کردند و در آن فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی بیداری اسلامی را تدوین کردند، امروز ما مشاهده می‌کنیم که این حرکت هزینه‌های بسیاری داده اما هیچ‌گاه متوقف نشده است.

وی با بیان این‌که "بیداری اسلامی مسیری از مردم‌سالاری دینی بود که امام خمینی بذر آن را کاشت و امروز به درختی پر شاخ و برگ و پر برکت تبدیل شده است"، گفت: نظام مردم‌سالاری دینی نظامی است که بدون داشتن احزاب شناسنامه‌دار آینده‌ای مبهم خواهد داشت.

باهنر با تاکید بر این‌که "مردم‌سالاری دینی با وجود احزاب قدرتمند، شناسنامه‌دار و برنامه‌دار تشکیل می‌شود"، گفت:‌ امروز متاسفانه ما از نداشتن یک حزب قدرتمند در کشور رنج می‌بریم.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری طی دو دهه اخیر، خاطرنشان کرد:‌ ما طی 16 - 17 سال گذشته شاهد برگزاری دوره‌های مختلف انتخابات ریاست جمهوری بودیم که در آنها مردم رئیس‌جمهور را که بالاترین فرد در کشور پس از مقام معظم رهبری است، انتخاب کرده‌اند اما در عین حال نیز شاهد بوده‌ایم که به اذعان همه فعالان سیاسی حتی تا یک ماه پیش از انتخابات هیچ‌کس نمی‌تواند حدس بزند که چه کسی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان این‌که "در سه انتخابات سال‌های 76، 84 و 92 مجموعه‌هایی از جریان‌ها سیاسی، جبهه‌ها و افراد حقیقی و حقوقی وارد رقابت‌های انتخاباتی شدند و از میان آن‌ها یکی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد"، اظهار کرد: این رویه یعنی قابل پیش‌بینی نبودن شرایطِ پس از انتخابات، در زمان قبل از برگزاری انتخابات، یکی از نقاط ضعف و مشکلاتی است که نظام قدرتمندی که 35 سال سابقه دارد با آن مواجه است.

وی اضافه کرد:‌ این در حالی است که در کشورهایی که دمکراسی‌یشان بر مبنای تحزب گرایی است و برنامه‌های هدفمند دارد مردم می دانند که اگر به طور مثال حزب دمکرات روی کار بیاید چه اتفاقی می افتد و چنانچه که حزب لیبرالشان روی کار بیاید چه می‌شود.

باهنر خاطرنشان کرد: در زمان هر انتخابات، هنگامی که ما به عنوان یک فعال سیاسی از کاندیدایی حمایت می‌کنیم، چنانچه فردی بصورت جدی پرسشی از ما مطرح می‌کرد و می‌پرسید که این فرد که شما از آن حمایت می‌کنید چه تصمیمی برای آینده کشور دارد، ما هیچ پاسخی نداشتیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به دعواهای موجود در کشور در مورد خصوصی یا دولتی بودن اقتصاد طی سال‌های پس از انقلاب خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری در مورد اینکه اقتصاد کشور خصوصی باشد یا دولتی یا اینکه بصورت تعاونی اداره شود، بیش از دو دهه مملکت را با ضرر مواجه کرد اما به لطف خدا ما مشاهده کردیم که در سال 83 با اشارات مقام معظم رهبری در مورد اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشکلات این مساله از نظر تئوریک برطرف شد.

این نماینده مجلس با تاکید بر این‌که "امروز در مورد مسائل مربوط به احزاب نیز اتفاق مشابهی باید رخ دهد"، تصریح کرد:‌ هرچه نظام دیرتر به این موضوع برسد که کشور را باید با چند حزب اداره کند، ضرر بیشتری متحمل می‌شود.

باهنر با بیان این‌که "اداره کشور بصورت تک‌حزبی هم از نظر سیاسی منتفی است و هم در مشی نظام قرار ندارد"، یادآور شد:‌ الگوهای دو حزبی و سه حزبی و الگوهای دیگری وجود دارد که می‌تواند برای نظام جمهوری اسلامی طراحی شود. من معتقدم این اقدام باید هرچه سریع‌تر انجام شود و مجلس و دولت باید بصورت حزبی اداره شوند و مباحث پوپولیستی مبنی بر اینکه وابستگی حزبی نباید وجود داشته باشد، برچیده شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انتخاب عناوین مرتبط با مباحث اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر، با بیان این‌که "جمهوری اسلامی طی سال‌های پس از انقلاب خود در بُعد سیاسی توانسته است الگوی مردم‌سالاری دینی را خلق و به جهانیان ارائه کند"، افزود:‌ جمهوری اسلامی ایران توانسته است طی 35 سال پس از تولد خود در ابعاد مختلفی نظیر ابعاد دفاعی، علمی و فن‌آوری پیشرفت کند.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های مختلف از سوی غرب علیه ایران، تصریح کرد:‌ ما طی 35 سال انقلاب اسلامی مشاهده کرده‌ایم که هنگامی که تحریم‌های خارجی علیه ما بیشتر و سنگین‌تر شد، ما توانستیم پیشرفت‌های بیشتری داشته باشیم.

باهنر در ادامه با بیان این‌که "متاسفانه ما نتوانسته‌ایم در طول 35 سال پس از انقلاب توفیق چشمگیری در شاخص‌های اقتصاد کلان داشته باشیم"، گفت: ما طی سال‌های اخیر نتوانسته‌ایم مربوط به اقتصاد کلان اقدامات جدی و محسوسی انجام دهیم.

وی به نحوه تعامل مجلس و دولت اشاره کرد و گفت:‌ امروز برخی این انتقاد را بر من وارد می‌کنند که چرا با وجود اینکه شما متعلق به حزب دیگری هستید، به حمایت از دولت می‌پردازید. من باید قاطعانه بگویم که هیچ‌گاه نباید بحث انتخابات را با اداره کشور خلط کرد؛ چراکه ما موظف هستیم که بطور مشترک مملکت را به سمت جلو پیش ببریم و مردم نیز این انتظار را از ما دارند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به این‌که "امروز روز خط و نشان کشیدن مجلس و دولت برای یکدیگر نیست"، گفت: گره‌های کوری که زمانی زده شده است، تنها باید با سرپنجه تدبیر و همراهی باز شود.

باهنر به تحرکات دیپلماسی دولت یازدهم نیز اشاره کرد و با بیان این‌که "دولت کار خود را با قدرت آغاز کرده است"، اظهار کرد:‌ ما در بحث دیپلماسی باید توجه داشته باشیم که ضمن حمایت از تیم هسته‌ای، باید مراقبت هم داشته باشیم.

نایب رئیس مجلس با بیان این‌که "سردمداران دیپلماسی ما کار ظریفی را در پیش رو دارند"، تصریح کرد:‌ اعضای تیم مذاکره‌کننده ما افراد کاربلدی هستند اما ما باید توجه داشته باشیم که طرف مقابل که دشمن ماست، طمع زیادی نسبت به ما دارد.

وی با بیان این‌که "ما از زمان آغاز نهضت امام خمینی تا به امروز در بازی برد - باخت با آمریکا داشته‌ایم"، گفت: ما بازی برد - باخت را بلدیم و آمادگی و امکانات نظامی سیاسی و اجتماعی آن را داریم اما امروز می‌گوییم که حاضر هستیم وارد یک بازی برد - برد شویم و اگر آن‌ها عاقل باشند، ما شاهد چنین اتفاقی خواهیم بود.

انتهای پیام

کد N284314

وبگردی