آفتاب
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

حاشیه‌سازی از آسیب‌های کشور است/چرا جامعه مثل دوران اشغال خرمشهر جنب و جوش ندارد؟

حاشیه‌سازی از آسیب‌های کشور است/چرا جامعه مثل دوران اشغال خرمشهر جنب و جوش ندارد؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه "حزب، آموزشگاهی برای تقویت سیاستمدار و فعالان سیاسی است"، اظهار کرد: حزب، محلی برای فعالیت‌های آگاهی‌بخش و بیداری و نیز وسیله‌ای برای هدایت آرای مردم و کمک به آن‌ها برای انتخاب فردی شایسته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محسن رضایی در مجمع عمومی سالانه حزب اسلامی ایران زمین، با تاکید بر اینکه "هرچه احزاب ارزشی و حزب‌اللهی در کشور توسعه بیشتری پیدا کنند، مردم‌سالاری دینی قوام بیشتری پیدا می‌کند"، گفت: مردم‌سالاری دینی در کشور ما امروز نه یک شعار بلکه یک واقعیت است که کار انتخاباتی و سیاسی از جمله الزامات آن به حساب می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه "حزب می‌تواند در همه زمینه‌ها به قوام مردم‌سالاری دینی در کشور کمک کند"، تصریح کرد: حزب، آموزشگاهی است که سیاستمداران و فعالان سیاسی را تربیت می‌کند. حزب مکانی برای فعالیت‌های آگاهی‌بخش و بیداری است. حزب و تشکل سیاسی وسیله‌ای برای هدایت آرای مردم و کمک به مردم برای انتخاب فرد شایسته است. قوام مردم‌سالاری دینی الزاماتی دارد که این الزامات باید توسط تشکل‌های سیاسی و احزاب مورد توجه قرار گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه "لازمه مردم‌سالاری، تقویت احزابی است که با یکدیگر به رقابت می‌پردازند"، اظهار کرد: لازمه مردم‌سالاری دینی در کشور ما، تقویت احزابی است که با یکدیگر به رقابت می‌پردازند نه احزابی که روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند چراکه به تعبیر امام (ره) اگر احزاب با دشمنی با یکدیگر بپردازند، خودکشی سیاسی کرده‌اند. اگر امروز جناح‌های چپ و راست و اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با یکدیگر به رقابت بپردازند جامعه ما نفع می‌برد ولی اگر با یکدیگر به دشمنی بپردازند، جامعه متضرر می‌شود.

وی با بیان اینکه "در ابتدا احزاب در ایران بر اساس دشمنی با یکدیگر شکل گرفتند"، گفت: به دلیل خواسته استعمار، در ابتدا احزاب در ایران بر اساس دشمنی با یکدیگر شکل گرفتند چراکه خواست استعمار، قرار دادن دانشگاه در مقابل حوزه و احزاب در مقابل احزاب بود. این اتفاق بارها در صحنه جمهوری اسلامی اتفاق افتاد اما در سایه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری احزاب در زمان انقلاب وضعیت بهتری یافتند اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه "رقابت و دشمنی احزاب باید از یکدیگر تفکیک شود، اما آیا سیاسیون ما به اندازه کافی تقویت شده‌اند که مرز میان رقابت و دشمنی را تفکیک کنند؟" گفت: امروز مهمترین مشکلی که بر سر راه احزاب قرار دارد، گذر از این مقطع به سمت جلو است.

وی با بیان اینکه "متأسفانه فرهنگ جامعه ما به دنبال قهرمان‌پروری است و بیشتر متکی به احساسات است"، اظهار کرد: فرهنگ جامعه ما فرهنگی است که از درگیری و مناظره استقبال می‌کند. در جامعه ما چنانچه فردی بخواهد رقابت سیاسی کند، اغلب نمی‌تواند شمشیر تندی داشته باشد.

رضایی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه "یکی دیگر از مشکلات ما در بطن جامعه سیاسی ما قرار گرفته است"، خاطرنشان کرد: فرهنگ سیاسی جامعه ما امروز باید به سمتی حرکت کند که عقلانیت را باور و منطق را همراهی کند و از سراب‌ها بپرهیزد. دشمنی احزاب با یکدیگر باعث می‌شود که فرصت برای پرداختن به مسائل اصلی تلف شود و حاشیه‌پردازی‌ها زمان را بگیرند. چنانچه دشمنی جایگزین رقابت در فعالیت‌های جامعه ما شود، دیگر نیازی به حمله آمریکا نیست چراکه مخالفان و دشمنان ما در این شرایط به سرعت پیشروی می‌کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "دشمنی‌ها، تخریب‌ها، خودزنی‌ها و خودتحریم‌هایی ما بیشتر از تحریم‌های خارجی بر سر راه ملت ایران قرار گرفته است"، به ظرفیت‌ها و منابع انسانی کشور اشاره کرد و گفت: امروز این سوال مطرح می‌شود که چرا در شرایطی که در تحریم‌ها قرار داریم این ظرفیت‌ها و منابع فعال نمی‌شود؟ امروز این پرسش مطرح است که وقتی تجارت کشور اشغال می‌شود، فرقش با اشغال خرمشهر در چیست؟

رضایی ادامه داد: چرا امروز هیچ دفاع و جهادی انجام نمی‌شود؟ امروز این پرسش مطرح است که این آمپول‌های بی‌تفاوتی چگونه بر بدن جامعه ما وارد شده است؟ در چنین شرایطی که کشور با جنگ تمام‌عیار اقتصادی مواجه است و در تحریم قرار گرفته است، آیا جنب و جوشی که در اشغال خرمشهر شاهد بودیم، مشاهده می‌کنیم؟

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه "کار احزاب و جناح‌های سیاسی کشور، خواب کردن مردم نیست"، تصریح کرد:‌ احزاب و جناح‌های سیاسی و همچنین دولتمردان ما امروز باید مردم را به جهاد فرا بخوانند. واقعیت این است که امروز جامعه ما درگیر یک جنگ اقتصادی شده است که جهادی اقتصادی نیز می‌طلبد. امروز همگان، احزاب و جناح‌های سیاسی و دولتمردان باید با تمام توان خود مانعِ از دست رفتن فرصت‌ها باشند اما آیا احزاب و مسئولان ما در این جهت حرکت می‌کنند؟

رضایی با تاکید بر اینکه "بیداری مردم مهمترین مسأله جامعه ماست"، خاطرنشان کرد: آمریکا می‌خواهد هم از طریق مذاکرات و هم از طریق عدم مذاکره با ایران وارد جامعه ما شود و چنانچه هوشیار نباشیم این اتفاق خواهد افتاد. مسأله، مذاکره و عدم مذاکره نیست. امروز مسأله این است که ما در فعالیت‌های سیاسی خود و مذاکرات آیا هوشیاری و تدبیر لازم را داریم و آیا در چارچوب خطوطی که رهبری تبیین کرده‌اند عمل می‌کنیم یا بر اساس برداشت‌های فردی خود حرکت می‌کنیم؟

وی با بیان اینکه "تبدیل کردن مسائل حاشیه‌ای به متن، یکی از آسیب‌های اساسی کشور است"، تصریح کرد:‌ امروز ما باید به متن توجه بیشتری داشته باشیم چراکه امروز مهمترین متن جامعه ما مساله اقتصادی است که باید در آن تحولی بزرگ صورت گیرد. ما در این زمینه به جهادی اقتصادی نیاز داریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "مذاکره و جهاد اقتصادی مکمل یکدیگر هستند"، گفت:‌ دیپلماسی و اقتصاد مانند دو بالی هستند که می‌توانند کشور را به سمت جلو پیش ببرند.

رضایی در پایان با طرح این پرسش که "آیا امروز فعالیت احزاب در کشور در جهت تبیین متن است یا در جهت حاشیه‌پردازی؟" اظهار کرد:‌ امروز احزابی که به دنبال قدرت هستند به حاشیه‌پردازی روی می‌آورند و آن دسته‌ای از احزابی که به دنبال پیشرفت جامعه نظام و انقلاب اسلامی هستند ،عمدتاً به متن می‌پردازند. این درحالی است که تلاش همه احزاب باید بر این باشد که متن انقلاب را پیگیری کرده و از حاشیه‌پردازی‌ها بپرهیزند.

انتهای پیام

کد N284213

وبگردی