آفتاب

رویترز مدعی شد: ایران برنامه موشک‌های بالستیک خود را توسعه می‌دهد

رویترز مدعی شد: ایران برنامه موشک‌های بالستیک خود را توسعه می‌دهد

خبرگزاری رویترز به نقل از یک گزارش محرمانه از سازمان ملل نوشت: ایران به دنبال توسعه برنامه موشک‌های بالستیک است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک گزارش محرمانه از سازمان ملل نوشت: ایران به دنبال توسعه برنامه موشک‌های بالستیک است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت با وجود کاهش خریدهای غیرقانونی که ناقض تحریم‌های سازمان ملل است، ایران به دنبال توسعه موشک‌های بالستیک است که این مساله چالش بزرگی در مذاکرات کنونی ایران و 6 کشور جهان به وجود آورده است.

بر اساس گزارش محرمانه سازمان ملل که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است، ادعا شده است که ایران تلاش می‌کند که به طور غیرقانونی مواد لازم برای برنامه‌های موشکی و برنامه منع شده در حوزه هسته‌یی را به دست آورد که این مساله روند مذاکرات ایران و 1+5 را کند کرده است. مذاکراتی که امید می‌رود بتواند پایانی برای تحریم‌های اعمالی علیه ایران باشد.

کارشناسان در این زمینه می‌گویند که ایران به توسعه موشک‌های بالستیک و برنامه‌های فضایی خود ادامه می‌دهد و یک موشک در 40 کیلومتری شهر شاهرود درماه آگوست 2013 پرتاب شده است. هم‌چنین ایران در حال تکمیل یک سایت موشکی بزرگ‌تر در مرکز فضایی امام خمینی در شهر سمنان است که برای موشک‌های بالستیک و موشک‌های ماهواره‌یی استفاده می‌شود. هم‌چنین در این گزارش به افتتاح مرکز مانیتورینگ و نظارت امام صادق در ماه ژوئن 2013 اشاره می‌کند که برای نظارت بر ماهواره‌ها استفاده می‌شود.

ایران اعلام کرده است که برنامه موشکی نباید بخشی از مذاکرات هسته‌ای با 1+5 باشد که در میان 6 کشور جهان (1+5) روسیه از این مساله حمایت می‌کند. اما یک مقام ارشد آمریکا اوایل این هفته آشکارا اعلام کرد که ظرفیت موشک‌های بالستیک ایران می‌تواند در گفت‌وگوها قرار گیرد.

در همین راستا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز این مساله را رد کرده است. این در حالی است که یک مقام آمریکایی با اشاره به اظهارات همان مقام ارشد آمریکا در اوایل هفته گفت: همه مسائل باید در مذاکرات با ایران حل شود. دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات اعلام کرده‌اند که انگلیس، فرانسه و آلمان موافق با نظر آمریکا هستند اما روسیه، کشوری که خود قراردادهای همکاری موشکی و فن‌آوری با ایران دارد، با این مساله مخالف است. در همین راستا وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف اعلام کرده است که برنامه موشکی تهران جزو دستور کار مذاکرات هسته‌ای نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مذاکرات ایران و 1+5 از روز چهارشنبه در وین درباره پیش‌نویس توافق جامع آغاز شده و برخی منابع و رسانه‌های غربی و منطقه‌یی تلاش دارند با پیوند زدن موضوع موشک‌های بالستیک ایران با مذاکرات هسته‌یی توافق احتمالی ایران و 1+5 را به تاخیر بیاندازند.

انتهای پیام

کد N284095

وبگردی