آفتاب

واکنش زیباکلام به شعارها و پلاکاردهای علیه وی/ من هم دلواپسم و باید حرف بزنم

واکنش زیباکلام به شعارها و پلاکاردهای علیه وی/ من هم دلواپسم و باید حرف بزنم

ایسنا نوشت:

صادق زیباکلام،  در نشستی با دانشجویان دانشگاه آزاد که به همت مجمع اسلامی این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه «من معمولاً حضورم در دانشگاه‌ها و میان دانشجویان در قالب مناظره‌ است»، خطاب به دانشجویان اظهار کرد: شاید مسئولان شما و کسانی که برگزارکننده این مراسم بودند کم‌کاری کردند یا دموکرات هستند.

 

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به دیگر چالش‌های پیش روی جریان اصلاح‌طلب در انتخابات ادامه داد: سایه عملکرد اصولگرایان هشت سال بر سر ما بود. در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ هیچ بخشی از جامعه نبود که بگوییم اصولگراها در آن نیرومند نبودند. همه قدرت در دست آن‌ها بود؛ از مجلس و قوه قضائیه گرفته تا دولت و صداوسیما.

زیباکلام با اشاره به پیروزی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ افزود: در سال ۸۴ برای اولین‌بار بعد از انقلاب قدرت در کشور یکپارچه شد. هشت سال قبل از آن اینگونه نبود. تحول تاریخی تیرماه ۸۴ تمام ارکان حکومت را یکپارچه در دست یک جریان قرار داد و عملکرد هشت ساله آن‌ها روزگار مملکت ما را اینگونه کرد.

وی با بیان اینکه «عملکرد اصولگرایان نقش مؤثری در پیروزی روحانی ایفا کرد»، گفت: یکی از بحث‌هایی که من مطرح می‌کردم این بود که اگر در انتخابات شرکت نکنیم، یک اصولگرای دیگر حداقل به مدت چهار سال رئیس‌جمهور می‌شود.

در این هنگام عده‌ای از دانشجویان پلاکاردهایی مقابل زیباکلام به نمایش گذاشتند که روی آن‌ها جملاتی همچون «نه ذلت، نه منت، هیهات من‌الذله»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «آقای زیباکلام بصیرت را از برادرت سعید یاد بگیر»، «به یاد شهدای هسته‌ای باش و کمی خجالت بکش» و «توافق‌نامه ژنو یا مناقصه هسته‌ای؟» نوشته شده بود.

مسئولان برنامه قصد جمع کردن این پلاکاردها را داشتند که زیباکلام در واکنش به این اقدام گفت: بگذارید این پلاکاردها در دستانشان باشد. معرفت و انصافشان همین‌قدر است که رادیو، تلویزیون، نماز جمعه و همه‌چیز را در اختیار دارند اما در این دو ساعتی که ما اینجا سخنرانی می‌کنیم مثل مور و ملخ می‌ریزند و اظهار وجود می‌کنند.

چینش کابینه روحانی، هوشیارانه و عاقلانه است

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به کابینه دولت یازدهم، اظهار کرد: به نظر من روحانی هوشیارانه و عاقلانه برای چینش کابینه تصمیم گرفت و سایر بخش‌های قدرت را به چالش نکشید. اگر غیر از این که امروز هست اتفاق می‌افتاد، عملاً دولت نمی‌توانست کارایی داشته باشد. این‌که بدنه اصولگرایانه و میانه‌رو هم در قوه مجریه حضور داشته باشد، تصمیم درستی بود.

اصلاح‌طلبان و لیدرهای آنان پشت دولت یازدهم ایستاده‌اند

این صاحب‌نظر مسایل سیاسی با بیان اینکه «اصلاح‌طلبان و لیدرهای آنان پشت دولت یازدهم ایستاده‌اند»، تاکید کرد: مطالبی این روزها گفته می‌شود مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان دیگر از دولت حمایت نمی‌کنند و پشیمان هستند. این‌ها دروغ بزرگی است که رسانه‌های اصولگرا خواهان دامن زدن به آن‌ها هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسأله هسته‌ای کشورمان، تصریح کرد: در این زمینه بزرگ‌ترین مشکلی که بوجود آمد، از زمانی بود که هسته‌ای به جای اینکه در خدمت مصالح ملی قرار گیرد، ابزاری شد برای غرب‌ستیزی و آمریکا‌ستیزی. منافع ملی ما در این بین هیچ‌گاه مطرح نبوده و مطرح نشد.

زیباکلام با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران در دولت اصلاحات، خاطرنشان کرد: سیاست اصلاح‌طلبان در زمینه هسته‌ای، سیاستی کج‌دار و مریز بود. آن‌ها طوری جلو می‌رفتند که دنیا مقابل جمهوری اسلامی قرار نگیرد اما این سیاست با پیروزی احمدی‌نژاد در سال ۸۴ تغییر کرد. او می‌گفت برنامه هسته‌ای را با تمام توان پیش خواهیم برد و مذاکره‌کنندگان قبلی را نیز به خیانت متهم ‌کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: احمدی‌نژاد معتقد بود که دلیل مخالفت آمریکا با برنامه هسته‌ای ایران این است که با فعال شدن کشور در زمینه هسته‌ای، ۲۵۰ رشته جدید بوجود خواهد آمد و آمریکا نمی‌خواهد ایران به چنین پیشرفتی برسد. من بارها این سوال را مطرح کرده‌ام که از ۲۵۰ رشته‌ای که می‌گفتید، ۲۵ تای آن را نام ببرید. احمدی‌نژاد و دلواپسان، چند رشته‌ای را که در اثر فعال شدن ایران در زمینه هسته‌ای بوجود می‌آید، نام ببرند.

در واکنش به این اظهارات، تعدادی از دانشجویان با قطع کردن سخنان زیباکلام، شعار مرگ بر منافق سر دادند. در این میان دانشجویی از جایش بلند شد و خطاب به دانشجویان معترض، گفت: چرا تحمل حرف مخالف خود را ندارید؟ زیباکلام نیز خطاب به همان دانشجو اظهار کرد: برادر! خون خودت را به جوش نیاور. این‌ها پول گرفته‌اند که خواب باشند!

در هشت سال گذشته نمی‌توانستید کوچکترین انتقادی به سیاست‌های هسته‌ای وارد کنید

زیباکلام در ادامه سخنان خود، از دولت‌های نهم و دهم انتقاد کرد و گفت: در هشت سال گذشته نمی‌توانستید کوچکترین انتقادی را به سیاست‌های هسته‌ای اصولگرایان وارد کنید. هیچ روزنامه‌ای حق انتشار مقاله یا یادداشتی در زمینه هسته‌ای را نداشت اما امروز به راحتی سیاست‌های هسته‌ای ما نقد می‌شود، مقاله می‌نویسند و اخیراً هم در مخالفت با آن همایش برگزار کردند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، این سیاست را که منتقدان حق اظهارنظر دارند، صحیح‌تر از روند قبلی دانست و تاکید کرد: این درست است که در موضوع هسته‌ای، ما حق اظهارنظر و انتقاد داشته باشیم.

وقتی شبانه‌روز توافق ژنو را نقد می‌کنید، چگونه از بسته بودن فضا حرف می‌زنید؟

یکی از دانشجویان که معتقد بود دولت تحمل نقد علیه توافق ژنو را ندارد، به سخنان زیباکلام اعتراض کرد و وی نیز خطاب به این دانشجو گفت: شما که شبانه‌روز توافق ژنو را نقد می‌کنید و آن را خیانت بزرگ می‌دانید، چگونه از بسته بودن فضا حرف می‌زنید؟ شما بودید که هشت سال دهان مردم را گرفتید و به آن‌ها اجازه ندادید صحبت کنند.

ما هم دلواپسیم و باید حرف‌هایمان را بگوییم

زیباکلام با تاکید بر اینکه «نمی‌توانیم در کشور سیاست یک بام و دو هوا داشته باشیم»، اظهار کرد: در زمینه هسته‌ای عده‌ای تندرو و بی‌مسئولیت اظهارنظر می‌کنند که فقط استکبارستیزی و مرگ بر آمریکا را بلد هستند. اگر بناست دلواپسان حرف بزنند، ما هم دلواپسیم و باید حرف‌هایمان را بگوییم.

وی با طرح این پرسش که «اساساً مشکل هسته‌ای ایران چگونه بوجود آمد؟»، پاسخ داد: کشورهای دیگر هم از دانش هسته‌ای استفاده می‌کنند؛ چرا با این کشورها مخالفت نمی‌شود؟ چرا این مشکل برای ایران اینقدر دردسرآفرین شده است؟ پاسخ اصولگرایان این است که غرب نمی‌خواهد در کشور انقلاب صنعتی و اقتصادی رخ دهد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هر کشوری که بتواند اورانیوم را در حد سه درصد غنی‌سازی کند، هرگاه اراده کند می‌تواند اورانیوم ۸۰ درصد را که در ساخت سلاح‌های هسته‌ای کاربرد دارد نیز تولید کند. بنابراین این مسأله که غربی‌ها نمی‌خواهند ایران به پیشرفت برسد، اوهامی بیش نیست. هیچ پیشرفت جدید علمی در هسته‌ای وجود ندارد. ما در نطنز و فردو کاری را می‌کنیم که یک دانشمند انگلیسی چندین سال قبل انجام داده است. پس اگر مشکل به پیشرفت و اقتصاد ایران مربوط نمی‌شود، به چه چیز مربوط است؟ اشکال پیدا کردن این توان بالقوه ایران در غنی‌سازی اورانیوم به چه چیزی برمی‌گردد؟

هیچ‌یک از کشورهایی که برنامه هسته‌ای دارند اعلام نکرده‌اند که می‌خواهند کشوری را نابود کنند

زیباکلام با بیان اینکه «ایران صراحتاً بارها اعلام کرده که می‌خواهد اسرائیل را نابود کند»، تصریح کرد: هیچ‌یک از کشورهای دیگر که برنامه هسته‌ای دارند اعلام نکرده‌اند که می‌خواهیم کشوری را نابود کنیم. من نمی‌دانم چه کسی نابودی اسرائیل را به ایران محول کرده است؟! آیا سازمان ملل چنین مأموریتی به ایران داده است؟

به گزارش ایسنا، در این لحظه تعدادی از دانشجویان با شعارهای «مرگ بر اسرائیل»، به این اظهارات زیباکلام واکنش نشان دادند و این استاد دانشگاه نیز در تکمیل سخنان خود گفت: مسئولیت نابودی اسرائیل را چه کسی به ایران داده است؟

 

بر اساس این گزارش، ادامه این برنامه با پرسش دانشجویان و پاسخ‌های صادق زیباکلام همراه بود.

دانشجویی پشت تریبون آمد و از از برخی صحبت‌های زیباکلام به ویژه در مورد اسرائیل انتقاد کرد و زیباکلام نیز در پاسخ به این دانشجو گفت: کاش شما و دوستانتان از رسانه‌ای که در اختیارتان هست ده دقیقه به ما اجازه صحبت کردن و ابراز عقیده می‌دادید.

این استاد دانشگاه در برابر پرسش دیگری مبنی بر اینکه «چقدر دولت را در پیشبرد اهدافش موفق می‌دانید؟» پاسخ داد: اگر دولت نتواند کشور را از گرداب هسته‌ای نجات دهد، من امید ندارم که بتواند در سایر عرصه‌ها موفق شود.

 

17503

کد N284028

وبگردی