آفتاب

ماراتن مذاکرات سخت هسته ای/در دو روز گذشته در وین چه گذشت؟

ماراتن مذاکرات سخت هسته ای/در دو روز گذشته در وین چه گذشت؟

همچون تیم ملی فوتبال که در اتریش سخت تمرین می کند، تیم دیپلماتیک ایران هم مذاکرات سختی را در وین پشت سر می گذارد. مذاکراتی که مذاکره کننده ارشد ایرانی در روز دوم در توصیف آن از دو عبارت سخت و کند استفاده کرده است.

محمود عزیزی: در فضای بارانی وین، ظریف برای کاستن از فشار مذاکرات دیروز سری به اردوی تیم ملی فوتبال در حومه شهر «والتراسدورف» در نزدیکی وین زد.
دیداری که ظریف بعد از بازگشت به هتل محل مذاکرات بدون پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مذاکرات ،در پاسخ به این که بازدیدتان از کمپ تیم ملی چطور بود؟ گفت: خوب بود؛ جای شما خالی.
خبرنگاران رسانه هایی که برای پوشش خبری مذاکرات به هتل کوبورک (محل استقرار روسای هیات‌ها) رفته اند، فقط انتظار می کشند.طرف های غربی مذاکرات را مفید می خوانند و طرف ایرانی سخت و کند.
سومین روز مذاکرات هسته ای در وین امروز در حالی امروزآغاز می شود که امیداوری ها به آغاز نگارش متن توافق بیشتر شده است، هر چند عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران گفته است:« فضای خوبی است و در فضایی توام با حسن نیت بحث‌ها پیش می‌رود ولی بسیار سخت و کند پیش می‌رود.»
روز دوم در حالی سپری شد که دیدار جداگانه ظریف و اشتون و عراقچی و اشمیت معاون اشتون به مدت سه ساعت و نیم به طول انجامید.
نشست ظریف و اشتون به همراه معاونانشان ساعت 16:30 (چهارشنبه) به وقت وین آ غاز و پس از 2 ساعت، موقتا خاتمه یافت و اعلام شد که ادامه رایزنی‌ها ساعت 21:00 به وقت وین از سر گرفته می‌شود؛ ولی به دلیل طولانی شدن مشورت‌های 1+5 به صبح پنجشنبه موکول شد و ظریف و اشتون از ساعت 9:00 صبح به وقت وین تا 12:30 به مدت سه ساعت و نیم به صورت خصوصی دیدار و گفت‌وگو کردند.
لحن عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران درباره اینکه مذاکرات «کند و سخت»پیش می رود، نشان می دهد هیات ایرانی حاضر به پذیرش خواسته های طرف غربی نیست.
کند بودن مذاکرات را رویترز خبرگزاری انگلیسی به سانتریفیوژها مرتبط دانسته و آن را« مهم‌ترین عامل اختلاف در مذاکرات» خوانده است.
این خبرگزاری از قول مقامات و منابع دیپلماتیک گزارش داده مسئله چشم‌انداز آینده غنی‌سازی در ایران مهم‌ترین مانع بر سر توافق جامع هسته‌ای با ایران است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از دو دیپلمات دخیل در مذاکرات، نوشته است که طرفین در حالی دور تازه مذاکرات را آغاز کرده‌اند که برخی اختلافاتشان کاهش یافته و برخی دیگر از اختلاف نظرها همچنان پابرجاست.
به ادعای آسوشیتدپرس، نیروگاه آب سنگین اراک و نحوه نظارت‌ها از جمله مواردی است که در مورد آن‌ها پیشرفت حاصل شده است. در مقابل تعداد سانتریفیوژها، بحث توان موشکی، سابقه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین دوره زمانی توافق نهایی، موارد مورد اختلاف طرفین است.

پنجشنبه شب هم مذاکرات معاونین وزرای امورخارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نزدیک به 4 ساعت،پایان یافت تا بعد از آن ظریف و اشتون ساعت 21 به وقت وین دوباره با هم دیدار کنند.
مذاکرات وین احتمالا امروز پایان خواهد یافت تا دو طرف مجدد در خرداد ماه دو دور دیگر مذاکره کنند.دورپایانی این ماراتن دیپلماتیک هسته ای هم تیر ماه(زمان پایان گام اول توافقنامه ژنو) خواهد بود.

لحن امروز ظریف و اشتون دو مقام ارشد مذاکره کننده ایران و 1+5 در پایان مذاکرت در کنفرانس خبری می تواند گوشه ای از آنچه را در این مذاکرات اتفاق افتاده است را نشان دهد.

/212 /29

کد N284027

وبگردی