آفتاب

واشنگتن: در مذاکرات با ایران درباره بسته‌ای از تمام موضوعات بحث می‌شود

واشنگتن: در مذاکرات با ایران درباره بسته‌ای از تمام موضوعات بحث می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته در مذاکرات هسته‌ای با ایران مجموعه‌ای از چند موضوع با هم مورد بحث قرار می‌گیرند.

تسنیم: ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه به اظهارنظر درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی درباره مباحث مورد بحث در این مذاکرات گفت که قرار نیست این مذاکرات به صورت علنی انجام شوند و این چیزی است که از ابتدا اعلام شده است. هارف، علی‌رغم این گفت که می‌تواند این را بگوید که هدفی که در حال حاضر 6 کشور مذاکره‌کننده هسته‌ای به دنبال آن هستند جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «حال نحوه رسیدن به این هدف ـ که تغییر نکرده و تغییر نخواهد کردـ این است که بسته‌ای متشکل از تمامی موضوعات مورد بحث قرار گیرند تا شما در پایان بتوانید مطمئن باشید هدف مورد نظر حاصل شده است.»

هارف در ادامه درباره موضوعات مورد بحث در مذاکرات هسته‌ای گفت که این مسائل را نمی‌توان به چک‌لیستی تشبیه کرد که بعد از اتمام یکی، دیگری مورد بحث قرار بگیرند، بلکه شما باید تمامی قطعات را کنار هم بچینید.

پیش از این، یک مقام ارشد آمریکا در وین، در نشست توجیهی با خبرنگاران بین‌المللی در پاسخ به تسنیم مسئله موشک‌های بالستیک ایران را جزو مسائل مورد بحث در مذاکرات وین دانسته بود.

حصول توافق درباره پاره‌ای از مسائل، از جمله رآکتور آب سنگین اراک در گفت‌وگوهای هسته‌ای با چالش‌های بیشتری همراه بوده است. سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد کشور روسیه روز سه‌شنبه گفته بود امکان توافق درباره نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران و رآکتور آب سنگین در دور جدید مذاکرات هسته‌ای محتمل‌تر خواهد بود.

مقام ارشد آمریکایی درباره امکان حصول توافق درباره این دو موضوع مورد اشاره مقام روس گفت: «من در این نشست خبری یا در نشست‌های دیگر درباره اینکه ما در یک موضوع خاص در کجا قرار داریم، اظهار نظر نمی‌کنم. موضوعاتی که شما مطرح کرده‌اید همگی مورد بحث هستند و جزو مباحثی هستند که کشورهای 1+5 برای آن به دنبال راه حل هستند.»

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه بحث درباره موشک‌های بالیستیک ایران جزو موضوعات مورد بحث در این مذاکرات است گفت: «باید این را خاطرنشان کنم که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باید در نظر گرفته شوند. این موضوع در طرح اقدام مشترک مطرح شده است. این قطعنامه‌ها، مثل خیلی چیزهای دیگر می‌گویند که هر موشک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای باید مورد بررسی قرار گیرند.»

بسیاری از مقامات آمریکایی، در وهله‌های مختلف خواستار حل و فصل مسئله برنامه موشک‌های بالستیک ایران در خلال مذاکرات هسته‌ای شده‌اند، اما مقامات ایران هم بارها تأکید کرده‌اند که درباره مسائل مرتبط با توانمندی‌های دفاعی این کشور مذاکره نخواهند کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم روز سه‌شنبه پس از گفت‌وگو با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: ««من به شما اطمینان می‌دهم که بحث دفاع جمهوری اسلامی و امکانات دفاعی ما موضوع مذاکره نخواهد بود.»
کد N283922

وبگردی