آفتاب

مخالفت به اصطلاح "دوستان سوریه" با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

مخالفت به اصطلاح "دوستان سوریه" با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

نشست به اصطلاح "دوستان سوریه" در لندن در حالی به کار خود پایان داد که 11 کشور شرکت کننده در آن، انتخابات ریاست جمهوری آتی در سوریه را غیر قابل قبول خواندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، 11 کشور به اصطلاح دوست سوریه روز پنجشنبه نشستی را در لندن برای حمایت از مخالفان مسلح این کشور برگزار کردند، که در پایان این نشست با صدور بیانیه‌ای اعلام شد که "دوستان سوریه" به طور قاطع انتخابات ریاست جمهوری سوریه را که ماه آتی برگزار خواهد شد، مغایر با خواست مردم سوریه می‌دانند و آن را رد می‌کنند.

در این کنفرانس همچنین بر حمایت کامل از مخالفان "میانه‌رو" سوریه تاکید شده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پس از این نشست در میان خبرنگاران گفت: ما همگی به این نتیجه رسیده‌ایم که انتخابات پیشنهاد شده از سوی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بی‌ارزش، طنز، توهین آمیز و تقلب است و آن را قبول نخواهیم کرد.

انگلیس نیز اعلام کرد که گروه دوستان سوریه انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور را به رسمیت نخواهد شناخت.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در پایان نشست اعلام کرد: ما همچنان به حمایت‌های خود از مخالفان میانه رو سوری ادامه خواهیم داد و به توافق‌هایی برای افزایش کمک‌ها به ویژه به ائتلاف مخالفان سوری و شورای عالی نظامی وابسته به این ائتلاف رسیدیم.

وی گفت: انگلیس تصمیم گرفته تا نزدیک به 50 میلیون دلار کمک "غیر کشنده" در اختیار ائتلاف مخالفان سوری قرار دهد.

وی همچنین تاکید کرد که برنامه‌های دیگری نیز در دستور کار قرار دارد که از جمله آن می‌توان به انجام اقداماتی علیه دولت سوریه از طریق شورای امنیت و ارجاع پرونده حقوق بشری این کشور به دادگاه جنایی بین‌المللی نام برد.

از سوی دیگر روسیه با انتقاد شدید از نشست 11 کشور حامی مخالفان سوریه در لندن، اقدامات آن‌ها را مخرب خواند و تاکید کرد که باید با همه گروه‌های سوری به یک نحو برخورد کرد.

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: مسکو باتمامی گروه‌های موجود در سوریه در حال مذاکره و تعامل است و نباید از یک طرف سوریه در مقابل طرف دیگر حمایت کرد.

وی ادامه داد: موضع شرکت کنندگان در نشست لندن به عقیده ما جانبدارانه و مخرب است و ما انتخابات ریاست جمهوری آتی را یک گام مهم در سوریه می‌دانیم.

انتهای پیام

کد N283642

وبگردی