آفتاب
گزارش خبری/

منسوجات مردان نمکی چهرآباد زنجان رونمایی شدند/ اصالت صنعت و هنر ایرانی در آینه کارگران معدن نمک

منسوجات مردان نمکی چهرآباد زنجان رونمایی شدند/ اصالت صنعت و هنر ایرانی در آینه کارگران معدن نمک

زنجان - خبرگزاری مهر: بعد از آنکه مردان نمکی از زیرآورها نمک پیدا شدند و داخل محفظه های ویژه در عمارت ذوالفقاری زنجان در معرض دید مردم قرار گرفتند از منسوجات و پارچه های بدست آمده از مردان نمکی معدن نمک چهرآباد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز پنج شنبه از بخشی از منسوجات و پارچه های بدست آمده از معدن نمک چهرآباد که محل کشف مردان نمکی است در محل موزه مردان نمکی عمارت ذوالفقاری شهرزنجان رونمایی شد.

معدن نمک چهر آباد با ارتفاع یک هزار و 350 متر از سطح دریا در 75 کیلومتری غرب شهر زنجان و یک کیلومتری جنوب روستای حمزه لو قرار دارد.

از نظر جغرافیایی این ناحیه در حوضه آبریز رودخانه قزل اوزن قرار دارد و از تپه ماهورها و ارتفاعاتی تشکیل شده که به صورت یک رشته متصل به هم در جهت شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده اند. کوه معدن از سمت شرق وغرب به رودخانه های فصلی مهرآباد و چهرآباد محدود است.

پيش از كاوش­هاي دو فصل 83 و 84 در معدن نمك چهر آباد براساس يافته­ هاي سال 72 تصور بر اين بود كه معدن، محل كشته شدن شاهزاده ساساني و يا نماينده هيئت حاكمه اقوام سكايي در سده 8 پيش از ميلاد بوده است. اما با كاوش­هاي دو فصل اخير مشخص گرديد كه همه موميايي­هاي مكشوفه از معدن كارگران و معدن كاراني بودند كه در نتيجه ريزش معدن و فرو ريختن ديواره­ها و سقف و تونل­ها كشته و مدفون شده­ اند. طبق كاوش­هاي انجام يافته همچنين مشخص شد كه معدن از حدود نيمه هزاره اول شناسايي شده است.



براساس آزمايشات ساليابي كربن 14 مشخص شد كه مرد نمكي 3، 4، 5، مربوط به دوره هخامنشي با قدمت حدود 2300 سال و مرد نمكي 1، 2، مربوط به دوره ساساني، با قدمت حدود 1500 تا 1700 سال قبل است. بنابراين با توجه به شواهد و مدارك موجود، ريزش تونل­ هاي معدن چهر آباد، دست كم دوبار رخ داده است. نخستين بار در حدود 2300 سال پيش و به هنگام فعاليت معدن كاران بخش بزرگي از تونل­هاي معدن ريزش و در آن مردان نمكي 3، 4، 5 كشته شده­اند و سپس با گذشت چندين قرن سال دوباره حادثه ­اي ديگر در معدن نمك رخ داده و در نتيجه آن مردان نمكي 1و2 نيز كشته و مدفون شده ­اند.

در حال حاضر به استثناي موميايي نمكي شماره 1 كه در موزه ملي كشور نگهداشته مي­ شود بقيه اجساد و اشياي بدست آمده از معدن چهرآباد در موزه ذوالفقاري زنجان در شرايط مطلوب، تحت نظارت كارشناسان مربوط نگهداري مي ­شوند.

کد N283584

وبگردی